Lifestyle

Din culisele parfumeriei de nișă

Reading Time: 4 minute

Miresme seducătoare și unice, ascunse în sticluțe prețioase? Povești olfactive care dau dependență? Angajament față de tradiția unui meșteșug fascinant? Ce înseamnă, de fapt, parfumeria de nișă și cum ajunge un parfum să coste la fel de mult ca o bijuterie?

Jean Philippe Clermont, fondatorul și directorul creativ al casei franțuzești de parfumuri de nișă Atelier des Ors, știe răspunsul la aceste întrebări și încă o mulțime de alte secrete ale artei parfumurilor. Trăsătura definitorie a parfumeriei de nișă o reprezintă prețiozitatea, dată în primul rând de calitatea și puritatea esențelor utilizate în crearea parfumului. Este imprimată de geniul artistului parfumier care face combinații îndrăznețe și folosește în procesul creativ trucuri bine păstrate. O observi chiar și în rafinamentul ambalajului. Sticluța și cutia în care este ambalat parfumul reprezintă primul ambasador al acestuia, care este menit să îi confirme unicitatea și apartenența la rangul de artă. Dacă te oprești asupra parfumurilor create de Atelier des Ors, poți să bifezi fără indulgență toate aceste semne ale prețiozității.

Strălucire de aur

Cum să nu fie prețios un parfum în care dansează particule fine de aur veritabil? „Marca noastră de diferențiere pe piață o reprezintă aurul. Acesta se regăsește în numele nostru, dar și în sticluțele de parfum, în care introducem particule de aur de 24 K. Această asociere cu materialul prețios este ceva original pe piață, dar inițial, când am ales să îl introducem în formulă, nu am urmărit această diferențiere. Ideea de a pune aur în parfum a pornit de la faptul că, în antichitate, atât aurul, cât și parfumul erau închinate zeilor. A mai fost și intenția de a simboliza eternitatea”, povestește J.P. Clermont. Acesta mărturisește că, încă din copilărie, și-a dorit un business al său, a visat să creeze ceva. La un moment dat, a uitat de acest vis și s-a dedicat industriei de trabucuri artizanale. De fapt, parfumeria a fost cea care „l-a căutat” pe el. Întâlniri întâmplătoare cu artiști parfumieri au reprezentat pentru antreprenor declicul, semnul că trebuie să exploreze la rândul său lumea magică a parfumurilor.

Angoasele începutului

Dacă provocările inerente fondării unei afaceri nu l-au luat pe nepregătite, ceea ce l-a surprins și l-a pus în dificultate a fost reacția sa față de primele parfumuri create. „Întrebările care m-au frământat cel mai mult, după ce am creat prima colecție, au fost: cum să arăt lumii ceea ce am creat, a sosit momentul potrivit pentru asta, este înțelept să o fac. După ce am pus atât de mult suflet în primele noastre parfumuri, m-am temut că eventualele remarci negative sau neînțelegeri m-ar afecta peste măsură. Aveam prieteni care știau la ce lucram și, când veneau la cină, întrebau dacă este gata. Eu mă fâstâceam și răspundeam că nu este gata încă, deși servie­ta cu prima colecție era deja pregătită.”

Parfumeria de nișă: creștere și provocări

Dacă în urmă cu câțiva ani parfumeria de nișă era o piață cu puțini jucători, care stârnea interesul unei categorii de consumatori restrânse și foarte elevate, în prezent tinde să devină un fenomen dinamic. Tot mai mulți consumatori devin conștienți de alternativa oferită de parfumurile de nișă. Au fost curioși, au încercat și au descoperit că felul în care savurezi un parfum artizanal diferă de modul în care te bucuri de un parfum provenit din producția de masă. J.P. Clermont ne-a explicat pentru ce plătim când cumpărăm un parfum artizanal. Pe scurt, este vorba despre calitate, cantitate limitată și poveste. „Cred foarte mult în ideea de a oferi valoare pentru banii pe care îi pre­tinzi. Simplul fapt că un parfum este de nișă nu justifică faptul că el este și scump. Trebuie să fii cinstit cu consumatorii și întru totul dedicat calității, indife­rent dacă vorbim despre esențe, sticluțe sau despre întregul ansamblu pe care îl scoți pe piață. Mai cred că un parfum de nișă trebuie să aibă în el ceva foarte personal și să se adreseze fiecărui consumator într-un mod la fel de personalizat”, declară acesta.

Fără să existe date clare, producătorul de parfumuri de nișă susține că piața pe care activează a crescut. A simțit creșterea și în veniturile înregistrate de brandul său. Nu știe, însă, dacă această creștere valorică are în spate o clientelă mai numeroasă sau una mai fidelă. Odată cu dezvoltarea, piața parfumurilor de nișă a cunoscut și primele provocări. Una dintre ele o reprezintă impostorii. „Au apărut branduri de parfumerie de nișă care sunt mai puțin însuflețite de avântul creator și de ideea de calitate și mai mult motivate de oportunitatea de business”, spune antreprenorul. O altă provocare o reprezintă așteptările de consum ale generației Millennials. Aceștia sunt atrași de experiența oferită de parfume­ria de nișă, dar nu sunt dispuși să plătească prețul pe care această experiență îl are în prezent. Cum să îi abordeze pe acești ti­neri, astfel încât să îi transforme în clienți, este ceva ce creatorii parfumurilor artizanale trebuie să descopere în curând. Acest lucru, în timp ce roboții le suflă în ceafă, pentru că, potrivit lui J.P. Clermont, există deja o companie care lucrează la un proiect de inteligență artificială, a cărui menire va fi aceea de a crea parfumuri de nișă.

Cum se naște un parfum

Mai întâi, apare o idee, dar ide­ile nu se fabrică dintr-o foaie albă și un pix. „Ele sunt peste tot, dar ai nevoie de o anumită relaxare ca să le observi. Atunci, poți să fii inspirat de o persoană pe care o întâlnești, de o lucrare artistică, practic de orice. Mie îmi vin ideile, deseori, atunci când călătoresc cu avionul. Probabil că mintea se eliberează când telefonul mobil nu mai este disponibil”, spune J.P. Clermont. Primul pas este formalizarea ideii, printr-o prezentare, cu text și imagini, picturi, muzică. Prezentarea ajunge la maestrul parfumier Marie Salamagne, care își începe munca prin selecția ingredientelor. „Nu ne transmite ideile sale pe parcurs și nici nu mi-aș dori să o facă. Ne arată rezultatul final, pentru că prefer să nu intervin în demersul său creator. Rezultatul final ia forma câtorva parfumuri. Unele parfumuri te cuceresc de cum le simți. Altele sunt etichetate cu «da, poate». Pe acestea din urmă obișnuiesc să le pun deo­parte, pentru că nu mă încred niciodată în prima impresie. Odată ce am ales un parfum pe care urmează să îl scoatem pe piață, începe întregul proces de fabricare. Lucrăm la detaliile experienței finale și anunțăm cu emoție lansarea”, explică antreprenorul. Acesta spune că nu urmărește succesul global, ci preferă să păstreze proporții mai reduse, pentru a putea rămâne fideli standardului de calitate asumat de la început.

Doriana Matei

Recent Posts

Join UP!: Românii prind gustul vacanțelor exotice. Peste 30% mai mulți turiști au vizitat Egiptul în această toamnă

În primele două luni de toamnă, numărul turiștilor internaționali care au mers în vacanță în Egipt a crescut cu aproape…

4 ore ago

„Bach chez Cioran, une tragédie angélique”, în premieră în România pe 26 noiembrie

Fundația Culturală Gaudium Animae invită publicul în data de 26 noiembrie, de la ora 19:00, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare…

8 ore ago

Provocările finanțării proiectelor culturale din România

Un nou proiect cultural al Asociației Urbandada a completat scena culturală românească în această toamnă - spectacolul „ORFANI”, în regia…

10 ore ago

Ateliere de colaj organizate alături de Haute Culture, în completarea Collage Festival

Revista Haute Culture le dă pasionaților de colaje ocazia de a transforma numerele sale de colecție în noi opere de…

11 ore ago

Ziua Națională a României pe scena La Fenice Stele ale Operei Româneşti la Veneţia

Opera Națională București prezintă joi, 28 noiembrie, ora 19:30, un concert de gală intitulat Ziua Națională a României pe scena…

12 ore ago

Johann Strauss Ensemble în concert la Teatrul Național București: „Viena Magic” – un regal muzical de 20 de ani pe scenele din România

Cu o tradiție de 20 de ani pe scenele din România, concertul „Viena Magic”, cel mai reprezentativ eveniment muzical al…

13 ore ago