Finanțe

Doua decenii de istorie bancara

16 dec. 2014 5 min

Doua decenii de istorie bancara

Reading Time: 5 minute

Sfarsitul lui 2014 este foarte important pentru sistemul bancar, ca urmare a rezultatelor testelor de stres desfasurate de Banca Centrala Europeana. Se arata astfel radiografia industriei bancare europene, cu ramificatiile ei pâna in Romania, dar si modul in care poate fi consolidat sistemul. Despre aceste teste, dar si despre sistemul local si cei 20 de ani de activitate ai bancii ne-a vorbit Sergiu Oprescu, presedinte executiv, Alpha Bank Romania.  

Sergiu Oprescu
Sergiu Oprescu, presedinte executiv, Alpha Bank

La sfarsitul lunii octombrie au fost date publicitatii rezultatele testelor de stres derulate de Banca Centrala Europeana (BCE). Cum arata Alpha Bank in urma acestei evaluari si care ar fi, pe scurt, cele mai importante elemente legate de acest exercitiu?

Anul acesta, marile grupuri bancare europene au trecut printr-un amplu proces de evaluare a activelor si printr-un dificil test de stres, la finalul caruia ar trebui sa vedem daca acestea pot face fata unor conditii economice adverse. Datele pe care pietele financiare le-au asteptat cu nerabdare la sfarsitul lunii octombrie sunt rezultatele unui proces complex de evaluare a bilanturilor derulat de autoritatile europene si marcheaza, intr-adevar, un pas important pentru bancile europene. Pentru Alpha Bank, atat evaluarea calitatii activelor, cat si rezultatele testelor de stres au confirmat o capitalizare solida si o pozitie de top in randul bancilor europene, in ciuda efectelor crizei financiare mondiale. Grupul a intrat in acest exercitiu cu o capitalizare confortabila de 15,9%, la sfarsitul anului 2013, respectiv 8,2 miliarde euro. Acest exercitiu evidentiaza, totodata, politica prudenta de provizionare a bancii, in urma procesului de evaluare a activelor, ajustarile necesare fiind de numai 1,8% sau 942 milioane euro. Dupa analiza calitatii activelor au fost aplicate testele de stres, care au inclus doua scenarii: un scenariu de baza, cu prognozele obisnuite ale evolutiei economiei in urmatorii trei ani, si un scenariu advers, pentru conditii de criza, cu scaderea PIB-ului, cresterea somajului, majorarea dobanzilor, scaderea pretului locuintelor. Pentru fiecare scenariu a fost stabilit un nivel minim de capital necesar pentru ca bancile sa isi mentina stabilitatea. Alpha Bank este singurul grup bancar din Grecia care a trecut cu succes peste testele de stres in ambele scenarii, reusind sa mentina o rata a capitalului core Tier 1 de 13,8% fata de pragul de 8% solicitat in cel mai probabil scenariu economic, ceea ce corespunde unui excedent de capital de peste 3 miliarde euro si 8,1% fata de 5,5%, in cazul scenariului advers, cu un excedent de capital de 1,3 miliarde euro.

 Ce se asteapta in urma publicarii acestor rezultate de catre BCE?

Cred ca cel mai important rol al acestui exercitiu de evaluare, extrem de riguros coordonat de Banca Centrala Europeana, este restabilirea increderii in sistemul bancar european, cresterea transparentei si intarirea disciplinei financiare. Un efect al testarii sanatatii sistemului bancar european ar putea fi incheierea unei perioade de scadere a activitatii de creditare generate de lipsa generala de incredere pe care o vedem si astazi manifestandu-se. Bancile care nu au reusit sa obtina rezultate favorabile in urma evaluarii activelor sau in urma testelor de stres, coordonate de Banca Centrala Europeana in colaborare cu Autoritatea Bancara Europeana, trebuie sa corecteze in perioada imediat urmatoare vulnerabilitatile evidentiate, contribuind astfel la cresterea stabilitatii sistemului financiar bancar european.

Cat a durat acest exercitiu, au fost implicate si subsidiarele Grupului?

Procesul de evaluare s-a derulat pe parcursul unui an. Alpha Bank Romania a participat la acest exercitiu complex, care a inclus evaluarea a peste 2.000 de fisiere de la banca-mama si de la subsidiarele din Cipru si Romania. Cred ca intregul exercitiu reprezinta un moment semnificativ pentru toate bancile din Europa, pentru Alpha Bank Romania fiind poate si mai important pentru ca s-a derulat intr-un an aniversar, cand sarbatorim 20 de ani de activitate, constituind si o dovada de stabilitate si maturitate. 

Pentru ca vorbim de cei 20 de ani de activitate, cum arata banca atunci, la inceput, si cum este acum?

In 1994, Alpha Bank era prima banca straina care intra pe piata din Romania, cu mult inainte ca industria bancara sa devina un domeniu important al economiei. Era prima investitie bancara straina intr-un mediu economic necristalizat, marcat de evolutii incerte si de momente de declin economic. Dezvoltarea bancii a fost una treptata, prudenta, prin investirea sistematica a resurselor si crestere organica. Banca si-a inceput activitatea sub denumirea “Banca Bucuresti”, in sediul din Gradina Icoanei, care astazi gazduieste birourile companiei de leasing a grupului, Alpha Leasing Romania. Aveam atunci o singura unitate bancara, prin care deserveam clientii, in Bucuresti. Din 1995 a inceput extinderea in tara, primele orase in care au fost deschise unitati fiind Constanta, Arad, Cluj, Iasi si Baia Mare. Astazi operam printr-o retea teritoriala ce include 149 de unitati, o dimensiune care ne asigura eficienta operationala, dar si o proximitate confortabila pentru clienti.

 Este echipa cel mai important activ?

“Impreuna” este un cuvant special pentru noi, atat in Romania, cat si la nivel de grup si cred ca, de-a lungul vremii, acesta a fost unul dintre avantajele noastre competitive majore. Avem o cultura organizationala deschisa, in care oamenii sunt o echipa si se completeaza reciproc. Am inceput in 1994 cu o echipa formata din cativa angajati, printre care am bucuria sa ma regasesc, iar astazi, la 20 de ani, Alpha Bank Romania are peste 2.000 de angajati. Peste 70% dintre acestia au o vechime de peste 3 ani in organizatie, iar vechimea medie in banca este de 6 ani. Avem o echipa tanara, dinamica, media de varsta in organizatie fiind in jurul a 34 ani.

Daca ar fi sa alegeti doua momente de impact pentru istoria bancii, care ar fi acelea?

Cred ca unul dintre ele ar fi deschiderea spre piata de retail, la inceputul noului mileniu. Pana la inceputul anului 2000, activitatea bancii era preponderent corporate. In acelasi an a fost schimbat si numele bancii, Banca Bucuresti devenind Alpha Bank Romania. In 2002, Alpha devenea prima banca din Romania care lansa un credit ipotecar cu o rata fixa pe 10 ani, in conditiile in care pe piata bancara de atunci nu se creditau nici societatile comerciale pe mai mult de 5 ani. Semnalul nostru a fost preluat intr-o perioada scurta de foarte multe banci, incepand astfel crearea pietei ipotecare, iar decizia curajoasa de atunci ne-a asigurat o pozitie de top pe acest segment, pana in prezent. De acelasi calibru cu inceputul activitatii de retail, din punctul de vedere al impactului, este si patrunderea bankingului in spatiul virtual, prin dezvoltarea noilor tehnologii si oferirea de servicii prin canale alternative, cum ar fi, de exemplu, internet bankingul. Peste 50% din tranzactiile bancii sunt realizate in prezent prin intermediul internetului, iar tendintele de crestere sunt evidente. Daca in 2005 eram printre primele banci prezente in mediul virtual, prin lansarea serviciului de internet banking, cea mai recenta lansare cu care ne mandrim este serviciul de mobile banking, pe care clientii il au la dispozitie incepand cu luna septembrie 2014.

Prin ce se remarca Alpha Bank fata de celelalte banci?

Am pretuit intotdeauna inovatia, am incercat sa fim deschizatori de drumuri. Am deschis piata ipotecarelor in Romania si cautam sa fim alaturi de clientii nostri cu cele mai noi produse si solutii financiare. Alaturi de inovatie, o alta trasatura a ADN-ului Alpha este viziunea pe termen lung, o atitudine de alergator de cursa lunga, evitand salturile bruste, fara perspectiva. Am considerat ca sunt mult mai importante performanta pe termen lung si stabilitatea institutiei decat performantele financiare de moment. Spre exemplu, nu ne-am lansat in actiuni tentante pe termen scurt, precum creditele in franci elvetieni. Am refuzat sa ne expunem clientii la un risc complex, iar evolutiile ulterioare ne-au certificat aceasta decizie.

Ce planuri aveti pentru perioada urmatoare?

Vom fi in continuare prudenti si atenti la riscuri, fara a uita sa fim inovatori si sa ne consolidam pozitia de deschizatori de drumuri castigata in randul bancilor romanesti. Ramanem o banca universala, cu produse si servicii complete pentru clientii nostri – corporate, IMM, retail.

Cum vedeti viitorul sectorului bancar romanesc?

Ma astept la consolidare si specializare. Consolidare insemnand un numar mai mic de banci mari, si specializare insemnand ca bancile mici sa isi gaseasca o nisa si sa devina specializate, astfel incat sa fie mai eficiente. Pe langa aceste schimbari, cred ca trebuie sa mentionam si impactul tot mai puternic al digitalizarii. Sa nu uitam de generatia noua, cei nascuti dupa 1990, care devin activi, intra in munca si vor o alta interactiune cu banca. Nu mai vorbesc de cei nascuti dupa 2000, care sunt “internet natives”.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: