Interviuri Marketing

Despre virale, fara secrete

15 iul. 2015 3 min

Despre virale, fara secrete

Reading Time: 3 minute

De ce unele filme lansate pe net devin virale si altele nu? Motivele sunt multe si tin de un complex de factori: povestea nu este incitanta, clientul nu are curaj sa mearga pana la capat cu o idee, bugetul este insuficient sau experienta celor care se ocupa de productie lasa de dorit. Si lista poate continua. Despre virale si ingredientele viralizarii cu succes, am discutat cu Valentin Suciu, Creative Partner la Jazz, agentie care a lansat de-a lungul timpului mai multe proiecte care au devenit virale.

vali suciu
Valentin Suciu, Creative Partner la Jazz

Care sunt ingredientele pentru ca un spot sa devina viral?

Sunt doua ingrediente de baza pentru ca un film de net sa devina viral: trebuie sa aiba o poveste noua si provocatoare. Sau sa aiba imagini spectaculoase. De preferat amandoua, vezi viralul cu Van Damme.

Din ce ai observat pana acum, industria romaneasca de advertising, care sunt cele mai mari greseli in materie de virale?

Greseli sunt multe. Daca nu ai o poveste provocatoare, nu ai un viral. Si pe langa poveste, mai sunt multe alte capitole la care lucrurile pot sa mearga prost. Cei care gandesc si realizeaza filmul nu au suficienta experienta sau inspiratie. Nu exista un critic realist in echipa lor care sa-i atentioneze ca ceea ce fac nu este suficient de captivant pentru o audienta de net. Clientul nu are suficient curaj sa merga pana la capat cu o idee curajoasa si executia devine plata si banala. Talentele folosite in executie nu sunt cele mai potrivite. Povestea nu este construita in jurul brandului si atunci viralul devine ineficient pentru client. Nu sunt investiti suficient de multi bani in productie si in seeding, ceea ce este pacat, in conditiile in care cu un film bun de net atingi audiente de TV, si vorbim de oameni care aleg sa vada filmul, nu de oameni care sunt obligati sa inghita un continut pe care nu si-l doresc. Nu este gandita bine partea de media care te ajuta sa ajungi la o distributie organica. Lista de motive pentru care sunt ratate viralele este destul de lunga.

Da-ne cateva exemple in materie de virale pe care le consideri reusite.

Cele mai bune si relevante filme de net pe care le stiu sunt cele pe care le-am facut pentru Efix si pentru Provident. Cu rezultate clare de imagine sau de vanzari.

Care sunt marjele de cost pe care le implica lansarea cu succes a unui film cu potential sa devina viral?

Un kit standard de filmare si de seeding pentru un film costa intre 25.000 si 30.000 de euro.

Cat dureaza, in medie, realizarea unui viral?

Depinde de natura povestii. Daca ea implica urmarirea in timp a unui eveniment, poate sa dureze si cateva luni. O poveste normala fara probleme mari de productie si care este sustinuta de un client hotarat sa se intample lucruri dureaza cam o luna.

Care este marimea recomandata pentru un viral bun?

Mie imi plac formatele lungi, in care poti sa spui o poveste asezat si fara sa te grabesti. In general, pentru ca povestea si brandul sa incapa cum trebuie, durata este de un minut si jumatate, doua.

Din experienta voastra, care este marja de succes in viralizarea unui filmulet?

Daca ai o rata de distributie organica de 10% este bine. Daca treci de 25% distributie organica este excelent.

Dintre viralele pe care le-ati realizat pentru clienti, care a fost cel mai mare succes?

Cele mai de succes au fost Efix – concert la injectoare (de altfel, primul film de net pentru un brand care a functionat cum trebuie in Romania), si campaniile pentru Provident.

Ce campanii ati realizat in ultima perioada cu componenta de virale?

Mai multe proiecte au fost gandite special pentru net: campania sociala “Salveaza ciocarlia”, care a avut o rata mare de preluare in media, campanie cu ajutorul careia am reusit sa schimbam o lege proasta a vanatorii. Campania “Autodenunt” pentru Provident, care a depasit milionul de vizualizari si care are o rata de viralizare organica de peste 10%. Asta inseamna mult pentru un brand care este controversat. In momentul in care nu simpatizezi brandul, filmul trebuie sa iti placa de doua ori mai mult ca sa il distribui mai departe. Este al doilea an la rand cand castigam pariul acesta cu filmele de net Provident. Pentru Idea Bank am facut lansarea online cu fictivul Centru al Ideilor Abandonate ajuns in YouTube Leaderboard dupa doua saptamani de sustinere. Si Supeco este un proiect care are continut  de buna calitate cu un mare potential organic.

 

Valentin Suciu a intrat in advertising in 1997, la Graffiti. A fost director de creatie in Darcy si in Odyssey, pentru a infiinta in 2012 impreuna cu doua partenere propria agentie, Jazz. Proiectele lui au castigat de-alungul timpului multe premii de eficienta sau de creatie. In ultimii ani, in dubla ipostaza de regizor si creativ, a semnat multe proiecte de video content organic recunoscute ca fiind inovatoare si eficiente in online-ul romanesc.

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: