Doar 8 din 100 de elevi din mediul rural termină o facultate
Reading Time: 3 minuteStatisticile oficiale arată că drumul de la sat la universitate este unul anevoios în România: doar 7,8% din populația în vârstă de 30 – 34 de ani care locuiește în mediul rural are studii superioare.
Cu totul altfel stau însă lucrurile în cazul programul “Vreau în clasa a 9-a”, susținut de World Vision România: 70% dintre liceenii din mediul rural parte din program au fost admiși la facultate anul acesta. Deşi în ultimele două decenii a crescut semnificativ numărul absolvenților din învățământul universitar, țara noastră încă se plasează mult sub media europeană în ceea ce privește ponderea persoanelor cu studii superioare din totalul populaţiei (26 % în 2017, față de media UE de 40 %). În plus, angajatorii spun că absolvenții care intră pe piața forței de muncă au competențe prea teoretice și că acestora le lipsesc adesea competențele non-tehnice esențiale, printre care se numără soluționarea problemelor, munca în echipă și comunicarea, conform Raportului de țară din 2019, realizat de Comisia Europeană.
Cei mai afectaţi sunt, însă, elevii din mediul rural. Părăsirea timpurie a școlii este un fenomen cu precădere întâlnit în mediul rural din România: rata de abandon a fost de aproximativ 1,5 ori mai mare în unitățile de învățământ secundar din mediul rural față de cele din mediul urban. Pe măsură ce tinerii avansează în sistemul de învățământ, sub-reprezentarea celor din mediul rural se amplifică, având cea mai mare valoare în învățământul superior, conform Strategiei Naționale pentru învățământul terțiar 2015 – 2020.
În ceea ce privește nivelul mediu de educaţie al părinţilor, se observă o diferenţă mare în privinţa proporţiei părinţilor cu studii superioare în mediul rural, 0,7%, faţă de 18% în mediul urban, conform raportului World Vision România “Cursa celor 30 de ani de educație în România rurală”.
Cum schimbă statistica “Vreau în clasa a 9-a”, programul World Vision România care susține de 12 ani liceenii din mediul rural
În cadrul programului Vreau în clasa a 9-a al Fundației World Vision România au fost înscriși în acest an școlar peste 700 elevi de liceu, dintre care 147 au dat examenul de Bacalaureat. După sesiunea de Bacalaureat din august, promovabilitatea liceenilor din program a crescut la 94.61 %, iar aproape două treimi dintre aceștia au obținut note peste 8.00, cea mai mare notă fiind de 10 pe linie.
Peste 70% dintre liceenii care au luat examenul de Bacalaureat au fost admiși la o formă de învățământ superior, iar facultățile la care au fost admiși acoperă o paletă foarte largă: de la Medicină, la Chimie, Psihologie, Politehnică, Informatică, Geografie, Finanțe, Inginerie și Management în Agricultură, Litere, Sociologie.
“În 5 octombrie sărbătorim Ziua Mondială a Educației. Întreaga lună octombrie vom pune pe agenda tuturor și mai mult subiecte privind educația de calitate pentru toți copiii prin evenimente, campanii și propuneri reale pentru probleme vechi. Noi, la World Vision, sărbătorim și acționăm în fiecare zi pentru acces la educație de calitate. Însă nu putem vorbi cu adevărat despre egalitate de șanse, despre acces echitabil la educație, până când nu vom implementa soluții concrete pentru toți copiii de la sat. Programul nostru arată clar că o investiție de substanță în acești copii le schimbă în mod real viitorul. Mulți dintre absolvenții Vreau în clasa a 9-a au terminat facultatea, iar unii ne sunt voluntari sau colegi în organizație astăzi. Nu am fi reușit să-i susținem, însă, fără donatorii noștri – pentru acești copii, ei sunt niște eroi. Cei care cred în puterea educației, pot să ajute liceenii de la sat aici” a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
De 12 ani, programul Vreau în clasa a 9-a îi ajută pe liceenii lipsiți de posibilități materiale din mediul rural, prin burse lunare care acoperă o parte dintre nevoile de bază şi le formează abilităţi de viaţă independentă, participare în programe de consiliere vocaţională şi activităţi de dezvoltare personală, programe de internship şi stagii de practică oferite de companiile partenere, voluntariat şi implicare civică, activităţi de mentorat, activităţi culturale şi tabere de vară pe diferite tematici. Toate aceste activităţi social-educaţionale reprezintă un pachet de servicii personalizate pentru elevii din mediul rural, care au scopul de a-i pregăti pentru viaţa de adult şi de a le oferi şansa construirii unui viitor mai bun.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz