Doi antreprenori și șapte beri
Reading Time: 4 minuteCu o investiție de 60.000 de euro, Cătălin Minea și Doru Negrei, doi antreprenori din domeniul construcțiilor și arhitecturii, au deschis acum doi ani Amistad Beer, o microfabrică de bere artizanală de la marginea Bucureștiului, care produce șapte sortimente de bere.
Un arhitect și un inginer constructor intră într-un bar. Pare începutul unui banc promițător, dar este un rezumat al poveștii lui Cătălin Minea și Doru Negrei, doi antreprenori care, deși conduc Clide Design, o companie de proiectare complexă pentru construcții și proiecte de urbanism, și-au luat inima în dinți și au deschis în urmă cu aproape doi ani Amistad Beer, o microfabrică de bere artizanală. Povestea făbricuței de la marginea Bucureștiului începe de la pasiunea lui Cătălin Minea pentru bere. În urmă cu opt ani, antreprenorul a primit un kit pentru producția de bere în casă și încet-încet a transformat locuința într-o mică fabrică de bere, spre disperarea soției și a fiicei sale. În timpul liber, fierbea malțurile pe aragazul din bucătărie și umplea cu rapiditate locuința cu recipiente de fermentare și cu sticle de bere.
Eforturile sale au dat roade în scurt timp. Încurajat de prietenii care gustau din berile făcute acasă de acesta, arhitectului i-a încolțit în minte ideea să facă un business din această pasiune pentru bere. De aici și până la deschiderea microfabricii nu a mai fost decât un pas.
Cei doi antreprenori au găsit un nume potrivit, care să exprime prietenia și să aibă un impact puternic de marketing, au identificat, după lungi căutări locul ideal pentru o făbricuță, au depus toate actele necesare și ușor-ușor au început producția. Investiția celor doi s-a ridicat la aproape 60.000 de euro, dintre care mai bine de jumătate au fost direcționați către amenajare și chirii, iar restul banilor s-au dus în echipamente, care sunt de capacitate mică. Producătorul de bere arizanală mai are un asociat, pe Bogdan Burcea, care, pe lângă conducerea propriei firme de IT, se ocupă de marketing și comunicare pentru brandul Amistad. De acte s-a ocupat Cătălin, care, ca arhitect, a depus ani și ani autorizații și avize și era extrem de familiarizat cu demersurile.
“În cazul microberăriilor, controlul se face la fel ca pentru berăriile mari. Este un lucru bun pentru marii berari, care au departamente de control tehnic al calității și oameni care se ocupă de tot ce intră și ce iese din fabrică. La noi este mai greu”, adaugă Cătălin Minea.
Antreprenoriat după bere, o plăcere?
Pentru cei doi antreprenori, o zi de muncă obișnuită durează și câte 12 ore. Nu au renunțat la businessul de proiectare, care le aduce veniturile necesare să continue investițiile în microberărie, iar la Amistad cei doi sunt responsabili de absolut toate procesele, de la curățenie la marketing și de la producție la îmbuteliere. “Am făcut un calcul cam cât manipulăm în fiecare zi, fiecare dintre noi”, spune Cătălin Minea.”Cred că am ajuns la vreo două tone pe zi de manipulat, dar este o oboseală plăcută, îți elimină puțin din stresul
celuilalt business, care implică calcule, cifre”, adaugă zâmbind antreprenorul.
În perioada actuală, când consumul de bere a scăzut față de lunile călduroase de vară, antreprenorii produc în jur de 100 de litri de bere pe zi, trei zile pe săptămână, ceea ce, la un calcul simplu, înseamnă că de pe porțile microfabricii ies în jur de 1.200 de litri de bere pe lună. Dacă ar tura motoarele la maximum și ar produce cinci zile pe săptămână, ar putea pune pe rafturile magazinelor undeva la 2.000 de litri de bere în fiecare lună. “Sper ca anul viitor să reușim achiziția unui echipament mai mare, care costă în jur de 60.000 de euro, și probabil că într-un interval de doi-trei ani intrăm și în supermarketuri, acolo unde este volumul. Toate planurile noastre sunt în direcția de a ajunge cât mai aproape de client, să facem cunoscută marca, berea, calitatea. Pe termen scurt vrem să ne facem cunoscuți pe piață, să încercăm să găsim cât mai multe locații în care să fim prezenți. Noi avem acum prezentări door-to-door, practic ne ducem la patroni, turnăm în pahar și le prezentăm berile. Cu cât începem să ne dezvoltăm ca business, probabil că o să ne fie mai ușor și la prezentări. Vom putea angaja un om de vânzări specializat”, spune Doru Negrei despre strategia de promovare și planurile pe care le au antreprenorii cu brandul de bere.
Pasionații de bere craft pot găsi și degusta produsele Amistad în magazine de specialitate din București, Cluj, Timișoara și Sibiu sau în magazinele online destinate iubitorilor de bere. De pe poarta micuței fabrici de bere de lângă București ies șapte sortimente de bere: India Pale Ale (IPA), Brown IPA, Indian Passion (Fruity IPA), Spicy Chocolate (Dark Ale cu chili), Brit Porter, Red Ale și Patriot Pale Wheat Ale. La aceste rețete, antreprenorii au ajuns cu ajutorul lui Remus, un matematician român stabilit în Norvegia, care l-a cunoscut acolo pe norvegianul Andreas, cu experiență în domeniu. Cei doi produc bere artizanală de mai bine de 20 de ani și i-au ajutat pe fondatorii microberăriei să definitiveze o parte dintre rețetele de bere Amistad.
Cei doi tineri, care mai lucrează în prezent la o nouă rețetă de bere, se pot lăuda că microfabrica a înregistrat o creștere a vânzărilor de peste 10% lună de lună, drum ascendent care este impulsionat și de trendul pieții berii artizanale locale. “Trendul acesta pe consumul de produse artizanale, nu este numai la bere, este și la haine și la mâncare, este o tendință internațională”, spune Cătălin Minea, unul dintre fondatorii Amistad Beer. “Asta cu berea a pornit mai greu pentru că este alcool și pentru că necesită o investiție ceva mai mare ca să produci. Prima oară am băut o bere din asta în Olanda, acum 11 ani, nici nu știam că există, nu auzisem de bere artizanală. O mare pondere în trendul acesta de a se consuma bere artizanală este faptul că oamenii au început să se plimbe mult pe afară și văd acolo și vor să încerce și aici”, adaugă cofondatorul Amistad. Dacă la prima vedere poate părea simplu, cei care cochetează cu ideea antreprenoriatului în acest domeniu trebuie să știe că un astfel de job într-o microberărie nu le oferă acestora prea multe clipe libere în care să se relaxeze și să bea o bere produsă de ei. Principala provocare cu care s-au confruntat fondatorii Amistad Beer a fost obținerea banilor. În lipsa unor bănci de investiții, băncile comerciale cer garanții, fondurile europene sunt extrem de dificil de obținut, singura sursă de finanțare a antreprenorilor fiind celălalt business al lor.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz