Digitalizare: 10 tendințe ale momentului pe piața de training
Reading Time: 3 minuteVremurile actuale ne provoacă, însă lucrurile merg mai departe, iar cei care se adaptează mai rapid vor prinde un avans mai greu de egalat. Acest aspect este valabil și pentru companiile care au căutat o cale de a continua programele de training în acest context dificil.
“Așteptările consumatorului de training educat au depășit de mult timp faza în care un curs în mediul digital înseamnă PPT-uri la televizor. Încă de acum trei ani companiile au început să eficientiezeze procesul de asistență pentru companii, care include training, coaching, change management la toate nivelurile organizației, prin introducerea digitalizării”, spune Marius Stăvărache, co-fondator al companiei de consultanță Gemba Partners.
După primele opt luni de pandemie, consultantul a observat 10 tendințe la nivelul pieței locale de training:
1. Oamenii au fost nevoiți să iasă din zona de confort (“vreau să facem în sală, nu online”), iar organizațiile sunt nevoite să rezolve problemele de conectivitate, dotare cu echipament corespunzător audio-video pentru discuții la distanță.
2. Odată ce duci procesul de învățare în mediul online, ies la iveală provocări noi: nu doar nevoia de competențe de digital, dar și nevoia pentru o mentalitate diferită; de exemplu, organizarea informației digitale nu urmează tiparele organizării fizice a dosarelor, pentru că stocarea și accesarea se fac total diferit; este greu să accepți că poți să lucrezi la un document în cloud cu alți 2-3 colegi în același timp, că nu mai dai Save As și că versiunile se salvează automat, nu trebuie să ai câte un document pentru fiecare versiune, te poți întoarce din același document, oricând, la oricare versiune anterioară.
3. Trecerea de la partea de asistență de la evaluare cantitativă la cea calitativă – adică firmele învață acum mai ușor să evalueze nu câte topicuri e în stare trainerul să abordeze într-o zi, ci cât dintre subiectele agreat a fi învățate a internalizat fiecare participant.
4. Am găsit mai multă rezonanță pentru a trece de la o abordare de turmă (“câți pot să aduc în sală? 12? Ok, găsesc 12 și îi aduc”) la o abordare mai fină: creăm grupuri mici de lucru la nivel similar de înțelegere, încurajăm dezbaterea între ei, iar consultantul rămâne în sfârșit unde îi este locul: undeva în umbră, ascultând cu atenție raționamentele celor implicați în business, încurajându-i să vadă lucrurile diferit și provocându-i să ceară mai mult de la ei înșiși.
5. E mult mai greu să începi cu grupe noi în acest sistem. Este mai ușor să schimbăm acum mediul, la mentalitate lucram deja; pentru cursanții noi, este nevoie la început de un mix – față în față și digital; startul este puțin mai lent, însă intră direct în paradigma digitalului.
6. Tehnologia transparentizează … și susține; o discuție înregistrată devine un material aproape viu pe care cursantul îl reia ori de câte ori vrea, când vrea și cât are nevoie pentru a-l înțelege.
7. Tehnologia utilizată corect ne permite o abordare burgheză în asistență (un consultant lucrează cu 2-3 oameni, așa cum sunt școliți copiii bogătașilor încă din vechi timpuri)
8. Dar, ca și în cazul părăsirii Raiului de către Adam și Eva, libertatea înseamnă responsabilitate și este mult mai greu acum să te ascunzi “în ultima bancă” și să treci neobservat.
9. Sesiunile devin mai pragmatice, cu aplicabilitate imediată: primești informația nouă, o discuți (o internalizezi), primești provocarea practică – te duci și faci, apoi te întorci și reflectezi împreună cu facilitatorul tău: ce a mers bine, ce poate fi îmbunătățit
10. Timpul poate fi fragmentat și folosit mult mai eficient de către toată lumea.
Observațiile și studiile Gemba Partners arată un potențial de îmbunătățire calitativă și o eficientizare cu până la 90% a procesului tradițional de training cu ajutorul digitalului:
- sesiuni personalizate cu grupuri mai mici – mai profunde, cu impact mult mai mare; ghidaj mai bun în parcursul de învățare și mai mult interes din partea oamenilor
- eficiență net superioară:
-în sală aveam 10 oameni timp de 7 ore = 70 ore-om; fiecare absoarbe 10 – 15%; așadar, 10 ore valoare, 60 ore waste (85% din total ore-om).
-în digital, într-o “sesiune de o zi” (echivalentul acesteia), fiecare om petrece în jur de 2 ore intense de învățare în grupe de 2-3 (restul timpului disponibil pentru altceva), fiecare absoarbe 60 – 80%; așadar, pentru 10 oameni rezultă consum de timp de 20 ore-om, valoare 16 ore și waste 4 ore (waste 20% din total ore-om);
-câștigul clientului: 54 ore-om! (+ costuri de deplasare ale trainerilor și cazări, după caz).
- Conținutul digital și înregistrarea sesiunilor oferă posibilitatea de a reveni oricând la acestea și de a crea și un capital de cunoștințe transferabil în organizație.
“Astăzi, când contactul față în față și în grupuri este de evitat, când echipele sunt împărțite între lucrul în organizație și lucrul de acasă, companiile au oportunitatea de a continua procesele de transformare. Pentru că acum, mai mult ca niciodată, transformarea este aici fără să o fi chemat noi”, spune Marius Stăvărache.
Marius Stăvărache este consultant în management cu experiență în medii multinaționale și multiculturale. Gemba Partners este specializată în servicii de consultanță în lean management (coptimizarea proceselor) și în asistență Lean prin tehnici digitale.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz