Dupa un an marcat de crestere la nivel macroeconomic, directorii financiari romani sunt optimisti cu privire la cresterea economica a tarii in 2016 si iau in calcul extinderea pe noi piete sau pe cele actuale, arata editia a VII-a Deloitte CFO Survey, care include si Romania.
Studiul arata ca aproape un sfert dintre directorii financiari intervievati estimeaza o crestere a PIB de pana la 3,5%, in concordanta cu previziunile Bancii Mondiale de 3,9%, iar mai mult de jumatate (52%) incep sa priveasca pietele noi ca pe o sursa de venituri, comparativ cu 33%, anul trecut. De asemenea, 57% dintre acestia se asteapta la o crestere a numarului de angajati.
”Daca acum trei sau patru ani companiile se confruntau cu reduceri de bugete ca urmare a crizei economice, astazi acestea iau in calcul din nou expansiunea, fie prinextinderea pe piete noi mai mult ca in trecut, fie prinsau cresterea echipelor”, a spus Ahmed Hassan, Partener Deloitte Romania si lider al programului CFO.
”Criza talentelor, in special la nivel senior si de top, reprezinta una dintre problemele cu care companiile s-ar putea confruntapeparcursul acestui an”, a spus Ahmed Hassan.
Desi directorii financiari romani arata un grad mare de optimism in legatura cu viitorul, comparativ cu colegii lor din Europa Centrala, majoritatea este precauta cand vine vorba de riscuri, intrucat 78% considera ca nu este momentul potrivit pentru asumarea unor riscuri mai mari, iar 76% iau in considerare mai degraba resurse interne de finantare decat imprumuturile bancare.
”Schimbari recente cum este cea a Codului Fiscal sunt de asemenea bine primite de catre directorii financiari, deoarece 69% dintre ei considera ca schimbarile vor avea un impact pozitiv asupra activitatii lor. Pe termen scurt insa nivelul de optimism si apetitul pentru business vor fi influentate de stabilitatea economica si politica”, a mai Ahmed Hassan.
La randul sau, Mircea Varga, CFO Tiriac Holdings, a spus ca Romania poate avea una din cele mai atractive economii din Europa, in functie de capacitatea sa de a gestiona momentul favorabil la care se afla.
”In ciuda unui inceput de an descurajant, in care pietele financiare au fost marcate de turbulente semnificative, precum prabusirea in luna ianuarie a principalilor indicatori bursieri cu mai mult de doua cifre procentuale, pana la minimul istoric al ultimilor cinci ani, de decapitalizarea dramatica a unor banci europene importantepe fondul adoptarii discrete a masurii de tip bail-in in sistemul bancar european si de intrebari serioase privind intrarea economiei americane intr-o noua recesiune, raman optimist cu privire la cresterea economica a Romaniei in 2016. O crestere a PIB de 3,5%-3,8% este realizabila”, a spus Varga.
La randul sau, Bogdan Popa, Vicepresedinte & CFO Raiffeisen Bank Romania spus ca 2016 va aduce o concurenta mai mare in randul bancilor in efortul lor de a crea oportunitati noi de investitii, in special pentru IMM-uri.
”In 2016 cresterea economica va continua, la nivel micro vedem diferente mai accentuate intre jucatori, accelerarea adoptarii de noi tehnologii si adaptarea sau innoirea modelelor de afaceri. Conservarea resurselor ramane principala preocupare si chiar daca reducerea costurilor nu mai este neaparat un obiectiv in sine, cresterea productivitatii este in continuare o prioritate. Bancile vor cauta oportunitati de creditare in special in zona IMM-urilor, in incercarea de a aduce pe piata linii de finantare avantajoase pentru investitii in inovatie, tehnologiesi dezvoltarea personalului”, a spus Popa.
Principalele concluzii Deloitte CFOSurvey in Romania
Perspectiva de crestere a companiilor
A VII-a editie a CFO Survey reprezinta opinia a aproape 500 de directori financiari din 11 tari din Europa Centrala: Bosnia-Hertegovina, Bulgaria, Croatia, Cehia, Ungaria, Lituania, Polonia, Romania, Serbia, Slovacia si Slovenia. Chestionarul a fost realizat in perioada august-octombrie 2015 si evidentiaza parerile si strategiile directoriilor financiari din cele mai mari companii din regiune, explorand principalele patru seturi de probleme cu care se confrunta directorii financiari: mediul de afaceri, prioritatile si asteptarile companiei, prioritatile financiare si prioritatile personale.
Producătorii artizanali vin în premieră la Foodservice & Hospitality Expo 2024, alături de ALAS/Asociația Lanțului Alimentar Scurt, la un stand…
Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research și-a propus să afle mai multe detalii despre modul în care românii percep și…
NEXXT Summit 2024 s-a încheiat cu succes, demonstrând încă o dată că România are potențialul de a deveni un centru…
Platforma de influencer marketing Heepsy a realizat un research pentru a identifica care sunt capitalele europene cu cele mai multe…
Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenții de marketing digital din România, a înregistrat vânzări record de Black Friday…
Sibiu redevine Capitala Crăciunului vineri, 15 noiembrie, de la ora 18:30, când luminile festive vor străluci în bradul de Crăciun…