Puternic motivați de estetica vizuală și abordările tehnologice în ceea ce privește proiectarea sistemelor de comunicare vizuală și producția multimedia, reprezentanții studioului Electronic Resistance sunt responsabili de preluarea unei idei și de evoluția ei până când aceasta devine o experiență, o privire asupra viitorului comun, un obiect remarcabil, un stimulent puternic de îndemn la acțiune.
Pornit de la visul de a deveni un studio multidisciplinar de creație multimedia atât pentru mediul de afaceri cât și pentru cel cultural, astăzi majoritatea activităților ER se desfășoară la granița dintre digital și analogic. Fie că vorbim de campanii publicitare, identități vizuale pentru companii sau producție video, ER caută mereu să utilizeze tehnologiile digitale disponibile pentru a livra cel mai bun conținut fiecărui client.
Cu ocazia vizitei noastre în Capitala Europeană a Culturii 2023, am pornit într-o călătorie din trecut până în prezent și viitor cu Adrian Marian, Eugen Neacșu, Octavian Horvath și Oana Puicănescu și am adus mai aproape de voi insight-uri din activitatea lor zilnică și a industriei de creație din Timișoara.
Adrian Marian: Dacă în 2004, când am pus bazele Electronic Resistance, puteai număra pe degete actorii din această industrie, astăzi aproape douăzeci de ani mai târziu, numărul serviciilor de care este nevoie este incomparabil mai mare decât atunci. Dezvoltarea internetului, schimbarea modului în care se comunică odată cu apariția și dezvoltarea platformelor social media au generat implicit o cerere de servicii noi. Echipa s-a schimbat în 2013, atunci când am fuzionat cu Intermotional care se afla în primii ani de activitate.
Astfel a fost posibil să oferim un spectru larg de servicii: de la design grafic la dezvoltare de pagini web, sound design sau instalații multimedia interactive. Momentul a coincis și cu campania de crowdfunding pentru albumul și turneul Cartography al formației Implant pentru Refuz. De anul trecut echipei noastre i s-a alăturat și Oana Puicănescu care a adus o altă perspectivă asupra modului în care realizăm și dezvoltăm proiectele.
A.M. Inițial provocarea a fost să găsim clienți pe care să-i convingem că e nevoie de serviciile pe care le ofeream. Am început cu câteva logo-uri, un aftermovie pentru cei de la anonimTM, după care au urmat primele contracte din străinătate.
A.M. Cred că cea mai mare provocare a fost perioada din pandemie când am fost forțați să ne reinventăm și să găsim resurse pentru a supraviețui. Ne-a ajutat un contract semnat cu cei de la Lifecare care ne-a oferit minimul necesar pentru a ne acoperi cheltuielile. Cât despre etapele cele mai frumoase, avem o multitudine … practic fiecare proiect încheiat cu un client mulțumit reprezintă una dintre acestea.
A.M. În ultimii ani destul de mare și în continuă creștere.
Eugen Neacșu: Un exemplu ar fi evoluția din zona de servicii de generare de conținut video de tip “realtime” datorită progresului tehnologic exponențial din ultimii ani pe partea de echipamente performante și software dedicat acestui tip de aplicații. Un altul ar fi generarea de imagini cu ajutorul inteligenței artificiale.
A.M. Eu aș enumera doar câteva, deși prin diversitatea serviciilor pe care le oferim suntem, așa cum spunea Eugen, un “one-stop shop“:
A.M. În principal clienții noștri sunt din Timișoara însă am colaborat cu entități din București, Sibiu, Oradea, Constanța sau Cluj.
E.N. Colaborăm periodic și cu asociații din Europa, din țări precum Austria, Franța, Portugalia sau Germania.
A.M. Având în vedere că în 2016 am făcut parte din echipa care a făcut conceptul și prezentarea în fața comisiei care decidea acordarea acestui titlu aș spune că destul de mult. Au urmat colaborări la proiecte ca Memoriile Cetății și implicit la o serie de alte proiecte culturale. De exemplu, la începutul acestui an am realizat o serie de animații care anunțau evenimentul oficial de deschidere, iar colegul Octavian Horvath a realizat soundtrackul acestui show.
A.M. Mi-e foarte greu să aleg pentru că fiecare proiect a reprezentat o provocare pentru noi. Chiar dacă nu vorbim de un proiect comercial, personal cred ca punerea bazelor grupului artistic Psihodrom și tot ce a însemnat dezvoltarea acestuia. Instalațiile multimedia realizate pentru Cramele Recaș sau Muzeul Apei au fost proiecte pe care ne-a făcut mare plăcere să le realizăm. O serie de videoclipuri pentru trupe ca Celelalte Cuvinte, Implant pentru Refuz, Imund, etc., producția video pentru Festivalul Psihodrom sau a show-ului Psihodrom de la on.set HDV realizată în plină pandemie sau coverul LP-ului Blazzaj care va fi lansat în această săptămână sunt altele pe care le-aș aminti.
E.N. Aș mai adăuga realizarea în premieră a conținutului unei holograme folosind tehnologia Pepper’s Ghost în cadrul evenimentului de lansare a Programului Regional Vest al Agenției de Dezvoltare Regională – Vest la finalul anului trecut.
A.M. Procentual cred că 20-25% din timp este alocat pentru consiliere. De cele mai multe ori aceștia își doresc inedit și inovație.
E.N. … și ne bucurăm să le putem oferi cât mai mult sprijin în aceste direcții. Totodată și clienții noștri ne aleg din acest motiv, prin urmare consilierea lor a devenit practic o etapă esențială în procesul nostru de creație.
A.M. Fiind vorba de Muzeul Apei era de la sine înțeles că și conceptul acesteia să aibă ca element principal apa. Am profitat de această oportunitate pentru a transmite un mesaj foarte important: AMPRENTA FIECĂRUIA CONTEAZĂ!
Resursele de apă dulce sunt limitate și doar printr-un efort colectiv reușim să diminuăm consumul în exces sau poluarea acestora. Implementarea a durat ca. o lună de zile. Locația este una foarte ofertantă și ne-am bucurat că am reușit s-o punem în valoare și totodată să transmitem un mesaj extrem de important pentru viitorul planetei.
Octavian Horvath: Am încercat să ofer un mediu sonor care să inducă diverse senzații și amintiri în concordanță cu imaginile și atmosfera generală creată de către toți artizanii simțurilor care au contribuit la acest eveniment. Nu a fost o lucrare unde te duci direct pe o notă și o cânți, au fost o serie de încercări, iterații, audiții, vizionări, adaptări și un final reușit.
A.M. Aș mai adăuga că sperăm și că ne bucurăm ca în cursul anului viitor această experiență imersivă să ajungă și în alte orașe.
A.M. Ca toți foștii clienți pe care i-am avut de la început și până în prezent. Chiar dacă au existat și clienți “dificili” cred că a fost și este necesar să învățăm câte ceva de la fiecare. E foarte important să te pui în locul lor și să încerci să înțelegi ce își doresc de fapt.
E.N. … și să comunici chiar și atunci când lucrurile iau o altă direcție decât cea dorită inițial.
A.M. A fost un an plin (de provocări) și încă nu s-a terminat! Să ne dezvoltăm serviciile oferite deja în zona de A.I, A.R., V.R. sau motion capture, subiecte care nu mai pot fi trecute cu vederea.
A.M. Liniștiți pe o insulă.
E.N. … și plini de proiecte frumoase care aduc valoare atât clienților cât și comunităților în care aceștia activează. Totodată, dacă este posibil pe o insulă. 🙂
A.M. Aici aș fi curios să aflu părerea Oanei care e doar de câțiva ani în Timișoara și poate avea o perspectivă obiectivă asupra acestui aspect.
Oana Puicănescu: Timișoara anului 2023 este un oraș al contrastelor: zeci de clădiri istorice superbe, dar în paragină; zeci de străzi frumoase, dar nici măcar peticite; spații verzi și parcuri cu tradiție dar neîngrijite. Un oraș îngrijit este un oraș în care industria artei vizuale înflorește pentru că este atât sursă de inspirație, cât și spațiu de evenimente. Ori așa cum se prezintă acum, Timișoara nu ne oferă decât cele câteva clădiri cu fațade renovate din zona centrală.
În ceea ce privește nivelul la care se exprimă industria vizuală, se pare că încă se tatonează terenul. Capitala culturală nu a adus decât un timid pas înainte: o reafirmare a curentului minimalist la modă aici. Potențialul său rămâne neexploatat la adevărata sa valoare, chiar și în anul capitalei culturale.
A.M. Seriozitatea, inovația, disponibilitatea, anduranța, maleabilitatea.
E.N. Onestitatea în relația cu clienții sau partenerii, inovația, pasiunea pentru domeniul în care activezi.
O.H. Norocul, mimetismul și pupincurismul.
O.P. Curajul, adaptabilitatea și sinceritatea.
#BizTimișoara este un proiect powered by Vodafone, realizat cu susținerea Asociației Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii.
Parteneri: PROFI, tbi bank, IKEA
Mobility Partner: Continental
Sustainability Partner: DM România
Cu sprijinul: Cramele Recaș, Maresi, Iulius Town Timișoara, imobiliare.ro, XCity Towers
Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, şi cel al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, au semnat, marţi, un…
Agenția independentă de comunicare Pi2, cu birouri și filiale în Europa Centrală și de Est, a fost selectată să gestioneze…
În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…
JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…
Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…
Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…