Miresme seducătoare și unice, ascunse în sticluțe prețioase? Povești olfactive care dau dependență? Angajament față de tradiția unui meșteșug fascinant? Ce înseamnă, de fapt, parfumeria de nișă și cum ajunge un parfum să coste la fel de mult ca o bijuterie?
Jean Philippe Clermont, fondatorul și directorul creativ al casei franțuzești de parfumuri de nișă Atelier des Ors, știe răspunsul la aceste întrebări și încă o mulțime de alte secrete ale artei parfumurilor. Trăsătura definitorie a parfumeriei de nișă o reprezintă prețiozitatea, dată în primul rând de calitatea și puritatea esențelor utilizate în crearea parfumului. Este imprimată de geniul artistului parfumier care face combinații îndrăznețe și folosește în procesul creativ trucuri bine păstrate. O observi chiar și în rafinamentul ambalajului. Sticluța și cutia în care este ambalat parfumul reprezintă primul ambasador al acestuia, care este menit să îi confirme unicitatea și apartenența la rangul de artă. Dacă te oprești asupra parfumurilor create de Atelier des Ors, poți să bifezi fără indulgență toate aceste semne ale prețiozității.
Strălucire de aur
Angoasele începutului
Dacă provocările inerente fondării unei afaceri nu l-au luat pe nepregătite, ceea ce l-a surprins și l-a pus în dificultate a fost reacția sa față de primele parfumuri create. „Întrebările care m-au frământat cel mai mult, după ce am creat prima colecție, au fost: cum să arăt lumii ceea ce am creat, a sosit momentul potrivit pentru asta, este înțelept să o fac. După ce am pus atât de mult suflet în primele noastre parfumuri, m-am temut că eventualele remarci negative sau neînțelegeri m-ar afecta peste măsură. Aveam prieteni care știau la ce lucram și, când veneau la cină, întrebau dacă este gata. Eu mă fâstâceam și răspundeam că nu este gata încă, deși servieta cu prima colecție era deja pregătită.”
Dacă în urmă cu câțiva ani parfumeria de nișă era o piață cu puțini jucători, care stârnea interesul unei categorii de consumatori restrânse și foarte elevate, în prezent tinde să devină un fenomen dinamic. Tot mai mulți consumatori devin conștienți de alternativa oferită de parfumurile de nișă. Au fost curioși, au încercat și au descoperit că felul în care savurezi un parfum artizanal diferă de modul în care te bucuri de un parfum provenit din producția de masă. J.P. Clermont ne-a explicat pentru ce plătim când cumpărăm un parfum artizanal. Pe scurt, este vorba despre calitate, cantitate limitată și poveste. „Cred foarte mult în ideea de a oferi valoare pentru banii pe care îi pretinzi. Simplul fapt că un parfum este de nișă nu justifică faptul că el este și scump. Trebuie să fii cinstit cu consumatorii și întru totul dedicat calității, indiferent dacă vorbim despre esențe, sticluțe sau despre întregul ansamblu pe care îl scoți pe piață. Mai cred că un parfum de nișă trebuie să aibă în el ceva foarte personal și să se adreseze fiecărui consumator într-un mod la fel de personalizat”, declară acesta.
Fără să existe date clare, producătorul de parfumuri de nișă susține că piața pe care activează a crescut. A simțit creșterea și în veniturile înregistrate de brandul său. Nu știe, însă, dacă această creștere valorică are în spate o clientelă mai numeroasă sau una mai fidelă. Odată cu dezvoltarea, piața parfumurilor de nișă a cunoscut și primele provocări. Una dintre ele o reprezintă impostorii. „Au apărut branduri de parfumerie de nișă care sunt mai puțin însuflețite de avântul creator și de ideea de calitate și mai mult motivate de oportunitatea de business”, spune antreprenorul. O altă provocare o reprezintă așteptările de consum ale generației Millennials. Aceștia sunt atrași de experiența oferită de parfumeria de nișă, dar nu sunt dispuși să plătească prețul pe care această experiență îl are în prezent. Cum să îi abordeze pe acești tineri, astfel încât să îi transforme în clienți, este ceva ce creatorii parfumurilor artizanale trebuie să descopere în curând. Acest lucru, în timp ce roboții le suflă în ceafă, pentru că, potrivit lui J.P. Clermont, există deja o companie care lucrează la un proiect de inteligență artificială, a cărui menire va fi aceea de a crea parfumuri de nișă.
Cum se naște un parfum
Mai întâi, apare o idee, dar ideile nu se fabrică dintr-o foaie albă și un pix. „Ele sunt peste tot, dar ai nevoie de o anumită relaxare ca să le observi. Atunci, poți să fii inspirat de o persoană pe care o întâlnești, de o lucrare artistică, practic de orice. Mie îmi vin ideile, deseori, atunci când călătoresc cu avionul. Probabil că mintea se eliberează când telefonul mobil nu mai este disponibil”, spune J.P. Clermont. Primul pas este formalizarea ideii, printr-o prezentare, cu text și imagini, picturi, muzică. Prezentarea ajunge la maestrul parfumier Marie Salamagne, care își începe munca prin selecția ingredientelor. „Nu ne transmite ideile sale pe parcurs și nici nu mi-aș dori să o facă. Ne arată rezultatul final, pentru că prefer să nu intervin în demersul său creator. Rezultatul final ia forma câtorva parfumuri. Unele parfumuri te cuceresc de cum le simți. Altele sunt etichetate cu «da, poate». Pe acestea din urmă obișnuiesc să le pun deoparte, pentru că nu mă încred niciodată în prima impresie. Odată ce am ales un parfum pe care urmează să îl scoatem pe piață, începe întregul proces de fabricare. Lucrăm la detaliile experienței finale și anunțăm cu emoție lansarea”, explică antreprenorul. Acesta spune că nu urmărește succesul global, ci preferă să păstreze proporții mai reduse, pentru a putea rămâne fideli standardului de calitate asumat de la început.
În primele două luni de toamnă, numărul turiștilor internaționali care au mers în vacanță în Egipt a crescut cu aproape…
Fundația Culturală Gaudium Animae invită publicul în data de 26 noiembrie, de la ora 19:00, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare…
Un nou proiect cultural al Asociației Urbandada a completat scena culturală românească în această toamnă - spectacolul „ORFANI”, în regia…
Revista Haute Culture le dă pasionaților de colaje ocazia de a transforma numerele sale de colecție în noi opere de…
Opera Națională București prezintă joi, 28 noiembrie, ora 19:30, un concert de gală intitulat Ziua Națională a României pe scena…
Cu o tradiție de 20 de ani pe scenele din România, concertul „Viena Magic”, cel mai reprezentativ eveniment muzical al…