Antreprenori Companii Interviuri OPEN FOR BUSINESS

Elena Minea, Coolinart: Vor rămâne mult mai puțini operatori în HORECA

14 dec. 2020 5 min

Elena Minea, Coolinart: Vor rămâne mult mai puțini operatori în HORECA

Reading Time: 5 minute

Coolinart este un restaurant special în peisajul bucureștean, fiind un restaurant cu multe opțiuni sănătoase, care oferă și preparate vegane. Doar că acest an dificil le-a afectat activitatea și au trebuit să se reinventeze și să se adapteze la noua realitate.

Am discutat cu Elena Minea, reprezentantul Coolinart despre strategia adoptată de ei în această perioadă și despre cum vede viitorul.

Trăim un an cu totul special. Cum a fost pentru  Coolinart activitatea în acest an până acum?

Este un an cu totul special, din foarte multe puncte de vedere. Aș defini acest an ca fiind un „an haotic”, în care nu știi ce vei face a doua zi pentru că nu știi cum vor evolua numărul cazurilor de Covid și mai ales nu știi ce măsuri vor lua cei din Guvern. A fost un an în care ne-am adaptat din mers la situația din momentul respectiv, nu ne-am putut face planuri și strategii pe termen mediu sau lung deoarece nu există o baza stabilă pe care să construim și bineînțeles nu a existat nici experiența unei alte pandemii.

Ce măsuri ați adoptat până acum?

Ne-am axat în prima faza pe măsuri stricte de igienă. Pe lângă purtarea de măști și mănuși (chiar și de către personalul care nu avea contact direct cu preparatele alimentare), ne-am axat pe un training de igienă și de combatere a răspândirii virusului făcut personalului, de a păstra distanța între colegi și bineînțeles între ei și clienți, mergând până acolo în a da sfaturi legate chiar și de viață personală, pentru că ne-am dorită să îi facem să conștientizeze faptul că măsurile de prevenție nu trebuie respectate doar la locul de muncă, ci și în viața privată.

Am fost foarte atenți la  clienții noștri, dezinfectând locurile și obiectele ce sunt folosite de mai multe persoane, le-am oferit posibilitatea de a folosi (în cazul în care doreau) tacâmuri și farfurii de unică folosință, precum și un meniu digital ce putea fi accesat prin telefonul personal, pentru a limita atingerea a cât mai multor obiecte.

Pentru că am trecut de 3 cazuri la o mie de locuitori am intrat în scenariul roșu, ceea ce înseamnă închiderea restaurantelor și cafenelelor. Cum considerați această măsură ca antreprenor în domeniul HoReCa?

Nu aș vrea să mă pronunț în privința eficienței acestei măsuri, consider că este de datoria specialiștilor să vină cu soluții și când spun specialiști nu mă refer la politicieni, ci mă refer la epidemiologi  și la specialiști în științele sociale, pentru că închiderea restaurantelor și cafenelelor are un impact puternic nu numai economic, ci și social mai ales pe fondul acestei crize care deja are un impact puternic asupra psihicului oamenilor.

Care sunt strategiile pe care le are Coolinart pentru a (re)aduce clienții în restaurante după ce acestea se vor redeschide?

Strategiile noastre vor fi în mare aceleași ca și înainte de declanșarea crizei, vom avea grijă de calitatea produselor, de modul de servire, la cum relaționează personalul nostru cu clienții; însă, bineînțeles vom pune accent pe respectarea măsurilor de igienă.

Totuși, în această perioadă nu ne dorim să dispărem cu totul din „meniul zilnic” al clienților noștri. Deși foarte puțin profitabil, vom păstra serviciul de „livrări la domiciliu” pe care îl facem și în prezent prin parteneri noștri care se ocupă de livrări.

Cum credeți că putem traversa această criză?

Este o perioadă dificilă pentru toată lumea, însă micii întreprinzători sunt printre cei mai afectați. Fără un ajutor din partea statului nu văd nici o soluție pentru aceștia. Momentan, singurul ajutor pe care l-am primit a fost plata șomajului tehnic pentru angajați, în rest doar promisiuni și o legislație foarte greoaie.

Sunt necesare ajutoare concrete, atât financiare, cât și măsuri legislative cum ar fi de exemplu o reglementare a relațiilor contractuale între chiriașii și proprietarii spațiilor. Este bine cunoscut faptul că mai ales micii întreprinzători își desfășoară activitatea cu preponderență în spații închiriate, iar cea mai importantă cheltuială o reprezintă chiria spațiului în care funcționează. Deși întreprinzătorii nu-și mai puteau desfășura activitatea în respectivele spații sau și-o desfășurau parțial (dacă au avut terasă), chiria tot trebuia plătită pentru a păstra spațiul respectiv (spațiu care nu reprezintă doar un loc fizic în care îți desfășori activitatea, reprezintă un vad comercial creat prin multă muncă și investiții). În aceste condiții statul ar fi trebuit să intervină cu măsuri directe. Deși „suntem împreună” în această criză, proprietarii spațiilor nu au fost afectați deloc pe când chiriașii nu numai că nu au rămas pe 0 (în cazul în care ar fi fost eliminată chiria), dar au trecut  demult „pe minus”.

Marea majoritate a reprezentanților HoReCa susțin că anul acesta este unul al pierderilor sau cel mult unul cu zero profituri. Cum vedeți anul 2020? Dar anul viitor? De ce?

Este într-adevăr un an al pierderilor și din păcate, în anul viitor nu cred că situația va fi mult îmbunătățită. Chiar dacă vom avea voie să funcționăm la capacitate, situația financiară a populației va fi mult mai slabă, practic în 2021 se vor vedea puternic efectele acestui an. Pandemia în domeniul Horeca a lovit mai repede și ceva mai intens, dar ea nu ne afectează doar pe noi, afectează întreaga economie.

Vă dau un exemplu foarte simplu: mare parte din angajații Horeca au fost disponibilizați sau trecuți în șomaj tehnic, nu mai au venituri, aceștia nu-și vor mai permite decât strictul necesar, nu-și vor mai permite plimbări sau excursii și astfel transportul va fi afectat, nu-și vor mai permite o garderobă nouă și astfel industria textilelor va fi afectată, aceste industrii vor fi nevoite să disponibilizeze angajați, care la rândul lor nu-și vor mai permite să mănânce în oraș. Efectele economice sunt înlănțuite, sunt ca un domino.

Cum credeți că se va schimbă domeniul în România?

Vor rămâne mult mai puțini operatori în domeniul Horeca, vor rămâne doar cei cu capitaluri puternice, cu resurse financiare de redresare sau cei care au avantajul de a funcționa în spații proprii. Vor exista schimbări și pe piață muncii, dacă înainte de izbucnirea pandemiei era foarte greu să găsești un angajat în acest domeniu, începând din primăvara acestui an, oamenii vin singuri la locație să ceară de muncă. O parte din foștii angajați Horeca încearcă să se reprofileze, cu precădere cei tineri, însă angajaților de peste 40 de ani, cu experiență în domeniu și mai ales celor cu o anumită specializare le este foarte greu să-și schimbe domeniul de activitate.

Care a fost cifra de afaceri a Coolinart anul trecut și cât estimați că va fi anul acesta?

Cifra de afaceri a Coolinart, raportată la aceeași perioadă în 2020 față de 2019 a scăzut cu 10% , însă acest lucru nu este cel mai important indicator. Scăderea profitabilității este un factor care ne afectează mult mai puternic, iar acesta a scăzut prin prisma creșterii cheltuielilor. În acest an, pe lângă creșterea costurilor la materia primă, cel mai important cost provine din schimbarea profilului de desfacere a produselor, respectiv am funcționat în mare parte doar cu  „livrare la domiciliu” .

Pornind de la acest lucru au crescut semnificativ cheltuielile cu ambalajele (în medie 10% din valoarea produsului), dar cel mai mare cost îl reprezintă livrarea produselor – minim 30% din costul produselor.  Ca o concluzie, suntem pe pierdere netă. Încercăm doar să supraviețuim pentru a ne menține vii în meniul clienților noștri și a pentru a asigura salarii pentru cât mai mulți dintre angajați.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: