Dezvoltarea unei societăți de avocatură prin echipe specializate în nișe de drept
Reading Time: 6 minuteJGV și Asociații este societatea de avocatură care și-a orientat activitatea spre arii de practică specifice, creând echipe mixte și specializate de avocați. Prin această abordare, JGV și Asociații reușește să gestioneze cazurile cu o eficiență sporită și să îmbunătățească soluțiile juridice oferite, asigurându-se că fiecare client beneficiază de asistență de înaltă calitate, adecvată circumstanțelor sale.
Cu o poziție solidă la nivel național, în special în domeniul personal injury, JGV și Asociații își consolidează activitatea și în alte arii de practică, precum dreptul maritim, transporturile, real estate.
Cum este antreprenoriatul în avocatură și cum s-au dezvoltat axându-se pe nișe de drept, vorbim cu Cătălin Vlad, unul dintre partenerii și fondatorii societății de avocatură JGV și Asociații.
Este ceva inedit a desfășura antreprenoriat în avocatură? Și care ar fi specificul, provocările în acest domeniu?
Diferența dintre antreprenoriatul în alt domeniu, cum ar fi comerțul, și cel în avocatură este că, în ultima variantă, se îmbină ideea de vocație profesională cu cea de dezvoltare a unei firme.
Marele “avantaj” în avocatură este că există o cale deja creionată și dezvoltată în multe țări – în special în UK și US – pe care putem să o urmăm, bineînțeles sub influența specificului național. Calea deja dezvoltată și creată de alții presupune asocierea unor profesioniști, angajarea unor avocați pe măsura extinderii clientelei, training susținut pentru avocați, asocierea în rețele internaționale și comunicare.
Diferența majoră între un antreprenoriat în general – comerț cu diverse produse, să zicem – și avocatură constă în categoria de angajați necesari – avocații, limitările unei legislații specifice, nevoia de servicii juridice care poate fi constantă sau în funcție de diverse evenimente, dependența majoră de mediul economic. Ce aseamănă domeniul cu alte domenii este că, în cazul în care există dezvoltare economică, nevoia de servicii juridice crește, iar în caz de criză se contractă.
Provocările sunt gestionarea unui echilibru între creșterile majore ale așteptărilor clienților, combinate uneori cu dorința renegocierii onorariilor tot de către aceștia și cu resursele umane relativ greu de găsit la nivelul necesar de pregătire.
Sunteți premiaţi pentru performanţe deosebite în drept civil, societatea având și o extindere la nivel national. Ce înseamnă performanța într-o arie de practică specializată?
Performanța înseamnă același lucru ca în orice domeniu: să faci ceea ce fac ceilalți mai bine, mai repede, mai sigur, mai profesionist. În plus, nu ar strica să faci ceva în plus, pe care concurența nu poate să-l replice ușor și la care nu poți fi depășit.
Cum se face asta? E o chestiune ce ține de motivația oricărui individ, în special a celor care au pus bazele firmei (a antreprenorilor), și de dorința lor pe termen lung. În ceea ce mă privește pe mine, Cătălin Vlad, mă motivează să știu și să dezvolt în cadrul oamenilor mei experiența profesională în domenii noi, provocatoare, cu expunere internațională, care să ofere un avantaj competitiv greu de egalat de către alții.
Dincolo de “mai bine, mai repede, mai bun” este nevoie și de “altceva” sau măcar de ceva diferit, fără de care nu putem importa și dezvolta domenii noi, creative, cu potențial de creștere. Mie mi-a atras atenția dreptul transporturilor (rutiere), dreptul maritim, de exemplu, care sunt esențiale în orice tranzacție de vânzare-cumpărare actuală.
Ați gestionat o serie de cazuri importante în România, cu impact mare emoțional. Cum este piața din România, comparativ cu cea din restul Europei, în aria de practică Personal Injury Law?
Piața din România este, în domeniul personal injuries, la fel ca și în alte ramuri de drept, la început. Dar, pentru a fi cinstiți până la capăt, această situație este cumva valabilă în sud-estul Europei, cu mici excepții notabile precum Grecia.
Suntem în faza în care ar trebui să învățăm nuanțele, valorile pe care le protejează și dorește să le compenseze această ramură de drept și, mai ales, faptul că nu este un moft să compensezi financiar o suferință, un prejudiciu material, ci un drept.
Noi vom face tot ce ține de noi pentru a educa potențialii clienți, dar și pe cei care sunt deja alături de noi, în sensul în care deja este cunoscut și aplicat în alte sisteme de drept. Avem speranța și, de ce nu, așteptările ca, în următorii ani, impactul nostru pe această piață să fie favorabil majorității clienților, precum și pieței în general.
Cum se dezvoltă o cultură organizațională într-un astfel de domeniu?
Cum îi spune și numele, este vorba de a avea întâi o organizație, adică un ansamblu de profesioniști care să lucreze împreună, apoi de a alinia valorile și scopul pentru care aceștia fac ceea ce fac. Fără ansamblul potrivit, ideea de “cultură” aplicabilă este o utopie.
Teoretic, în domeniul avocaturii este mai ușor să creezi o cultură organizațională, pentru că, pe de o parte, fiecare absolvent de drept are – să sperăm – visul de a lucra într-o firmă care să îi aprecieze efortul, inteligența, unde să-și dezvolte experiența, să fie avansat, să dobândească biroul său, să participe la tranzacții mai importante, la litigii mai serioase. Pe de altă parte, este și ușor să eșuezi din cauza unor clișee care poate nu au legătură cu realitatea sau sunt contrazise de evoluția lucrurilor.
De aceea, culturile organizaționale de succes trebuie atent construite în funcție de momentul dezvoltării firmei însăși, vârsta celor ce formează echipa, aspirațiile lor și, nu în ultimul rând, momentul în care se află țara și economia ei în acel moment.
Cândva demult era moda teambuilding-urilor, de exemplu, care puteau uni oamenii, dar, din motive de prețuire a timpului personal, observăm că acestea pierd sensibil teren. Mai mult, oamenii își doresc să muncească mai puțin și să petreacă cât mai puțin timp încorsetați profesional. Viziunea noastră este să oferim această opțiune prin specializarea pe domenii extrem de profitabile, prin abordarea unor domenii de nișă și prin crearea unei “exclusivități” a organizației noastre din punct de vedere al modului de lucru, al domeniului și al rezultatelor.
Ce înseamnă, pentru JGV, atragerea de noi avocați în echipă? Câteva sfaturi pentru cei interesați.
Suntem în continuu în căutare de noi talente, fie pentru că unii dintre colegii noștri au deja experiența necesară să pornească pe o cale diferită pe cont propriu sau pe poziții mai importante la alte firme de avocatură, fie pentru că ne extindem în continuu.
În ceea ce mă privește pe mine, pot spune că eu caut oameni cu suflet de avocat, indiferent cât de pretențios ar putea să pară.
ÎI caut pe acei tineri pe care îi numeau colegii în liceu “avocatul” pentru că se comportau ca atare și visau la asta. Căutăm oameni care vor să simtă satisfacție prin faptul că fac ceea ce și-au dorit demult și sunt curioși să facă și mai mult. Nu e vorba de volumul muncii lor, ci de calitatea muncii pe care ar putea să o depună. Îi căutăm pe cei care înțeleg că dezvoltarea profesională ca avocat îi profită mai ales celui care se dezvoltă, nu angajatorului sau clienților, chiar dacă aceștia din urmă sunt scopul pentru care noi existăm ca profesioniști.
Nu îi căutăm pe cei care au ajuns avocați pentru că au auzit de prestigiul profesiei și de veniturile aferente, dar garantăm că cei pomeniți mai sus vor avea parte de aceste deziderate.
Ca sfat pentru orice viitor avocat, dar mai ales pentru cine și-ar dori să lucreze cu noi: să citească multă literatură pentru a stăpâni finețea limbajului și a scrisului peste nivelul mediu, să citească economie și istorie pentru a înțelege în orice clipă pe ce piață și în ce societate activează și pentru a lua deciziile bune pentru el personal, dar și pentru clienții săi, să fie comunicativ și să prefere compania oamenilor pentru că va lucra cu aceștia și pentru aceștia.
Ce înseamnă apartenența la comunitatea PEOPIL?
Sunt și suntem oameni care împărtășim aceleași viziuni despre latura profesională, indiferent dacă aparținem unor societăți de avocatură cu 4000 avocați și cu 100 ani pe piață sau avem 25 de ani și suntem independenți.
Comunitatea aceasta ne validează eforturile, aspirațiile și ne oferă sfaturile necesare tratării unor situații complicate, iar în anumite cazuri ne oferă ajutorul.
Mai mult decât atât, integrarea noastră în cadrul acestei asociații, participarea la întâlnirile ei și chiar organizarea câtorva în România ne face să fim mai buni în ceea ce facem, atât din perspectivă profesională, dar ne confirmă și că nu am greșit pentru că am ales direcția asta.
Beneficiați de o echipă multidisciplinară în gestionarea cazurilor. Cum se desfășoară abordarea cazurilor în cadrul JGV?
Cred că dialogul, întâlnirile și gânditul cu glas tare în echipă ajută mult. Brainstorming-ul ajută, exprimarea liberă este utilă. Fiecare trebuie să își spună părerea, chiar dacă are șanse să fie greșită. Uneori descoperirile se fac din greșeală și noi vrem să ne făurim singuri succesul.
Vizați o extindere către noi arii de practică?
O firmă care încetează să se dezvolte începe să decadă. Întotdeauna încercăm să ne extindem atât prin identificarea unei noi categorii de servicii, a unei noi piețe sau a unor categorii noi de clienți. Eu, momentan, îmi doresc consolidarea practicii de drept maritim, în special ramura de shipping law și arbitrajul internațional aferent acestuia.
Puteți detalia câteva lecții desprinse din cei 19 ani de antreprenoriat?
Mă refer aici la ceea ce unii ar numi “să îți placă ceea ce faci”, dar nu vreau să fiu nerealist și voi preciza mai clar că este important să găsești suficientă plăcere care nu are legătură cu nimic administrativ, financiar, operațional, ci doar cu satisfacția că ai descoperit ceva nou, că ai învățat cum fac alții unele lucruri, că ai interacționat cu niște oameni de o anumită valoare care te-au influențat pozitiv, etc.
Fără aceste motive de a merge mai departe, după o anumită perioadă, totul devine din ce în ce mai greu, vârsta își spune cuvântul, dispar alte motivații și există riscuri.
Uneori simpla motivație de a munci pentru a plăti facturile, fie ele cât de mari, nu e suficientă pentru a avea succes și a atrage succesul.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz