CSR Interviuri

Doar 1 din 40 de tineri care părăsesc sistemul de protecție a copilului se angajează legal

16 iun. 2021 9 min

Doar 1 din 40 de tineri care părăsesc sistemul de protecție a copilului se angajează legal

Reading Time: 9 minute

A renunțat la o carieră în domeniul avocaturii și a ales să se implice într-un proiect prin care să ajute tinerii vulnerabili în procesul de integrare socială și profesională.

Adriana Preda, director executiv al The Social Incubator, o asociație al cărei scop este să îi ajute pe tinerii care au părăsit sistemul de protecție a copilului să facă tranziția spre o viață adultă care să le asigure independența, ne-a vorbit despre proiectele asociației și despre modalitatea prin care a gestionat activitatea organizației în timpul pandemiei de coronavirus.

De ce ați ales acest drum? Care sunt principalele satisfacții profesionale pe care le aveți la The Social Incubator?

Chiar dacă Dreptul nu a fost prima mea opțiune de carieră, recunosc că am învățat multe lucruri noi, mi-am structurat gândirea și mi-am însușit un nou mod de a privi diverse situații și contexte. Mai mult decât atât, am legat relații de prietenie foarte frumoase cu foști colegi care în prezent ne sunt alături în diverse forme la asociație, deci cred că am avut doar de câștigat. Până la urmă, această profesie onorabilă este despre dreptate, curaj, demnitate și corectitudine. Acestea sunt valori care mă definesc și care ne însoțesc în activitatea noastră la asociație.

Am studiat la Universitatea București, inclusiv masterul (LLM International Arbitration) și un semestru Drept internațional în Spania. La Universitatea Oxford, în cadrul Said Business School am absolvit un program de Executive Leadership chiar în 2020 – cumva contraintuitiv să investesc într-un curs în timp de criză – dar am decis să fac acest lucru, fiindcă am simțit că este necesar să înțeleg cum pot gestiona mai bine organizația într-o perioadă foarte dificilă. A fost una dintre cele mai bune decizii, având în vedere că în urma acestui program am găsit inspirația pentru dezvoltarea unui proiect amplu destinat sprijinirii persoanelor rămase fără loc de muncă în pandemie.

Am ales să fac parte dintr-o organizație non-profit, pe de-o parte pentru că mama mea este un copil care a fost abandonat și mi-a insuflat o misiune de viață de ajutorare și salvare a copiilor și tinerilor orfani, abandonați sau aflați în situații limite de viață, dar și pentru că mereu am vrut să schimb lucrurile din jurul meu care nu erau conforme cu realitatea pe care mi-o doresc. Iar The Social Incubator a fost platforma ideală pentru acest lucru.

Am fost primul angajat al organizației în 2015 și am venit pe rolul de Secretar Executiv, având activități diverse și complexe, care includeau și lucru direct cu tinerii pe care îi ajutam, iar la finalul anului 2016 am preluat leadership-ul organizației.

În ceea ce facem este important să vedem rezultate și să ne bucurăm de ele, dar cred că este vital să înțelegem, chiar cu cele mai dificile cazuri, că dacă și noi renunțăm, ei nu mai au nicio șansă. Sunt multe situații în care ne este greu să fim motivați, în care luptăm mult să ajutăm și suntem dezamăgiți, dar până la urmă este o decizie continuă, o alegere pe care o facem zilnic de a fi aici și de a lupta în continuare. Dar și când vorbim de reușite, acestea sunt spectaculoase și știm că presupun o schimbare reală a vieții lor.

2

Satisfacțiile mele sunt așadar clar legate de misiunea noastră, de ceea ce reușim să facem cu acești tineri, de momentul în care termină școala, când le găsim un loc de muncă în care ei sunt valorizați și fericiți, sau renovăm împreună apartamentul în care vor sta după ce părăsesc centrul de plasament. Satisfacție găsesc și în echipa noastră extrem de dedicată și în călătoriile de dezvoltare profesională și personală în care îi însoțesc pe colegii mei și pe colaboratorii apropiați ai organizației. De asemenea, zilnic întâlnesc oameni extrem de buni și calzi care își doresc să facă o schimbare, fie că sunt parte dintr-o companie responsabilă social, fie că vor să facă voluntariat.

Ne puteți spune cîteva cuvinte despre The Social Incubator, despre proiectele la care lucrează Asociația și despre cum vă propuneți să ajutați tinerii care au părăsit sistemul de protecție a copilului să facă tranziția spre viața adultă?

Asociația The Social Incubator a fost înființată în aprilie 2014 de către un grup de 5 prieteni, profesioniști în domenii diferite, care, după ce s-au implicat împreună în multiple activități de voluntariat, luând forma unui sprijin punctual și pe termen scurt pentru tinerii instituționalizați, au realizat că nevoile acestor tineri sunt mult mai complexe și că, pentru a determina o schimbare reală și sustenabilă în viețile lor, e necesar ca ei să fie sprijiniți în mod individual, pe termen lung.

Misiunea Asociației The Social Incubator este aceea de a susține în general tinerii care provin din medii vulnerabile, concentrându-se pe tinerii care au părăsit sau urmează să părăsească sistemul de protecție a copilului. Asociația își îndreaptă eforturile spre a înlesni procesul tranzițional al tinerilor cu vârste cuprinse între 16-26 de ani spre a deveni adulți independenți, punându-le în valoare aptitudinile și calitățile. Așadar, Asociația The Social Incubator își asumă rolul de vector de integrare, de element de legătură al tinerilor vulnerabili cu societatea în genere.

Instrumentele pe care Asociația le utilizează în atingerea scopului definit anterior sunt: orientarea și consilierea vocațională, educația non-formală și informală, consiliere psihologică, facilitarea obținerii serviciilor medicale, asigurare spațiu locativ, identificarea și conectarea cu meditatori care să le asigure tinerilor un acces suplimentar la educație, conectarea cu mentori care să le ghideze tinerilor pașii către o viață independentă, facilitarea de stagii de practică și cursuri de pregătire profesională, vizite exploratorii/job shadowing, sprijinul în identificarea unui loc de muncă plătit și facilitarea obținerii unui loc de muncă.

De la înființare și până în prezent, Asociația The Social Incubator a implementat peste 35 de proiecte destinate tinerilor din medii vulnerabile în general și în special tinerilor din sistemul de protecție sau care au părăsit sistemul de protecție. Astfel în cadrul proiectelor implementate, peste 8600 de tineri cu vârste între 16 si 26 de ani au fost susținuți. Aria geografică acoperită de activitățile implementate de către asociație este la nivel național, având parteneriate sau acorduri de colaborare cu 26 de DGASPC-uri și peste 50 de licee.

De asemenea asociația are un parteneriat solid și cu Agenția Municipală de Ocupare a Forței de Muncă București.

1 din 40 de tineri care părăsesc sistemul de protecție a copilui se angajează legal. De ce doar atât și cum vă propuneți să echilibrați acest număr?

Această statistică a fost calculată chiar de unul dintre membrii fondatori, Ionuț, din păcate fiind o realitate crudă și tristă pentru acești tineri. Ei sunt marginalizați, discriminați și au acces la puține oportunități mai ales pe piața muncii, motiv pentru care ei fie sunt angrenați în activități infracționale, fie ajung victime ale consumului de droguri sau trafic de persoane sau lucrează într-un cadru ilicit.

Noi ne-am propus în primul rând să arătăm cine sunt și de ce sunt ei în stare – trecutul nu îi definește, ba din contră. Mulți sunt într-o perioadă de tranziție, în care au nevoie de sprijin, putere și mai ales încredere. Încrederea lor și a noastră că pot reuși. Dar ca să reușească au nevoie de modele, de oportunități, de locuri și oameni care să le fie alături și care să îi valorifice. Iar asta este de fapt ceea ce construim la The Social Incubator – o comunitate care să îi creadă și care să le fie alături. Ei nu sunt doar niște cifre pe agendele publice, sunt oameni cu visuri, gânduri și dorințe și cu fiecare viață schimbată, se schimbă și statistica.

Care sunt planurile pe care le aveți ca director executiv al Asociației The Social Incubator?

Planurile noastre de viitor sunt extrem de ambițioase și ne propunem câteva obiective tangibile: a. Să creștem constant numărul de tineri cu care lucrăm și orașele în care activăm și b. Să îmbunătățim imaginea lor în comunitatea noastră.

În egală măsură, continuăm să investim în cei care facilitează schimbarea – oamenii frumoși care aleg să facă parte din familia noastră.

Digitalizarea intervențiilor și proiectelor noastre reprezintă o oportunitate extraordinară de a sparge barierele geografice și fizice, permițându-ne să ajungem la mult mai mulți tineri din țară.

5

Ce mi-aș dori în următorii 10 ani este să avem Incubatoare de Vise în toate regiunile administrative ale țării, centre de tranziție pentru toți tinerii defavorizați (nu numai cei care părăsesc centrele de plasament sau cei care au părinții plecați la muncă în străinătate), care au nevoie de sprijin în a-și continua educația, a-și găsi un loc de muncă și a duce o viață demnă și independentă. Chiar dacă este un plan ambițios, am încredere în noi că îl putem transforma în realitate.

Care sunt principalele provocări cu care se confruntă Asociația?

Așa cum menționam, una dintre cele mai mari provocări este stigmatizarea acestui grup cu care lucrăm, fiind deseori dificil în a găsi și mobiliza resurse pentru aceștia.

De asemenea, tinerii fiind aproape adulți (cu vârste peste 16 ani), este o cauză care poate părea pierdută astfel fiind nevoiți să depunem mult efort în a convinge ecosistemul societal si economic pentru incluziunea lor.

Apoi, nu întotdeauna este ușor să lucrăm cu ei – chiar dacă situațiile sunt grave, de multe ori nu conștientizează pe deplin situația în care se află sau sunt cazuri în care mobilizăm oameni și resurse și ei pur și simplu aleg să renunțe. Aceste momente sunt destul de dureroase, dar încercăm să învățăm constant.

Ca echipă am învățat să avem încredere, răbdare și toleranță; am realizat că putem depăși provocările dacă ne adaptăm rapid și bineînțeles, să nu renunțăm.

Alegerea de a fi alături de oameni și de a lucra în beneficiul comunității este o alegere pe care am făcut-o pentru toată viața și cred că tocmai sentimentul că lucruri bune se întâmplă și vieți se schimbă și datorită efortului nostru ne-a făcut să nu renunțăm, chiar și când părea că nu mai există soluții.

Fiecare persoană care are un beneficiu real și tangibil de pe urma intervenției noastre mă face să caut, zi de zi, forme prin care să le fim alături astfel încât impactul să fie semnificativ.

IMG 2893

Ultimul an a fost unul extrem de dificil pentru foarte multe companii și ONG-uri. Cum a fost ultimul an pentru The Social Incubator și cum ați gestionat situația Asociației în pandemie?

Anul 2020 venise încărcat cu multe planuri și proiecte frumoase în beneficiul tinerilor pe care îi sprijinim la Asociația The Social Incubator. Contextul social și economic care s-a schimbat a presupus un efort amplu de adaptare și luarea unor măsuri astfel încât să putem continua activitatea și derula proiectele importante, atât pentru beneficiari, cât și pentru colegii noștri.

Toate proiectele derulate au fost restructurate și regândite, astfel încât să aducă în continuare un plus de valoare în viețile beneficiarilor, dar și să ia în considerare situația în care ne aflăm. Am reușit să întreprindem acțiuni pe care în trecut nu le derulam (de ex. sprijin punctual pe nevoi primare ale unor beneficiari) și am întărit relațiile cu instituțiile cu care lucram, fiind în același timp alături de copii și tineri, nelăsându-i singuri mai ales în această perioadă de incertitudine. Așadar, ne-am dezvoltat în servicii directe și ne-am organizat să venim în întâmpinarea nevoilor actuale ale comunității.

De asemenea, având experiența integrării socio-profesionale și know-how pe dezvoltare personală, profesională și integrare pe piața muncii, am decis să venim în întâmpinarea problemelor de pe piața muncii și să derulăm proiecte în beneficiul persoanelor rămase fără loc de muncă în perioada pandemiei.

Astfel, alături de un partener strategic din domeniul privat, am lansat o platformă de reconversie profesională și creșterea angajabilității – www.lucrezdinnou.ro.

În ceea ce privește activitatea noastră generală, deși eram într-un proces de digitalizare a proiectelor si instrumentelor pe care le folosim, acest proces a fost accelerat și am putut să pivotăm spre activități preponderent online. Sub umbrela transformării digitale a organizației noastre si urmăririi misiunii de a crea oportunități pentru un viitor mai bun tinerilor defavorizați, am lansat www.bunincariera.ro – o platformă de descoperire și orientare în carieră, unde tinerii în căutarea unor răspunsuri pot găsi resurse extraordinare și pot beneficia gratuit de sprijinul consilierilor vocaționali și al mentorilor din domenii diverse de interes.

În ceea ce privește interacțiunea directă cu beneficiarii, experiența noastră a fost cel puțin interesantă. Pe de o parte, cu beneficiarii cu care interacționam fizic, a fost o provocare să îi atragem în mediul online și să susținem eforturile. Barierele au fost legate atât de lipsa infrastructurii de acces (internet, echipamente), pe care într-o bună măsură am reușit să o adresăm, dar și de conexiune personală și relația de încredere pe care o dezvoltam cu ei. Din fericire, am venit în întâmpinarea acestor nevoi și am reușit să sprijinim și să continuăm intervențiile. În plus, am reușit să interacționăm mai mult și mai bine cu beneficiari din alte zone ale țării unde înainte aveam acțiuni punctuale.

De asemenea, a fost provocator să lucrăm ca o echipă în mediul online și, probabil la fel ca majoritatea, am depus multă energie în a ne calibra eforturile. Dar orice experiență este și un proces de învățare și astfel am implementat procese și proceduri în mediul virtual pe care cu siguranță le vom păstra și am gândit și structurat mult mai bine intervențiile în mediul online, aspect care va fi util și oportun pentru perioada care urmează.

Așadar, pot spune că, deși această perioadă a fost extrem de grea și dureroasă, am ales să facem ceea ce știm noi mai bine și să ne punem resursele și energia în a contribui la depășirea acestei situații și în a ajuta comunitatea. Această abordare ne-a mobilizat și ne-a întărit echipa și relația cu partenerii noștri de încredere, demonstrându-ne încă o dată că doar împreună putem contribui la schimbarea în bine.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: