Business Companii Interviuri

Drumul antreprenorului la Bursă

4 aug. 2021 4 min

Drumul antreprenorului la Bursă

Reading Time: 4 minute

O nouă ediție a programului Made in Romania, inițiat de Bursa de Valori București, este în desfășurare. Am stat de vorbă cu managerul de proiect, Ana Maria Neațu, despre perspective antreprenorilor români la bursa locală, despre fondurile atrase prin emisiuni de obligațiuni și noua platformă a programului, prin care companiile sunt puse în legătură cu intermediari la bursă, business angels, bănci sau consultanți.     

Care sunt motivele pentru care antreprenorii din România să participe la programul Made in Romania, inițiat de Bursa de Valori București?

Odată intrat în programul Made in Romania, un antreprenor începe să cunoască mai bine mecanismele lumii financiare și să înțeleagă faptul că, într-o lume interconectată cum este cea în care trăim, dezvoltarea unei companii nu depinde doar de un om, ci de o echipă internă, cât și de parteneri. Noi, Bursa de ­Valori București, adunăm la un loc prin programul Made in Romania majoritatea actorilor care pot conlucra la dezvoltarea sustenabilă a unei companii. Spun majoritatea, pentru că dezvoltarea mediului economic depinde și de legiuitor și de stat, dar și cu aceștia avem o colaborare foarte bună, pentru că în fond sco­pul nostru comun este susținerea și dezvoltarea economiei românești.

Ce se întâmplă la ediția Made in ­Romania din acest an?

Bursa de Valori București a lansat în aprilie 2021 ediția a patra a programului Made in Romania. Noutatea acestei ediții este platforma dedicată, www.investingromania.com, prin care punem în legătura companiile cu intermediari la bursă, business angels, venture capital, private equity, bănci și consultanți. În momentul de față, programul Made in Romania este în plină desfășurare. Până pe 30 iunie, antreprenorii români, parteneri, susținători sau angajați, au putut nominaliza companii pe noua platformă. Ulterior, Comitetul de Nominalizare a selectat 50 de companii, dintre toate aplicațiile primite. În a treia etapă, în luna august, dintre cele 50 de companii semifinaliste, publicul va stabili prin vot una dintre cele 15 companii finaliste. Celelalte 14 companii finaliste sunt stabilite de un juriu format din experți în diverse domenii ale economiei. În ultima etapă, programată pentru luna septembrie, cele 15 companii finaliste vor fi anunțate public în cadrul Galei de Premiere Made in Romania.

Ce perspective au antreprenorii români la bursa locală?

Bursa de Valori București oferă mecanisme de finanțare pentru antreprenori din toate domenii de activitate, de la IT, la agricultură, de la imobiliare până la curierat. Dinamica ultimilor ani ne demonstrează acest lucru: avem 15 companii noi care s-au listat la bursă din 2019 până în prezent și aproape 50 de emisiuni de obli­gațiuni au fost listate, cu o valoare de peste 2,7 miliarde euro. Piața AeRO, lansată în 2015, și implicit Sistemul Multilateral de Tran­zac­ționare ale Bursei de Valori București devin tot mai intens folosite de antreprenorii români. Acest lucru ne bucură și vom continua să îl susținem, să fim partenerii antreprenorilor în implementarea ideilor vizionare pe care le au. În acest scop, programul Made in Romania reprezintă și principalul canal de educare a antreprenorilor români pe care îl dezvoltă bursa locală.

Care sunt rezultatele edițiilor anterioare?

În cifre, cele trei ediții ale Made in Romania se traduc în peste 600 de companii nominalizate care au intrat în contact cu piața de capital, peste 100 de companii care au participat la sesiuni de training dedicate dezvoltării afacerilor și echipelor din spatele antreprenorilor români și 45 de companii finaliste. Dintre acestea, până acum, o companie semifinalistă și trei companii finaliste s-au listat la bursă, pe piața AeRO, iar șase au emis și listat la bursă obligațiuni pentru finanțarea planurilor de dezvoltare, în valoare de 67,9 milioane euro și 16,5 milioane lei. Sunt fonduri atrase de la investitorii activi pe piața de capital și care au mers spre susținerea planurilor de creștere ale antreprenorilor români. Made in Romania nu se rezumă doar la numărul de companii participante și câștigători. Fondurile atrase prin emisiuni de obligațiuni merg spre dezvoltarea companiilor, ceea ce influențează și viețile angajaților actuali și viitori, ale familiilor acestora, precum și întregul ecosistem creat în jurul acelei companii. Este exact rezultatul pe care ni l-am propus la demararea acestei inițiative: susținerea dezvoltării companiilor românești. Anul care a stat sub semnul pandemiei de Covid-19 a însemnat amânarea lansării unei noi ediții a programului Made in Romania. Pe parcursul anului 2020 a fost dezvoltată și testată platforma programului, elementul de noutate al ediției curente.

De unde a pornit ideea?

Prima ediție a proiectului Made in Romania a avut loc în 2017 și atunci, ca și acum de altfel, am fost ghidați de un singur scop, cel de a susține și promova companiile antreprenoriale românești. Astfel, pe 6 febru­arie 2017 am dat startul primei ediții a Made in Romania, la acea data considerată inclusiv de noi un proiect pilot. Ne propuneam prin Made in Romania să identificăm, cu sprijinul publicului larg și al unui grup de experți care s-au alăturat inițiativei, acele companii cu poten­țial de creștere și pe care noi, întreaga comunitate a pieței de capital, le puteam sprijini prin sesiuni de trai­ning și oportunități de dezvoltare a afacerii. Trainingurile propuse cuprindeau mai multe arii de interes pentru orice companie în creștere, printre care: branding, marketing și tehnici de vânzare, dezvoltarea de produse, consultanță în mana­gement, alternative de finanțare, raportare financiară, relația cu investitorii, atragerea de finanțare și multe alte teme. Succesul primei ediții ne-a făcut să transformăm Made in Romania într-un proiect pe care îl organizăm anual. În 2017, la prima ediție, 166 de companii au fost nominalizate să facă parte din program, iar dintre acestea au fost selectate 50 de semifinaliste de către un comitet de nominalizare, format din 12 experți în diverse domenii economice. Ulterior, dintre semifinaliste, un juriu format din alți 12 experți a selectat 14 companii finaliste, iar publicul, prin vot, a desemnat a 15-a companie finalistă. O parte dintre companiile din această primă ediție a Made in Romania au venit, ulterior, pe piața de capital, unde au derulat mai multe runde de finanțare. Numărul companiilor nominalizate a crescut continuu, la 201 în 2018, pentru ca în 2019 să fie aproape 300 de companii, ceea ce demonstrează că din ce în ce mai multe companii au înțeles utilitatea acestui program. 

Încurajare la listare

În 2019 au fost 296 companii nominalizate la Made in Romania, printre cele 15 finaliste fiind Adservio, Agroserv Mariuța (Lăptăria cu Caimac), Annabella, Arobs Transilvania Software, Catena, DocProcess, Elba, Jidvei, Rodbun, Salad Box, Typing DNA, Vivre Deco. Lăptăria cu Caimac s-a listat pe piața AeRO în mai 2021, după ce anterior listase o emisiune de obligațiuni în valoare de 3 milioane de euro. Vivre a listat o emisiune de obligațiuni la bursă în valoare de 3,4 milioane euro în 10 aprilie 2020, iar a doua emisiune de obligațiuni, de aproape 7 milioane euro, a fost emisă și urmează să fie listată la BVB.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: