Democratizarea educației
Reading Time: 4 minuteAndra Munteanu, cofondator Narada ne-a vorbit despre planurile pe care le are pentru reconstrucția sistemului educațional și pentru democratizarea educației pentru toți tinerii din România, inclusiv pentru cei peste 300.000 de copii care sunt astăzi complet deconectați de sistem și de educație, aceștia abia au încălțări, nici nu se pune problema de internet sau laptopuri.
Ne poți spune, pe scurt câteva cuvinte despre Narada?
Cred că Narada e în primul rând un hybrid. E un hybrid de gândire complet antreprenorială, dar pe care o punem în slujba (re)construcției la sistemul educational. Echipa e, la rândul ei, un combo destul de exotic și antreprenorial foarte necaracteristic unui ONG românesc, iar felul în care ne punem în îndeplinirea misiunii noastre în educație e de asemeni un mix între o gândire de business, atenție extremă la detalii și execuție cu vise idealiste. Cum s-ar spune, în cultura Narada facem planuri în Excel despre cum să ajungem la capătul curcubeului în educație.
De ai ales să pui bazele Narada și să te implici în acest proiect educațional?
Atât mie, cât și lui Alex, partenerul împreună cu care am co-fondat Narada, ni s-a părut nepermis ca în România anului 2017 cauza numărul 1 pentru care copiii nu ajung la școală să fie pentru că nu au încălțări. Și atunci ne-am propus să creăm o organizație a cărei misiune să fie upgradarea educației românești la nevoile de secol 21, dar un process de ‘upgrade’ de așa natură încât să facă inovația în educație accesibilă tuturor copiilor.
Visul Narada e o Românie în care și un copil de cioban și un copil crescut în inima Bucureștiului să aibă, via tehnologie, acces la o educație cu adevărat în acord cu timpurile. Pare că viziunea noastră e cu mult mai mult de actualitate chiar acum în pandemie, când școala e nevoită să se mute în online, să fie inovativă și mai ales să fie accesibilă cumva tuturor copiilor, astfel încât să nu fie discriminatorie.
Care sunt planurile pe care le aveți pentru organizația Narada?
În perioada aceasta acordăm foarte mare atenției necesităților din fiecare moment atât ale profesorilor, cât și ale copiilor din mediile vulnerabile din România, în funcție de evoluția stării de urgență și a restricțiilor generate de pandemie. Bucata de misiune naradiană pe care lucrăm acum este întocmai democratizarea educației pentru TOȚI copiii din România. Adică inclusiv a celor aproximativ 300.000 de copii români care azi sunt complet deconectați de sistem și de educație. Dacă ei abia au încălțări, cum ne-am putea imagina că au conexiune la internet și laptopuri? De curând am și confirmat aceste date prin agregatorul nostru de resurse pentru profesori (statistici complete aici ).
Ulterior, în următoarele luni, vom pune la dispoziția profesorilor și copiilor și un instrument digital complex prin platforma narada.online, prin care să deservim în mod direct misiunea Narada, pentru toți copiii români.
Ați lansat de curând, împreună cu Ministerul Educației proiectul „Reacție pentru educație”. Ne poți spune câteva cuvinte despre acest proiect?
Inițiativa „Reacție pentru Educație” conține în realitate patru proiecte, toate adaptate necesităților pe care educația le are în contextul pandemiei. Într-adevăr, proiectul are susținerea Ministerului, implementarea fiind făcută în întregime de echipa Narada. În primul dintre proiecte am finanțat necesitățile materiale a 8 dascăli din 8 comunități vulnerabile și ale copiilor lor, obiectivul final fiind să studiem în profunzime procesul lor de a face saltul la educația în mediul digital. Prima parte a studiului despre specificul, dificultățile, dar și oportunitățile acestui process va fi făcută publică chiar zilele acestea. Al doilea proiect este platforma narada.online prin care acordăm în acest moment consultanță pentru peste 1.500 de profesori, pentru top șapte platforme gratuite pe care le pot folosi pentru mutarea educației în mediul digital. Al treilea proiect este o platformă de crowdfunding prin care profesorii își pot finanța necesitățile (conexiune la internet, tablete și laptopuri) cu ajutorul comunităților locale și care poate fi găsită aici . Iar cel de-al patrulea proiect este NaradiX, un modul de class-uri digitale în care avem invitate personalități din showbiz, oameni de business și profesori excepționali care țin class-uri digitale pentru adolescenți pe pagina de facebook Narada. Acestea au fost cele patru proiecte – componente cu care am pornit Reacția. Acum suntem în momentul în care ne uităm la a doua etapă de dezvoltare, să vedem ce păstrăm și ce creștem astfel încât să ne adaptăm nevoilor de azi ale profesorilor și copiilor.
„Reacție pentru educație” oferă dotări materiale pentru profesorii din comunități defavorizate. Ne poți spune mai multe despre aceste dotări? Cum alegeți comunitățile?
La începutul Reacției am ales într-adevăr 8 comunități pe care le-am dotat, iar acum deservim alte câteva zeci (iar în curând chiar de ordinul sutelor) de comunități din toată țara, pe care nu le dotăm noi în mod direct, dar pentru care facilităm atragerea de fonduri de la comunitate pentru necesitățile profesorilor și elevilor. Primii opt dascăli pe care i-am ales și cele câteva sute de copii ai lor sunt dintre cei cu care am lucrat și anterior pandemiei și cu care aveam deja confirmarea faptului că împreună cu ei vom putea face un studiu de caz solid care să fie de folos întregii societăți. Sunt cu toții genul de profesori care probabil că și-ar continua meseria nu doar dacă ar trebui să o mute în mediul digital, ci și dacă ne-ar răpi marțienii întreaga planetă J. Altminteri, platforma de crowdfunding prin care chiar acum își finanțează necesitățile sute de profesori este disponibilă gratuit profesorilor din toată țara și e o soluție care funcționează.
De la începutul lunii aprilie, prin intermediul NaradiX au loc clase digitale susținute de oameni de afaceri, personalități din showbiz și traineri. Ne poți da mai multe detalii despre aceste cursuri și despre cei care le vor ține?
Ne-am uitat la adolescenți și la nevoile lor în această perioadă și ne-am dat seama că sunt poate cei mai expuși, că e posibil ca această perioadă să aibă un impact puternic traumatic. Și cum nu ne plac nicicum concluziile negative, pe care să nu putem să le transformăm în planuri cu impact pozitiv, am creat NaradiX, un modul de class-uri digitale zilnice dedicate adolescenților, la care au răspuns deja „da” Adrian Despot, Alexandra Nechita (micuța Picasso), Mihaela Noroc (Atlasul Frumuseții), Mircea Bravo, Urania Cremene, Mihail Pautov, Elena Calistru, Andrei Pitiș, Sore, Bianca Adam, psihoterapeuți, oameni de business, traineri și specialiști în dezvoltare personală. Ne-am imaginat cum ar fi o școală la care i-am avea profesori pe ei toți și ulterior am și pus-o în practică.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz