Din gradina in farfurie, via online
Reading Time: 5 minuteRomanii incep sa fuga de legumele sau de fructele mai mult frumoase decat gustoase. Vor legume si fructe crescute traditional, ca pe vremea bunicii, cu gust si miros de gradina. Cum transformi insa aceasta tendinta intr-un business?
Am ajuns la CAP Gurbanesti dupa o saptamana cu ploi si vreme capricioasa, intr-o zi insorita mirosind a tei si a menta. A mai multe tipuri de menta, cum aveam sa aflam mai tarziu de la Victoria si Florin Cojocariu, proprietarii CAP Gurbanesti. Rosiile nu dadusera inca in parg, dar capsunile erau coapte, asa ca am facut rapid o analiza organoleptica direct in gradina. Nu sunt toate mari, ca cele pe care le gasim in supermarket, dar gustul este extraordinar. Este exact gustul capsunilor din copilarie.
Victoria si Florin Cojocariu au venit la Gurbanesti in 2009 si niciunul dintre ei nu avea legatura cu agricultura sau cultivarea legumelor. Florin Cojocariu este la origine fizician, dar a lucrat in marketing si publicitate, si spune ca avea de multa vreme “ideea de a face ceva departe de Bucuresti si de a fugi din oras“. Au inceput sa cultive rosii din intamplare – proaspat mutati la Gurbanesti, au primit cateva rasaduri pe care le-au plantat in gradina si au uitat de ele. Le-au redescoperit in vara, cand rosiile erau coapte si aveau un gust incredibil, asa ca au decis sa faca mai mult decat o gradina pentru ei si sa aduca mai aproape de cei pasionati gustul de alta data al rosiilor.
Povestea CAP Gurbanesti a inceput in 2012, cand au cultivat experimental 300 mp cu rosii heirloom. Au trecut peste toate provocarile, au acumulat experienta si si-au pastrat pasiune pentru legumele “cu gust”. Victoria Cojocariu, care are un masterat in arte plastice, este si studenta la agronomie, iar pe langa plantele aromatice cultivate la CAP Gurbanesti se ocupa cu pasiune si de o superba gradina cu trandafiri.
Una dintre cele mai mari provocari a fost legata de adunarea semintelor pentru soiurile cultivate, ele fiind adunate din toata lumea de la amatori, tarani sau mici fermieri pasionati care au cultivat aceste soiuri multi ani.
“Diferenta dintre rosiile pe care le cultivam la CAP Gurbanesti si cele pe care le gasim la magazin este ca noi am ales sa crestem doar soiuri biologice vechi, mai vechi de 100 de ani, care au fost candva foarte apreciate pentru gustul lor, dar din cauza perisabilitatii si a sensibilitatii au fost cu timpul abandonate de legumicultori in favoarea hibrizilor mult mai productivi, rezistenti la transport si cu viata lunga de raft”, spune Florin Cojocariu.
Un soi biologic este o planta stabila din punct de vedere genetic din ale carei seminte cresc din nou si din nou alte plante cu aceleasi caracteristici multi ani si care se pot adapta in timp la conditiile de mediu din zona in care sunt crescute.
“Ideea de a face ceva departe de Bucuresti si de a fugi din oras o aveam de multa vreme. Înca de pe vremea în care lucram într-o companie multinationala visam sa am un loc la tara, undeva unde sa stau în weekend”, spune Florin Cojocariu, partener Real Foods & owner CAP Gurbanesti
Florin Cojocariu crede ca o rosie buna inseamna trei lucruri: soiuri bune, crescute nefortat, hranite cu ingrasaminte organice, naturale. “Nu cultivam hibrizi, iar soiurile nu sunt selectionate pentru rezistenta, ci pentru aspect si gust. In acest an distribuim 3-4 soiuri in volum mai mare si peste 10 soiuri pentru un numar restrans de clienti. An de an am cultivat in jur de 100 de soiuri noi pe sezon pentru a le selecta pe cele mai gustoase. Anul acesta nu am mai plantat experimental, pentru ca deja avem o banca de seminte selectionate destul de serioasa”, spune Florin Cojocariu.
Clic pentru legume
La CAP Gurbanesti nu se cultiva insa doar rosii, ci si capsuni, ardei iuti si plante aromatice, iar cei care vor legume cu gust pot da o fuga la Victoria si Florin Cojocariu, la doar 60 de kilometri de Capitala, ca sa vada ce efect are pasiunea pentru gustul de odinioara asupra rosiilor de Gurbanesti.
Cei care stau mai prost cu timpul au avantajul online-ului. De fapt, aceasta a fost ideea de la care a pornit platforma realfoods.ro – de la pasiunea pentru produse cu gust.
“Vrem sa repunem in contact clientii care cauta mancare buna cu fermierii si producatorii mici si medii, pasionati de ceea ce fac”, spune Mircea Draja, unul dintre antreprenorii implicati activ in lansarea Real Foods. Si asta pentru ca, in general, producatorii mici nu pot acoperi volumele si preturile cerute de marile lanturi de retail si nici nu au forta de a isi sustine singuri un brand.
“Noi vrem sa promovam micii producatori si fermieri si nu sa-i ascundem sub etichetele unor branduri de retailer”, adauga Mircea Draja.
Florin Cojocariu este in acelasi timp furnizor si partener al Real Foods, iar povestea sa este un exemplu pentru tipul de furnizori ai platformei. Fata de alte businessuri de acest tip din retail, Real Foods nu ascunde furnizorii actuali pentru a nu ii fura vreun competitor, ci ei se gasesc deja pe site, fiind selectati dupa vizite in peste 70 de ferme. “Nu avem secrete fata de client despre furnizorii Real Foods: spunem totul despre ei, cine sunt, de ce fac, ce fac si cum fac. Noi vindem incredere, a sti totul despre furnizor e esential pentru noi, iar oamenii vor intelege acest lucru”, spune Mircea Draja.
Selectia furnizoriilor are loc direct dintre fermierii si producatori de dimensiune mica si medie cu mare pasiune pentru ceea ce fac si care, in fiecare caz in parte, au o poveste unica. Selectarea unui furnizor e un proces-cheie, spune Draja. In primul rand, dincolo de standardele de calitate legale, conteaza foarte mult gustul si aspectul, precum si retetele sau regimul animalelor. “Vrem sa devenim sursa preferata de aprovizionare pentru cei care cumpara mancare online, or pentru asta oamenii trebuie sa aiba incredere in noi. Iar transparenta totala e esentiala pentru a construi incredere”, spune antreprenorul.
“Real Foods este o platforma de viata buna, cladita in jurul experientei gustului memorabil, al mancarii pregatite din produse naturale, selectate din gospodariile romanesti si internationale”, spune Mircea Draja, partener Real Foods
De asemenea, in extrasezon sau pentru produse speciale, compania selecteaza producatori internationali, respectand aceleasi criterii. “Selectam produse avand in vedere criteriul gustului si al calitatii, care au fost obtinute in mod natural de fermieri din intreaga lume si care sunt preocupati de pastrarea traditiei gastronomice specifice si de ingrijirea naturala a produselor”, explica Mircea Draja.
In ceea ce priveste suma investita, antreprenorul arata ca, desi compania si-a inceput activitatea cu un magazin online, investitia nu a fost numai in site, ci si in depozitele de frig, precum si in structura de livrare, in intreaga infrastructura a lantului logistic de frig si de transport pana la client. Pana in prezent, investitia facuta a fost de 330.000 lei, insa Mircea Draja estimeaza o investitie de 1 milion de lei pana in 2018, pentru a atinge o cifra de afaceri de aproximativ 5 milioane de lei pe an si un portofoliu de 1.000 de produse.
In acest moment, portofoliul Real Foods este compus din 150 de produse, iar categoriile variaza de la paine cu maia la oua si lactate, carne de porc, de pui, de vita, legume, fructe, la dulciuri artizanale, miere si plante aromatice. Lantul logistic este in continua evolutie, avand in vedere cautarea constanta de noi producatori si faptul ca hrana este ultra-fresh. “Tinta noastra este sa ajungem sa deservim 1.000 de clienti saptamanal, iar structura lantului se va modifica in mod corespunzator”, spune Mircea Draja. In acest moment, flota de masini este constituita pe de-o parte de autovehiculele proprii si, pe de alta parte, din autovehicule contractate de la diferiti parteneri, in functie de volumul de comenzi. Deocamdata, pentru ca produsele Real Foods sunt ultra-fresh (carne, legume si fructe), livrarile se fac doar in Bucuresti si in imprejurimi.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz