Timișoara se transformă cu ajutorul culturii în acest an și orașul de pe Bega pare că renaște cu ajutorul titlului de Capitală Europeană a Culturii. Cât din planuri s-a realizat până acum și cu ce rămâne Timișoara după 2023, Biz a aflat de la Dominic Fritz, Primarul Municipiului.
Planul s-a schimbat de foarte de multe ori față de ce gândisem inițial. Timișoara a scris un dosar de candidatură în 2015. Atunci ne pregăteam pentru anul 2021. Pandemia a făcut ca totul să se amâne în 2023, deci de fapt, de la anul scrierii până în anul în care chiar suntem Capitală Culturală au trecut opt ani. Opt ani în care mulți operatori culturali și-au schimbat ideile, echipa artistică s-a schimbat de mai multe ori, opt ani în care s-a schimbat administrația locală, opt ani în care mai multe instituții au preluat funcții diferite.
Opt ani în care miniștrii ai Culturii s-au schimbat de nu mai știu câte ori. Pentru noi a fost important, într-adevăr, imediat după ce am câștigat mandatul, să avem un fel de reset, pentru că lucrurile nu au mers în direcția cea bună. Întotdeauna a fost în Timișoara o comunitate culturală foarte activă, dar a fost foarte important pentru noi să luăm proiectul din mâinile unor persoane fizice și să îl dăm înapoi comunității și așa am luat decizia să descentralizam și să democratizăm.
În programul cultural am căutat să implicăm cât de multe instituții, universități, operatori culturali, să avem nu un director artistic, ci o echipă curatorială care păzește asupra calității programului. Și e incredibil cum acest act de de eliberare, să-i zicem, ce resurse și ce energii a reușit să stârnească. Și de aceea a fost o decizie, cred eu, curajoasă din punct de vedere și politic, pentru că nu mai poți să pui peste tot ștampila. Asta am făcut eu. Dar a fost decizia corectă. Pentru ce? Pentru a crea o comunitate în care cultura joacă un rol important și nu doar în domeniul culturii. Acesta, de fapt, este secretul Capitalei Culturale: are un efect asupra tuturor, asupra comunității întregi, nu doar acolo unde se face cultură.
Da, sunt mulțumit! Bineînțeles că atunci când ești în culise, mai vezi unde trebuie să dai cu vopsea, unde cineva nu spune poezia așa cum trebuia și așa mai departe. Dar eu cred că e un spectacol extraordinar ce se întâmplă în Timișoara. Și tocmai pentru că nu avem doar un program cultural de calitate, adică nu avem doar concerte, piese de teatru, spectacole de dans, festivaluri superbe sau expoziții și pentru că e o dinamică, o emulație în oraș, dintr-o dată toată lumea se întreabă ”ce pot să fac eu pentru Capitala Culturală? Cum pot să devin și eu parte a acestui titlu, a acestui eveniment?”
Sunt firme care nu vin doar cu sponsorizări, vor dintr o-dată, nu știu să organizeze și ei ceva școli, cluburi. Adică fiecare timișorean, așa cel puțin mi se pare, se simte parte a acestui proiect și asta e, cred eu, secretul acestui titlu. Nu o să avem multe artificii, evenimente scumpe, și nu o să cumpărăm nume mari care vin, cântă și pleacă, ci căutăm să folosim acest titlu pentru a retrezi un spirit comunitar în Timișoara. Asta, cred eu, ne-a ieșit foarte, foarte bine. Sunt foarte fericit, mândru și cel mai mult mă bucură, bineînțeles, că reușim și să transmitem un pic din asta. Adică vin oameni la Timișoara și cred că pleacă inspirați. Atât români cât și foarte mulți din străinătate. Și ce să ne dorim mai mult decât ca Timișoara să inspire din nou?!
Asta este miza. Acuma, noi toți știm că după fiecare eveniment mare pe care l-ai făcut cu multă adrenalină, după aia probabil vine așa un val, o vale a plângerii, a oboselii cumva. Și te întrebi din 1 ianuarie ce mai este, care este rostul nostru pe lume. Tocmai de aceea noi am gândit tot programul și toate activitățile pe care le facem anul acesta în această cheie de a construi ceva pe termen lung, de a construi ceva durabil. Și suntem uneori chiar și enervanți când întrebăm operatorii culturali care este impactul și ce rămâne. Și impactul este important, nu neapărat câți spectatori au fost. Că să umpli o sală de 100, 200, 500, 1000 de oameni nu este neapărat așa de greu, dar pe noi ne interesează ce dezbateri ai stârnit, ce idei s-au născut în cadrul proiectului tău. Și de a da mai departe!
Cred că asta e exact ce va rămâne. Și foarte interesant este chiar și acolo unde am eșuat sau unde vedem că nu am reușit să ne atingem ambiția. Lumea nu zice ”vai de mine, gata, asta este”, ci zice ”Hai, acum am identificat care e problema. Hai că la anul o să reușim”. Sau ”dacă acum știm ce este de făcut, peste doi ani o să putem construi ceva”. Cred că frumusețea este cea a unui proiect care activează, nu un proiect care frânează și după aia poate mai vorbim și de infrastructura culturală, cinematografele pe care le facem, deci rămâne și ceva fizic.
Cred că e prea devreme și destul de dificil să arătam acum cifre. Dar noi deja calculăm că beneficiile, de exemplu, de promovare sunt în valoare de peste 20 de milioane de euro. Dincolo de asta, vedem clar și în domeniul HoReCa, investiții la hoteluri, la restaurante. E o industrie care crește și care ajută ca Timișoara să-și redescopere de fapt destinația sau misiunea ca fiind o destinație turistică. Suntem o destinație de top nu doar în România, ci pentru toată Europa, dar trebuie să ne întărim această convingere că suntem. Și de aceea cred că industria ospitalității, ca un business în Timișoara, a primit un mare boost de încredere anul acesta și asta se vede în cifre. Avem cinci lanțuri mari de hoteluri care au semnat sau sunt în curs de semnare pentru contracte de dezvoltări. Vorbim de nume mari.
Efectele economice nu sunt doar în industria ospitalității limitate. De exemplu, recent a fost deschisă o companie germană și a mutat toate serviciile interne în România, în Timișoara. Și mi-au spus că vin aici nu doar pentru că sunt costurile mai mici, ci o fac mai ales pentru că aici găsesc un spirit, găsesc oameni care au chef să inoveze, cărora nu le este frică de nou și compania, fiind într-un proces de tranziție, caută acest spirit. Și exact ăsta este spiritul pe care îl stimulăm cu un proiect gen Capitală Culturală și cred că e ingredientul cel mai important într-un oraș universitar, un oraș în care firmele caută oameni nu doar bine calificați, ci mai ales motivați și deschiși. Ingredientul cel mai important este să ai o viață culturală în care nu suntem doar consumatori, ci în care cultura în sine este un motor de de dezvoltare și de creare de idei.
Probabil că o anumită lejeritate, un anumit curaj în ceea ce privește aceste energii existente în comunitate și o anumită democratizare a programului cultural, pentru că întotdeauna există un dosar de candidatură – așa încep toți și acolo investești foarte multă energie – dar, după ce câștigi și așteptarea este ca tu să pui în practică acest dosar toate regulile și „notele de subsol” pot să și sufoce de fapt mintea flexibilă și creativă. Deci să existe această flexibilitate, deschidere către orice se naște în pregătirea acestui an și pe parcursul lui. Și da, trebuie o oarecare relaxare față de eterna luptă pentru cine este ”tatăl succesului”. Adică eu nu am nevoie să fie ștampila primăriei peste tot. Eu nu am nevoie să vină toți în audiență la domnul primar ca să ceară voie să facă nu știu ce eveniment în cadrul Capitalei.
Au fost apeluri deschise, au fost discuții cu o echipă curatorială independentă de mine și chiar s-au luat niște decizii cu care eu personal nu aș fi fost de acord. Dar asta este și libertatea culturii până la un anumit punct. Pentru asta trebuie să lași lucrurile cumva din mână, în mod pozitiv, și să ai încredere în echipa curatorială și în forțele pozitive ale orașului.
#BizTimișoara este un proiect powered by Vodafone, realizat cu susținerea Asociației Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii
Parteneri: PROFI, tbi bank, IKEA
Mobility Partner: Continental
Sustainability Partner: DM România
Cu sprijinul: Cramele Recaș, Maresi, Iulius Town Timișoara, imobiliare.ro, XCity Towers
PayU GPO România, liderul plăților online, va organiza și anul acesta, pe 8 Noiembrie, un eveniment live maraton, dedicat evoluției…
Printre cele 15 proiecte inovatoare din întreaga lume selectate în acest an la Geneva Digital Market, în cadrul XR Coproduction…
Din 4 noiembrie, DIGI inaugurează operațiunile comerciale în Portugalia cu o gamă extinsă de servicii dedicate utilizatorilor persoane fizice: internet…
Agenția independentă de publicitate KUBIS și-a întărit departamentele de creație, respectiv client service, prin numirea lui Andrei Nica în funcția…
La scurt timp după ce a absolvit cursurile Institutului European de Design din Milano și ale unei academii de profil,…
După câteva luni de pregătiri, care debutează în luna august, Karla Balint, fondatoarea KA&MA Trading, și echipa ei erau pregătiți…