Stiri

Decalajul dintre elevii din mediile dezavantajate și colegii lor echivalează cu 3 ani de studiu

15 nov. 2022 2 min

Decalajul dintre elevii din mediile dezavantajate și colegii lor echivalează cu 3 ani de studiu

Reading Time: 2 minute

Elevii din mediile dezavantajate sunt, în medie, cu trei ani de studiu în urmă față de colegii lor, arată datele PISA, citate de World Vision România. Educația a 90 de adolescenți de la sate, din gimnaziu și liceu, este susținută de organizație alături de Fundația PepsiCo și PepsiCo prin programul Vreau în clasa a 9-a.

Aproape unu din cinci elevi din mediul rural care a început clasa I în 2012 s-a pierdut până la absolvirea clasei a VIII-a din 2020. Comparativ, rata de abandon în rândul elevilor din mediul urban, din aceeași generație, a fost de patru ori mai mică, potrivit ultimului raport al Ministerului Educației privind starea învățământului preuniversitar.

Totodată, elevii din mediul rural au avut de trei ori mai multe medii sub 5 față de elevii din mediul urban la Evaluarea Națională din această vară, mai arată World Vision România. Comparativ, cei 90 de elevi susținuți în program, care provin din comunități dezavantajate din județele Ilfov si Ialomita, au ajuns la liceu în proporție de peste 93%.

Pachetul de servicii educaționale la care au acces adolescenții din programul Vreau în clasa a 9-a al fundației World Vision România cuprinde:

  • burse lunare pentru acoperirea cheltuielilor pentru nevoi de bază (rechizite, îmbrăcăminte, transport, plata căminului etc.);
  • activități lunare de educație non-formală (unde învață despre gestionarea emoțiilor; etica în relațiile cu oamenii din jurul nostru, stil de viață sănătos etc.);
  • orientare și mentorat vocațional;
  • vizite la universități și angajatori;
  • activități de tip „back to community“pentru încurajarea tinerilor să găsească soluții pentru problemele din comunitățile lor;
  • tabere de vară (pentru majoritatea fiind primele din viața lor);
  • consiliere psihologică și socială;
  • meditații la principalele materii de studiu;
  • acces la Internet si dispozitive electronice pentru învățarea online.

„Pentru mine este foarte important să termin școala. Mă uit și la mama, care la aproape 40 de ani s-a întors la școală prin programul A Doua Șansă. Mama ne-a crescut singură pe mine și pe fratele meu și mereu ne spune că școala este importantă ca să ne putem descurca mai ușor decât ea“, ne-a spus Iulia (16 ani), una dintre adolescentele susținute în program.

„Tranziția de la gimnaziu spre liceu este una dintre cele mai mari provocări financiare și educaționale pentru familiile din mediul rural și din celelalte comunități dezavantajate. Pentru a preveni aceste riscuri este important să investim în educația copiilor,  atât înainte de liceu, cât și după. Dacă dintr-o generație de elevi care începe clasa I în mediul rural, în medie, unu din cinci nu ajunge să termine opt clase, asta înseamnă că tot atâția nu pot intra la un liceu. Iar în cazul celor care reușesc totuși, riscul de abandon la liceu ajunge la peste 50% din cauza greutăților financiare. În ciclul liceal apar noi cheltuieli pentru elevii de la sate – de la transport la cămin sau cantină- care sunt și mai greu de suportat de către familiile adolescenților“, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: