Biz Italia: Digitalizarea este coloana vertebrală a strategiei grupului – Răsvan Radu, CEO UniCredit Bank România
Reading Time: 4 minuteUltimii doi ani au pus presiune pe economie, în general, și pe sistemul bancar mai ales, care a fost nevoit ca, în cel mai scurt timp posibil, să găsească soluții de moment pentru a rezolva punctual situația în condițiile restricțiilor impuse, dar și pe termen lung, fiind evident că lucrurile se vor schimba radical din acest moment. Care este strategia Unicredit România, aflăm de la Răsvan Radu, CEO UniCredit Bank România.
S-a modificat abordarea de business în 2020 și 2021 și dacă da, în ce sens? Au fost linii de business pe care s-a pus mai mult accent comparativ cu perioada anterioară?
Pentru sectorul bancar, la fel ca pentru întreaga economie, principalele provocări în ultimii doi ani au fost legate de aplanarea efectelor produse de pandemia Covid19 și de participarea la revenirea economiei. Într-o primă fază, au fost esențiale măsurile legate de implementarea rapidă a activităților în mediul online, astfel încât să asigurăm permanent un nivel optim de deservire a clienților, de promovare a interacțiunii prin canale alternative, de urmărire a evoluției lichidităților și solvabilității, cu monitorizarea strictă a poziției de capital.
De asemenea, implementarea rapidă a soluțiilor pentru suspendarea obligațiilor de plată lunare din contractele de credit și a altor măsuri guvernamentale a fost pentru noi o prioritate, pentru a ne susține clienții în eforturile lor de a depăși provocările pe care le-au întâmpinat. Pe de altă parte, am urmărit să contribuim la revenirea economiei, oferind condiții speciale de finanțare în contextul diferitelor convenții de garantare din care facem parte sau prin participarea la schemele de ajutor de stat – inclusiv prin programe precum Programul IMM Invest, Subprogramul AGRO IMM Invest sau Noua Casă.
Odată cu anul 2021, ritmul de redresare foarte bun pe care l-a înregistrat economia a determinat și o intensificare a cererii de finanțare din partea clienților individuali, atât pe segmentul creditelor pentru locuințe, cât și în zona creditării de consum.
În aceste condiții, ne-am concentrat pe diferite acțiuni specifice care să răspundă nevoilor identificate, precum campanii cu diferite oferte de cost, campanii pentru credite verzi, dobânzi fixe pentru anumite perioade, lansarea unui concept nou de sucursală dedicată creditarii ipotecare etc. În același timp, am continuat să promovăm intensiv digitalizarea și inovația, din dorința de a le oferi clienților noștri cele mai bune soluții și, astfel, de a ne consolida poziția de top în segmentul de banking digital din România. De altfel, noua strategie a Grupului UniCredit, prezentată la finalul anului trecut, pune un accent foarte mare pe acest pilon de digitalizare.
Contextul ultimilor ani a fost aproape radical modificat de cel puțin trei factori majori: digitalizare, apariția fintech-urilor și pandemie. Ce schimbări mari, care vor fi păstrate în perioada următoare, au fost aduse modelului de banking UniCredit pe piața din România?
Într-adevăr, mediul în care trăim și ne desfășurăm activitatea devine tot mai digital și, indiferent de modul în care va evolua situația sanitară, nu cred că mai este cale de întoarcere de la această evoluție. De altfel, digitalizarea, ca opțiune, exista încă de dinainte de pandemie, iar UniCredit a fost printre primele bănci de pe piața locală care a promovat beneficiile digitalizării și inovației atât pentru clienții companii, cât și pentru persoanele fizice.
Nevoia de distanțare socială care a apărut odată cu pandemia nu a făcut decât să accelereze un trend care se instala deja firesc, iar după acești doi ani, digitalizarea a devenit, dincolo de necesitate, o obișnuință pentru aproape toată lumea. Impactul companiilor fintech, dar și cerințele generației actuale stabilesc noi tendințe și așteptări datorită modului lor inerent de a întelege tehnologia și de a interacționa. Pentru bănci, fintech-urile reprezintă o oportunitate de accelerare a transformării digitale și sunt, mai degrabă, o sursă de inspirație, decât o concurență reală.
Vedem multe bănci care realizează parteneriate cu acest tip de companii – noi, spre exemplu am lucrat cu fintech-ul Meniga pentru a dezvolta noua versiune a aplicației Mobile Banking pentru clienții persoane fizice, o versiune care include funcționalități avansate. În ceea ce ne privește, pentru UniCredit Bank digitalizarea și inovația vor continua să reprezinte direcții strategice pentru creșterea noastră viitoare.
La nivel de Grup, investim 2,8 miliarde de euro în perioada 2022-2024 în tehnologia informației, pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor, a crea o nouă ofertă digitală, a oferi plăți internaționale mai simple și mai rapide și a ne consolida poziția de securitate cibernetică. Aceștia sunt diferențiatori și factori de succes asupra cărora ne concentrăm și noi, pe piața locală.
Răsvan Radu, CEO UniCredit Bank România
Care sunt diferențele majore dintre UniCredit și ceilalți jucători din piață în oferta de produse și servicii, atât pe segmentul persoanelor fizice, cât și pentru companii? Care sunt atuurile băncii în fața competitorilor pe piața locală?
Abordarea noastră pentru piața locală este clară și se bazează pe pilonii strategiei anunțate în decembrie 2021 de Grupul UniCredit. Prin tot ceea ce facem, oferim comunităților oportunitatea de a progresa, bazându-ne pe expertiza unică ce derivă din sinergia celor 13 piețe din rețeaua noastră bancară europeană, pentru a le oferi clienților produse și servicii de top.
Planul este construit în jurul obiectivului de a pune din nou clienții în centrul a tot ceea ce facem, iar de aici derivă atuurile noastre: produse și procese flexibile, simple, acces la soluții inovatoare, la oportunitățile de digitalizare, o propunere comercială cu beneficii clare.
Clienții își doresc o abordare orientată către nevoile lor și soluții digitale de ultimă generație, iar digitalizarea reprezintă pentru noi coloana vertebrală a strategiei. Ambiția UniCredit este să fie o bancă cu adevărat digitală, care se bazează în tot ceea ce face pe date. La nivel de Grup, investim 2,8 miliarde de euro în perioada 2022-2024 în tehnologia informației (IT), pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor, a crea o nouă ofertă digitală, a oferi plăți internaționale mai simple și mai rapide și a ne consolida poziția de securitate cibernetică. Aceștia sunt diferențiatori și factori de succes asupra cărora ne concentrăm și noi, pe piața locală.
Ce ținte de business sunt prevăzute în planul pe 2022, de ce și care sunt căile de realizare?
Așa cum știți, nu facem niciodată speculații cu privire la evoluția indicatorilor noștri financiari. Angajamentul nostru este neschimbat, de a rămâne un partener de încredere pentru clienții noștri, atât companii cât și persoane fizice, de a dezvolta relații pe termen lung și de a sprijini economia reală.
Urmărim consolidarea sustenabilă a business-ului, o creștere constantă, continuarea procesului de simplificare și promovare a digitalizării, cu scopul de a ne consolida în continuare poziția pe piața bancară din România.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz