Peste 6.600 de incendii la locuințe (în medie 18 pe zi) au avut loc, anul trecut, în România. Potrivit statisticilor Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (I.G.S.U), incendiile au afectat 1.125 de persoane, dintre care 268 și-au pierdut viața. Un incendiu descoperit și anunțat din timp are șanse considerabil mai mari să fie localizat și stins mai repede, ceea ce poate însemna nu doar reducerea pagubelor materiale cât mai ales salvarea de vieți omenești.
Pentru că fiecare minut contează enorm în astfel de situații, detectoarele de fum, de monoxid de carbon și cele de gaz pot face diferența între un incident minor și o tragedie. Aceste dispozitive au, în primul rând, un rol de avertizare, semnalând imediat apariția unui incendiu sau a unei scăpări de gaz în spațiile în care sunt amplasate. De aceea, ele pot avea un rol decisiv în limitarea efectelor unui incendiu sau pot preveni o acumulare de gaz cu consecințe dezastruoase.
Parte a eforturilor de conștientizare și educare privind prevenirea acestor riscuri, E.ON și Delgaz Grid donează, în cadrul parteneriatului „Împreună pentru siguranță”, 10.000 de detectoare de fum și monoxid de carbon către Departamentul pentru Situații de Urgență (D.S.U) și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (I.G.S.U). Acestea vor fi distribuite gratuit către familii din județele: Alba, Brașov, Caraș-Severin, Călărași, Covasna, Dâmbovița, Harghita, Hunedoara, Iași, Maramureș, Mureș, Neamț, Olt, Suceava, Teleorman, Timiș, Tulcea, Vaslui și Vrancea.
Acțiunea este parte a campaniei „Detector pentru viață” care se desfășoară în cadrul „Săptămânii Protecţiei Civile din România” și își propune să evidențieze importanța montării detectoarelor în locuințe, dar și necesitatea curățării și reparației coșurilor de fum. Mesajele campaniei sunt difuzate la nivel național prin intermediul posturilor TV, radio și al platformelor social media.
„Multe tragedii ar fi fost evitate dacă în imobilele afectate ar fi fost montate detectoare sau dacă cele existente nu ar fi fost scoase din funcțiune, așa cum din păcate am constatat că se întâmplă în numeroase cazuri. Tocmai de aceea, împreună cu partenerii noștri de la D.S.U și I.G.S.U, încercăm să îi facem conștienți pe oameni că astfel de dispozitive, care nu costă mult, ne pot salva nu doar bunurile și casele, dar mai ales viața noastră și a celor dragi”, afirmă Volker Raffel, CEO E.ON România.
“Am convingerea că această campanie va salva vieți. Să plecăm de la două cifre: o cifră a acțiunilor de prevenție și apoi altă cifră a evenimentelor. Cu cât această cifră a acțiunilor de prevenție crește, cu atât cifra evenimentelor scade. Dacă cifra evenimentelor scade, în mod corespunzător scade și numărul de intervenții. Dacă numărul de intervenții scade, scad și riscurile, scad costurile, dar în același timp cresc șansele cetățenilor de a fi feriți de evenimente care le pun viața în pericol. Deci, este o corelație atât de simplă între acțiunea de prevenție și salvarea vieților. De aceea am spus că am convingerea că o astfel de campanie va salva vieți, pentru că în mod logic, pe bază de argumente, nu poți ajunge decât la această concluzie. Orice acțiune de prevenție crește siguranța cetățeanului și în final salvează vieți. Și le salvează în condiții dramatice, așa cum se întâmplă de multe ori, chiar cu prețul vieții salvatorilor. Mulțumesc partenerilor de la E.ON și Delgaz Grid; acesta este un exemplu concret a ceea ce înseamnă parteneriat public-privat.”, a spus Marian-Cătălin Predoiu, Viceprim-ministru, Ministrul Afacerilor Interne.
,,Prin instalarea detectoarelor de fum și monoxid de carbon în locuințe avem oportunitatea nu doar de a preveni eventuale tragedii, ci și de a ne educa și mobiliza populația în direcția unei conștientizări sporite a importanței măsurilor de precauție. Este esențial să înțelegem că siguranța în propria locuință începe cu acțiuni preventive simple, dar eficiente. Detectoarele de fum și monoxid de carbon nu sunt un lux, ci o necesitate – un scut protector ce ne poate salva viețile și bunurile. Aceste dispozitive ne oferă timpul prețios necesar pentru a reacționa în situații de urgență, reducând semnificativ riscul de victime și daune materiale. Prin această campanie, împreună cu partenerii noștri instituționali, facem un apel la responsabilitatea fiecăruia. De aceea, vă îndemnăm, cu tot respectul și seriozitatea, să vă alăturați acestei inițiative și să instalați detectoare de fum și monoxid de carbon în locuințe. Implicarea voastră și a celor din jur poate salva vieți”, a declarat dr. Raed Arafat, secretat de stat în MAI, șef al D.S.U.
„Montarea unui detector în propria locuință este cea mai simplă, la îndemână și sigură abordare în fața riscului. Detectarea unui incendiu în fază incipientă este esențială pentru evitarea situațiilor care pun în pericol viața și bunurile materiale. Sunt pe deplin convins că această campanie reprezintă încă un pas către siguranță și responsabilizare, iar pentru acest lucru salut implicarea constantă a partenerilor noștri instituționali. Doar împreună contribuim la dezvoltarea climatului de securitate și la deprinderea comportamentului preventiv, individual sau de grup”, a afirmat general Dan-Paul Iamandi, inspector general al I.G.S.U.
Potrivit datelor I.G.S.U, cauzele principale care duc la incendii în locuințe sunt: coșurile de fum defecte sau necurățate (33%), instalațiile electrice defecte (23%), mijloacele de încălzire (14%), focul deschis (8%) și alte împrejurări (22%). Astfel, din cauza utilizării necorespunzătoare a mijloacelor de încălzire, necurățarea coșurilor de fum sau exploatarea neconformă a instalațiilor electrice, anul trecut, 94 de persoane au decedat în urma intoxicării cu fum și monoxid de carbon.
E.ON, Delgaz Grid, D.S.U. și I.G.S.U. derulează de 12 ani campanii naționale de informare și conștientizare a consumatorilor privind riscurile la care se expun în cazul utilizării necorespunzătoare a surselor de energie, fie că vorbim despre electricitate sau despre gaze naturale, iar mesajele acestora au ajuns anual la milioane de români.
În urma campaniilor comune desfășurate în cadrul parteneriatului „Împreună pentru siguranță”, dar şi a investiţiilor derulate consecvent, an de an, de către Delgaz Grid pentru modernizarea infrastructurii de distribuţie, frecvența incidentelor de acest tip a scăzut semnificativ.
Astfel, între 2013-2022, în rețeaua de distribuție a Delgaz Grid, s-a redus la jumătate numărul exploziilor (49%), anual înregistrându-se, în medie, 16 astfel de incidente, faţă de 31 produse în perioada 2007-2012. Și numărul victimelor a scăzut cu 37%, iar cel al persoanelor decedate cu 43%.
În ceea ce priveşte intoxicaţiile cu monoxid de carbon, media anuală a ultimilor 12 ani este de 16 evenimente comparativ cu 40 în perioada 2007-2012, reprezentând o reducere de peste 60%. De asemenea, numărul victimelor afectate de intoxicații a scăzut cu 67%, la fel și cel al persoanelor decedate.
Cauzele principale ale exploziilor produse în zona de activitate a Delgaz Grid rămân manevrarea greşită a aparatelor alimentate cu gaz sau improvizaţiile la instalaţiile interioare. În cazul intoxicaţiilor, cauza principală o reprezintă monoxidul de carbon acumulat în încăperi, în principal ca urmare a neevacuării sau evacuării insuficiente a gazelor arse prin coşuri de fum neetanșe sau obturate, dar și urmare a folosirii aragazului pentru încălzirea locuințelor.
Parteneriatul „Împreună pentru siguranță” a fost încheiat între I.G.S.U și E.ON România în luna septembrie 2012.
În primii ani de colaborare au fost realizate campaniile „F.O.C – Flăcările Omoară Copii” (lansată în septembrie 2012), destinată conștientizării pericolelor la care sunt expuși copiii lăsați singuri sau nesupravegheați în casă, urmată de „R.I.S.C. – Renunță! Improvizațiile sunt Catastrofale!” (lansată în noiembrie 2012), respectiv „R.I.S.C. – Siguranța NU e un joc de noroc!” (decembrie 2013). Acestea şi-au propus nu doar să informeze şi să sensibilizeze populația, ci şi să schimbe, în timp, comportamentul legat de utilizarea corectă a surselor de energie. De asemenea, în 2015, E.ON România s-a alăturat campaniei „Nu tremur la cutremur”, inițiată de Ministerul Afacerilor Interne şi derulată la nivel național prin I.G.S.U.
În anul 2016, pornind de la preocuparea reducerii numărului de victime şi a pagubelor materiale, cele două părți au inițiat, sub egida R.I.S.C., campania de informare preventivă a populației cu sloganul „Mai bine previi, decât să nu fii!”, pentru adoptarea unei atitudini proactive, prin sensibilizarea opiniei publice în vederea montării detectoarelor de incendiu în locuința proprie.
Campaniile R.I.S.C. „Mai bine previi, decât să nu fii!” şi „Siguranța nu e un joc de noroc!” au continuat în anul 2017, mesajele principale fiind curățarea coșurilor de fum cu firme specializate/coșari specializați şi montarea detectoarelor de incendiu și de gaz în locuința proprie. Tot în 2017 a fost lansat proiectul România Sigură, mesajul preventiv pentru reducerea riscurilor odată cu folosirea surselor de energie fiind transmis constant publicului prin intermediul platformelor social media.
O nouă campanie a fost inițiată în 2018, sub egida R.I.S.C. „Mai bine previi, decât să nu fii!”, iar obiectivul de bază al acesteia a urmărit conștientizarea cetățenilor asupra pericolelor la care se pot expune în cazul scăpărilor de gaz în locuințe.
Copiii rămân categoria cea mai vulnerabilă, iar conștientizarea adulților cu privire la responsabilitatea ce le revine în ceea ce privește respectarea măsurilor de siguranță în locuințe a devenit dezideratul principal al campaniei naționale „Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău”, lansată în anul 2020.
În perioada 2021-2022 au fost inițiate trei proiecte speciale dedicate canalelor social media –Lecții despre Siguranță cu Taticool și Prințesa Sofia (cu clipuri video dedicate copiilor), Podcast #SigurdeAscultat (despre siguranța copiilor) şi #SafeSummerSports– în care, cu ajutorul influencerilor de pe TikTok, au fost transmise mesaje preventive dedicate tinerilor, pentru a evita electrocutările în apropierea stâlpilor de înaltă tensiune sau prin urcarea pe trenuri. Tot în această perioadă au fost continuate campaniile „Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău” şi R.I.S.C. „Mai bine previi, decât să nu fii!”.
„De tine depinde să schimbi povestea. Viața este mai importantă!” este mesajul principal al campaniei din anul 2023 care își propune să reamintească faptul că fiecare este responsabil de siguranța sa, dar în aceeași măsură și de cea a membrilor familiei, apropiaților sau chiar vecinilor, care nu mai pot acorda atenția cuvenită prevenirii riscurilor.
Golin România a obținut 11 premii din 16 nominalizări la ediția din acest an a Romanian PR Award: 3 Golden…
Asociația pastel, dedicată misiunii #NicioLunăFărăOFaptăBună, anunță lansarea proiectului PractiLand, o inițiativă susţinută de Kaufland România, menită să transforme educația practică…
Au lansat pe piață proiecte inovatoare precum Yarooms, ialoc sau jobful, pentru care au obținut finanțări de peste 4,5 milioane…
În premieră pentru România, Code for Romania inaugurează un spațiu fizic dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor prezidențiale și parlamentare. „Elections…
Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…