Digitalul, într-o nouă formulă
Reading Time: 4 minuteCu 13 ani de experiență în consultanță de marketing online, sute de proiecte implementate și zeci de specialiști formați ca trainer, Ciprian Susanu trece anul acesta la nivelul următor și lansează o școală. Despre ce este vorba?
Ați lansat Formula4. Ce înseamnă, mai exact, această inițiativă?
Formula4 este mai mult decât o școală de digital marketing, este formula prin care, în decursul unui an, un participant poate deprinde know-how și viziune de ansamblu în domeniu, atât la nivel strategic cât și la nivel de instrumente și tactici. Marketingul online este o lume dinamică, mereu în schimbare, atenția utilizatorilor este din ce în ce mai fragmentată, iar brandurile trebuie să găsească modalități creative, eficiente și relevante pentru a transmite mesajele și pentru a-și atinge obiectivele de creștere. Putem vedea marketingul online ca pe o călătorie care necesită pași siguri, pași customizați care să funcționeze pentru fiecare business în parte. Formula4 este o soluție proiectată în 4 module, un modul de Strategie care include cursuri referitoare la dezvoltarea direcțiilor stategice pe multiple canale de comunicare online, un modul de Implementare format din cursuri care cuprind modalități de transpunere a strategiei în practici curente, un modul de Promovare cu traininguri care acoperă execuția campaniilor media și un modul de Optimizare, care înglobează modalitățile de măsurare și îmbunătățire a rezultatelor. Am gândit, prin Formula4, un model de cursuri complete offline, care să transmită atât viziunea și imaginea de ansamblu, cât și instrumentele necesare implementării corecte a strategiei de promovare. Parcurgând toate cele patru module, un participant poate învăța, într-un mod aplicabil de a doua zi, toate aspectele marketingului online.
Ce aduce aceasta diferit de restul cursurilor de marketing digital deja existente pe piață?
Există o serie de cursuri de marketing online la nivel de industrie sau în instituțiile și facultățile de profil, însă acestea nu oferă perspective realiste asupra industriei, ci rezolvă nevoi sau probleme de moment, nu și cauzele în sine. În cea mai mare parte, cursurile de pe piață se concentrează pe subdomenii sau pe anumite arii ale industriei și nu oferă o perspectivă integrată, holistică. Pornind de la acest insight am gândit Formula4 atât din perspectiva de trainer, cât și din perspectiva de consultant și antreprenor, ca pe o formulă completă care să acopere toate elementele necesare activităților de marketing online, pornind de la strategie și implementare și continuând cu promovare și optimizare. Fiecare curs din modul setează bazele pentru următorul, iar soluția per ansamblu este gândită pentru a forma specialiști într-un timp scurt, prin intermediul dezvoltării de cunoștințe teoretice și abilități practice. Formula4 aduce cu sine Club4, o comunitate de specialiști și antreprenori cu interese de digital marketing care parcurg aceste module și împreună creează un ecosistem de învățare sistematică și aplicare practică a cunoștințelor. Club4 nu își va desfășura activitățile exclusiv virtual, membrii vor putea participa la întâlniri lunare care au scopul de a crea sinergii și eventual parteneriate de business în funcție de obiectivele fiecăruia.
Este piața românească pregătită pentru acest demers? Ce intenționați să faceți pentru educarea și creșterea pieței?
Piața din România este nu doar pregătită pentru acest demers, ci are nevoie acută de o astfel de inițiativă care să contribuie la dezvoltarea și maturizarea industriei, a businessurilor în raport cu tendințele internaționale și la crearea de joburi în domeniu. Mai mult, Formula4 este un pariu personal în care am mare încredere și care consider că va contribui la creșterea și formarea pieței și a următoarelor generații de experți. În general, atât consultanța cât și educația sunt produse cu care piața din România nu este familiarizată. Cu toate acestea, dezvoltarea mediului de business, creșterea economică, nevoia de diferențiere a businessurilor și valul de investiții vor stimula adoptarea acestora. Din ce am observat în mediul internațional, atât consultanța cât și training-urile care îmbină expertiza de top cu aplicabilitatea practică au o valoare semnificativă si generează traiectorii sigure spre succes.
În ce punct al evoluției a ajuns piața de marketing digital în România?
Consider că marketingul, per ansamblu, este pe cale să devină cu totul digital. În condițiile în care din ce în ce mai multe placement-uri outdoor se digitalizează, realitatea augmentată transformă, practic, orice mediu într‑un spațiu potențial de reclamă. Cred, de asemenea, că în decurs de câțiva ani inclusiv reclamele TV vor fi livrate cu ajutorul unor platforme de tip digital. Am, de ceva ani, viziunea unei platforme digitale integrate din care să poți alege dintr-un singur loc, pe criterii de targetare detaliate și segmentate, reclame care să fie livrate pe TV, outdoor sau spații neconvenționale, prin doar câteva clicuri. Observ, totodată, în România, o tendință de fragmentare a pieței între jucători mari care, de fapt, dezvoltă acțiuni de online cu metode tradiționale și jucători mici, agenții foarte nișate care includ în ofertele lor și servicii de digital. În acest context, nevoia de soluții digitale integrate a companiilor și a brandurilor este semnificativă. Mai mult, această nevoie se regăsește și la nivel de expertiză internă, prin specialiști de marketing care să înțeleagă și să integreze aceste soluții în beneficiul businessurilor. În funcție de observațiile personale la nivel de industrie și de piață, estimez că va avea succes acel jucător care va reuși să omogenizeze oportunitățile create de instrumentele digitale și le va utiliza eficient în strategiile de business. Acesta este și pasul următor pentru o companie de dimensiuni medii sau mari, să aleagă soluțiile digitale relevante și să le integreze corect.
Care credeți că va fi impactul școlii Formula4 asupra primei generații de cursanți?
Având experiența anilor anteriori în care am susținut cursuri și folosind rezultatele cercetării realizate pentru profilarea cursanților și pentru a identifica statusul pieței, am extras o serie de insight-uri și tensiuni revelatoare. Participanții nu au foarte mult timp la dispoziție, având joburi ca experți în domeniul marketingului online, conducând departamente de marketing sau fiind antreprenori, însă au nevoie constantă de instruire pentru dezvoltarea lor profesională și de ghidare de la un specialist în industrie, cu experiență dovedită, care să-i ajute să evolueze într-un timp scurt. Estimez că prima generație de cursanți va dobândi capabilitățile digitale care să genereze creșteri de business între 30% și 50% pentru brandurile pe care le gestionează, beneficiind totodată și personal, în carieră, în contextul în care capabilitățile de marketing digital au ajuns să fie extrem de solicitate pe piața forței de muncă.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz