După scăderea din 2020, piața de publicitate din România va crește cu 2% în 2022
Reading Time: 2 minuteInvestițiile globale în publicitate sunt prognozate să scadă cu 7,5% în 2020, comparativ cu prognoza de 9,1% din luna iulie, potrivit analizei Zenith Advertising Expenditure Forecasts. În România, Zenith preconizează o scădere cu 3.5% a investițiilor media până la sfârșitul anului, cinema, presa, radio și outdoor fiind mediile cele mai afectate. Incepând cu 2021, este așteptată o ușoară revenire a pieței de publicitate, iar pentru 2022, o creștere de 2.2%, susținută în principal de investițile din TV și Digital.
Implicații sportive
Zenith estimează că, la nivel mondial, investițiile în publicitate vor crește cu 5,6%, atingând 620 milliarde de dolari în 2021, creștere ajutată de situația excepțională din 2020, precum și de amânarea Jocurilor Olimpice de vară și a turneului de fotbal UEFA Euro. În ciuda acestui stimul, cheltuielile vor rămâne sub valoare de 634 miliarde de dolari cheltuită în 2019. În 2022, investițiile în publicitate vor crește cu 5,2% și vor ajunge la 652 miliarde de dolari, depășind anul 2019 cu 18 miliarde de dolari; cu toate acestea, vor fi mai mici cu aproximativ 70 miliarde de dolari decât ar fi fost dacă ar fi urmat cursul pre-pandemic.
Aceste previziuni se bazează pe ipoteza că economia globală va începe să se redreseze în ritm susținut, după introducerea în 2021 a vaccinurilor împotriva COVID-19, și sunt supuse incertitudinii despre cât de rapidă va fi această redresare.
Transformarea digitală
Zenith estimează că investițiile globale în publicitatea digitală vor crește cu 1,4% în 2020 și își vor mări cota din totalul investițiilor în publicitate la 52%, de la 48% în 2019. Pandemia a forțat brandurile să-și accelereze transformarea digitală, deoarece e-commerce s-a dovedit a fi un instrument vital pentru menținerea relațiilor cu clienții existenți, atenuarea scăderii vânzărilor în magazin și chiar atragerea de noi clienți. Euromonitor International estimează că vânzările e-commerce vor crește cu 25% în acest an, în timp ce vânzările în magazin vor scădea cu 5%. Brandurile și-au mărit cheltuielile în mediile digitale pentru a promova și a conduce traficul către propriile operațiuni de e-commerce, precum și către partenerii din retail. Motoarele de căutare și social media, în creștere cu 8%, respectiv 14%, s-au dovedit a fi deosebit de utile în aceste scopuri.
România digitală
Românii s-au adaptat schimbărilor – numărul de ore petrecute online a crescut, tot mai mulți au început să folosească noi servicii online din cele mai diverse domenii: activități educative, recreative, diverse aplicații online, cumpărături. În 2020, aproape un sfert dintre români au facut cumpărături online cel puțin o dată pe lună, procent în creștere fată de anul trecut. Astfel, Zenith se așteaptă ca mediul digital să atragă tot mai multe investiții și până la sfârșitul anului 2023 să cumuleze 25% din totatul bugetelor de media din România (față de 21%, cât a preconizat pentru 2020).
Creșterea e-commerce nu este de așteptat să regreseze odată ce lumea va începe să își revină din pandemia de coronavirus. Acum, când brandurile au cunoscut valoarea transformării digitale sub stres, este probabil să urmeze în continuare cu entuziasm acest curs, dedicând și mai mult din bugetele lor publicității digitale. Zenith prognozează că publicitatea digitală va reprezenta 58% din investițiile globale în publicitate până în 2023.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz