Digitalul este personal
Reading Time: 4 minuteComunicare, continut, context sunt pilonii pe care se construieste o prezenta digitala relevanta pentru consumatorul de azi. Iar echipa digitala de la Samsung este alaturi de consumatori in toate etapele de achizitie.
Pentru Samsung, social media reprezinta un element important al ecosistemului de marketing, pentru ca permite brandului sa afle care sunt asteptarile si dorintele comunitatii in cel mai simplu si firesc mod: prin crearea contextului potrivit pentru conversatii. Prin urmare, brandul urmareste o abordare strategica integrata a tuturor canelelor de comunicare. Iar comunicarea in toate etapele de achizitie, de la research si evaluare la achizitie si apoi fidelizare, devine primordiala pentru echipa digitala Samsung. Aceasta comunicare este realizata prin informare, conversatii relevante si crearea unei identitati de brand coerente si unitare. Prin platforma online, conturile de social media si prin comunicarea directa prin e-mail sau alte canale digitale, clientii, dar in special suporterii brandului sunt incurajati sa converseze, sa sustina si sa transmita mai departe mesajele Samsung in propriile retele de cunoscuti, prieteni si membri de familie, dar si sa continue conversatia in offline. „De aceea, ne propunem sa le oferim utilizatorilor din retelele sociale un continut relevant si o experienta memorabila, ori de cate ori acestia acceseaza conturile de social media ale Samsung Romania”, spune Ioana Sigarteu, SEE Social Media Supervisor, Samsung Electronics.
Pentru a putea face toate acestea, in conditiile unui mediu digital aflat in plina crestere in Romania si cu o arhitectura foarte dinamica a retelelor de social media, echipa digitala Samsung este provocata in mod constant sa se autodepaseasca. Prin urmare, a evoluat de la a utiliza doar continutul global catre crearea de materiale locale, de la clipuri video la microsite-uri, aplicatii mobile sau activari in social media. Un alt specific local este colaborarea cu influenceri sau persoane cu vizibilitate ridicata, dar si compatibile autentic cu brandul. Deschiderea catre nou este de la sine inteleasa, de la noi platforme la abordari inovatoare ale platformelor existente, cu conditia insa ca acestea sa fie potrivite cu produsele care urmeaza sa fie lansate sau cu mesajele brandului. Un exemplu a fost aplicatia Big Day Today, gandita pe plan local pentru lansarea in Romania a smartphone-ului Samsung Galaxy S6 edge+. Aplicatia ii provoaca pe utilizatori, prin notificari zilnice, sa accepte o serie de 30 de provocari, cu ajutorul carora sa isi schimbe stilul de viata, depasindu-si constant limitele, chiar daca vorbim de lucruri simple, de zi cu zi, din viata personala sau profesionala. O alta aplicatie cu care echipa locala de la Samsung se mandeste este #TomorrowMe, integrata cu programele educationale actuale si cu cerintele din piata muncii. Aplicatia pune la dispozitia elevilor de liceu, si nu numai, un test rapid prin care isi pot descoperi vocatia. Apoi, in functie de profilul lor vocational, utilizatorii primesc sugestii de joburi actuale, dar si informatii despre ce studii trebuie sa urmeze si care sunt etapele carierei alese. Este o aplicatie utila pentru tinerii aflati in cautarea carierei viitoare si care se potriveste cu nevoile generatiei digitale de astazi.
Echipa de digital a Samsung Romania utilizeaza canale diferite, cu obiective si mod de utilizare diferite. Arhitectura de social media nu se mai rezuma doar la Facebook, desi aceasta a ramas platforma dominanta in social media, cu rol de amplificator, care ajuta brandul sa atinga un numar mare de utilizatori si sa genereze awareness. Facebook ramane platforma potrivita pentru lansarile de produse, sustinerea campaniilor si distribuirea informatiilor de masa, dar YouTube, al doilea motor de cautare ca importanta, are un rol important in ceea ce priveste awareness-ul, insa este si un bun generator de trafic, in special pentru utilizatorii de mobile. De asemenea, fiind foarte usor de integrat cu celelalte instrumente digitale, devine deseori un punct central al campaniilor pe care le Samsung le deruleaza online. Instagram este o retea atractiva, cu rate de crestere impresionante si in Romania, iar cei de la Samsung o utilizeaza ca platforma emergenta, pentru comunicarea directa, in special in zona de lifestyle. Twitter, LinkedIn sau Pinterest sunt retele mai nisate, cu obiective si strategii specifice, dar echipa Samsung urmareste si evolutia retelelor mai noi, precum Snapchat sau Twitch, care pot fi de interes pentru anumite categorii de consumatori. „Pentru fiecare canal de comunicare avem o abordare personalizata si relevanta si vrem sa fim mereu primii care exploreaza noi instrumente si tactici de comunicare, tinand cont de interesele si nevoile fiecarui tip de public in parte”, subliniaza Ioana Sigarteu.
Construirea sau identificarea de comunitati nu este totul, importanta este si segmentarea corecta a audientei, pentru a putea adresa fiecarui consumator continut interesant si relevant, prin canalul de comunicare adecvat etapei in care se gaseste fiecare. „Strategia de comunicare a Samsung pune accent pe feedback-ul venit de la utilizatori, dar urmarim constant noile instrumente relevante. Daca in trecut ne-am concentrat pe crearea, dezvoltarea si cresterea comunitatilor, iar apoi am avut in vedere cresterea nivelului de interactiune, acum tindem catre microinteractiuni, prin mesaje relevante, personalizate pentru fiecare tip de public, canal si moment din customer journey”, arata Ioana Sigarteu. Feedback-ul de la utilizatori pentru fiecare produs nou lansat sta la baza abordarii de piata a Samsung, pentru ca inovatia in produs este cu atat mai valoroasa cu cat raspunde unor nevoi directe ale consumatorilor. Iar canalele de social media permit brandului sa afle in cel mai simplu mod care sunt dorintele comunitatii si sa se imbunatateasca mereu tinand cont de acestea. Prin platforma de CRM, echipa de digital a Samsung Romania urmareste calatoria consumatorului si comportamentul sau in diferite momente ale ciclului de achizitie. Totul este, desigur, completat de instrumentele de research si analiza, care colecteaza date cantitative si calitative si valideaza informatiile obtinute. Avand acces la know-how-ul global al Samsung si la instrumentele mereu in dezvoltare aplicate la nivelul intregii companii, echipa de digital din Romania se afla mereu in valul de early adopters cand vine vorba despre inovatie si noi tehnologii. „Exista un soi de competivitate sanatoasa intre echipele omoloage din celelalte subsidiare Samsung, care ne motiveaza sa ne autodepasim si sa incercam sa gasim solutii inovatoare, sa propunem cazuri de bune practici care pot ajunge sa fie aplicate si de catre alte tari”, spune Ioana Sigarteu.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz