E-commerce-ul duce piața electro- IT&C românească la un maximum istoric
Reading Time: 4 minutePiața de electro- IT&C de la noi din țară se află pe un trend ascendent mulțumită în mare parte e-commerce-ului, se arată într-o analiză realizată de experții KeysFin.
Cifra de afaceri a comercianților de produse electro- IT&C locali a înregistrat o creștere cu 8% în anul 2018 față de anul precedent și cu 37,6% față de anul 2014. Pentru anul în curs este estimat un avans de 7,5%, astfel că, potrivit specialiștilor KeysFin, piața va depăși 36 miliarde lei, un maximum istoric în România.
În funcție de cifra de afaceri înregistrată în 2018, principalii jucători în piață au fost: Samsung Electronics România cu 4,6 miliarde lei (13,5% din total), Dante International (eMAG) cu 4,2 miliarde lei (12,5% din total) și Altex România cu 3,6 miliarde de lei (10,5% din total). Cea mai mare creștere a avut-o eMAG, cu o cifră de afaceri care a crescut cu aproape 28%.
“În ultimii trei ani, românii au început să facă din ce în ce mai multe cumpărături online, iar produsele electro-IT&C sunt printre cele mai vizate de către aceștia, fapt care se reflectă și în cifra de afaceri a comercianților din domeniu. Potențialul acestui segment de piață nu a fost încă atins așa că suntem siguri că vom vedea creșteri și în 2019, în rândul jucătorilor din piața de electro-IT&C care sunt prezenți în mediul online, mai ales că promoții precum cele de Black Friday stârnesc interesul a milioane de români”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director, KeysFin.
Industria retailerilor de produse electro-IT&C cuprindea 5.168 companii în 2018, dintre care: 10 companii mari, 56 medii, 397 mici și 4.705 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile mari, cumulând aproape 54% din totalul cifrei de afaceri generate de comercianți locali anul trecut.
Bucureștiul “livrează” majoritatea pieței de electro- IT&C
Companiile înregistrate în Capitală au generat o cifră de afaceri de 22,9 miliarde lei, adică 67,3% din total în 2018. Urmează în clasament cele din județele Ilfov (16%), Cluj (3%), Timiș (1,8%) și Suceava cu 1% din total. Primele cinci județe au concentrat aproape 90% din cifra de afaceri a comercianților electro-IT&C în 2018.
Bucureștiul conduce și după numărul de companii, urmat de județele Cluj, Timiș, Bihor și Dolj. Astfel, în primele 5 județe au fost înregistrați aproximativ jumătate dintre comercianții locali de produse electro-IT&C.
Topul comercianților de produse electro- IT&C
Primul loc este ocupat de eMAG, Dante International SA cu 4,2 miliarde lei, fiind urmat de Altex România SRL cu 3,6 miliarde lei și Flanco Retail SA cu 1,1 miliarde lei.
Atunci când vine vorba despre wholesale, primul loc este ocupat de Samsung România SRL, cu o cifră de afaceri de 4,6 miliarde lei, compania coreană fiind urmată de Huawei Technologies SRL cu o cifră de afaceri de 1,9 miliarde lei și Network One Distribution SRL cu 1,3 miliarde lei.
Lipsa de personal se resimte pe piața electro- IT&C
Față de 2017, numărul mediu al angajaților din industria comercianților de produse electro- IT&C a scăzut cu 4,6%, ajungând la 30.600 angajați în 2018. Cele mai mari dintre companii au concentrat o treime din forța de muncă, urmate de companiile mici cu 25% din total.
Costul mediu per angajat a crescut cu 18% în 2018, ajungând la 70.000 lei iar productivitatea a crescut de doar 13% față de 2017, ajungând la 1,1 milioane lei per angajat.
“Considerăm că avansul costului mediu per angajat peste cel al productivității reprezintă un risc important pe termen mediu, cu impact direct asupra competitivității economiei locale. Acesta este vizibil și în industria comercianților de produse electro-IT&C unde avem o majorare cu 56% a costului mediu per angajat față de o un avans de 46% al productivității în perioada 2014-2018”, a precizat Roxana Popescu, Managing Director, KeysFin.
Altex România SRL, cu 10% din totalul forței de muncă, a fost cel mai mare angajator din anul 2018. Cei mai mari cinci jucători din piață au avut peste 9.000 de angajați în 2018, aproape 30% din total. La cealaltă extremă, peste 2.100 de companii, 41% din total, nu aveau niciun angajat în 2018.
Profitul comercianților electro- IT&C în scădere
Profitul net al comercianților electro-IT&C a scăzut cu 7,4% față de 2017, dar a rămas cu 35% peste nivelul din 2014, la 1,15 miliarde lei în 2018.
Pentru 2019 se așteaptă depășirea pragului de 1,3 miliarde lei. În ciuda unei consolidări în 2018, marjele de profitabilitate netă și operațională s-au îmbunătățit în ultimii cinci ani.
Samsung Electronics România a fost lider și din punct de vedere al profitabilității, cu un profit net de 89,7 milioane lei în 2018, reprezentând 7,8% din profitul total al acestui sector în 2018.
Trenduri în piața de electro- IT&C
Promoțiile de Black Friday au convins românii să cumpere online de peste 250 milioane euro, iar estimările specialiștilor arată că promoțiile din luna noiembrie 2019 îi vor convinge pe români să își aloce veniturile într-o proporție la fel sau chiar mai mare.
Potrivit celor mai recente studii de piață, până la Black Friday s-au vândut cel mai bine electrocasnicele mari și mici, dar și televizoarele.
Programul Rabla pentru schimbarea frigiderului sau a mașinii de spălat a contribuit la decizia de cumpărare a acestor categorii de produse, iar, în cazul segmentului IT, categoriile de produse cu cele mai mari creșteri au fost reprezentate de phablet-uri și de accesorii inteligente.
Foto: © Matteo Bragaglio | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz