Opinii

Despre gusturi romanesti

4 nov. 2014 3 min

Despre gusturi romanesti

Reading Time: 3 minute
Irina Urechean_Unilever
Irina Urechean, Brand Manager Delikat, Unilever SCE

Criza a determinat consumatorul roman sa nu se mai hazardeze atat de usor si sa scoata banii din buzunar, cel mai adesea, in doua conditii – pentru a-si satisface necesitatile de la baza piramidei si pentru lucrurile care ii fac cu adevarat placere si care ii aduc beneficii clare.

Conform unui studiu calitativ realizat de compania de cercetare de piata Unlock Market Research, in octombrie 2013, privind comportamentul consumatorului de condimente universale, “a inceput era consumului rezonabil”, ceea ce inseamna ca, pe langa un produs bun, consumatorul are nevoie si de beneficii clare.

In acest context, atunci cand vorbim despre mancare si despre obiceiurile romanilor in arta culinara, s-au conturat doua mari tendinte: revenirea la gatitul “de la zero”, alias gatitul ce incepe la romani cu a cali o ceapa, fapt ce a determinat a doua tendinta influentata si de boom-ul erei digitale, si anume inspiratia pentru gatit ce isi are tot mai mult originea in mediul online.

Sa le luam pe rand.

Romanii dintotdeauna au preferat sa gateasca de la zero, in principal, din doua motive: gatitul de la zero e perceput ca fiind si sanatos, si avantajos. Iar in conditiile in care show-urile TV de gatit au luat o amploare uimitoare, oferind nu doar divertisment, dar si educatie in ceea ce inseamna gatit, gatitul de la zero s-a tranformat din necesitate in hobby modern. In plus, cum mancarea gatita este desavarsita de condimente universale, acest fapt se reflecta in cresterea acestu segment de piata.

Astfel, in valoare de 55 de milioane de euro, piata condimentelor universale a crescut cu peste 3% in perioada august 2013 – iulie 2014 fata de august 2012 – iulie 2013 (total Romania), conform Nielsen Retail Audit. Mai mult decat atat, in peste 70% din gospodariile romanilor se foloseste condiment universal, iar penetrarea condimentului universal este in crestere in 2013 fata de 2012, conform studiului de penetrare realizat de GfK in 2013.

Atunci cand gatesc, mare parte dintre romani au la baza retetele traditionale, in special pentru mesele de sarbatoare. Retete traditionale pe care insa incearca sa le simplifice, sa le modernizeze, sa le adapteze, ca sa le faca relevante pentru ei. Si fac acest lucru pentru ca sunt presati de timp si pentru ca sunt presati social, din cauza mesajelor care ii inconjoara pe toate mediile si le spun sa duca un stil de viata sanatos: sa reduca continutul de grasimi, sa faca miscare. Si tocmai de aceea astazi romanii gatesc sarmale, despre care spun ca sunt gatite in stil modern si sunt sanatoase – adica inlocuiesc o parte din carnea de porc cu vita sau curcan si astfel sunt si traditionali si moderni, mananca asa cum le place, dar raspund si presiunilor sociale.

Si pentru ca am ajuns la retete, aici isi face loc si cea de-a doua tendinta, internetul ca sursa de inspiratie pentru gatit. Chiar daca romanii, atunci cand gatesc, cer in continuare sfaturile mamei, care e o sursa de incredere, apeleaza din ce in ce mai mult si la informatiile de pe internet cautand direct in motorul de cautare – in 2014 numarul de cautari in Google pentru cuvantul retete este estimat la peste 10 milioane, pe site-uri de retete sau pe platformele de gatit, care sunt in acelasi timp si comunitati. Romanii isi petrec timpul pe comunitatile de gatit nu doar in cautarea de retete, ci si pentru ca atunci cand gatesc isi doresc sa fie apreciati pentru acest lucru si, la randul lor, sa se simta experti in gatit, sa dea sfaturi.

Text scris de Irina Urechean, Brand Manager Delikat, Unilever SCE

 

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: