De vorbă cu fondatorii KRACK, streetbrandul de lifestyle românesc
Reading Time: 5 minuteNăscut din pasiunea pentru streetbrand-uri, proiectul KRACK este mai mult decât un business, este ceea ce-l definește pe antreprenor ca artist grafic. ”KRACK este o formă de comunicare între oamenii care împărtășesc aceleași idei, pasiuni și principii”, după cum declară chiar Koma, fondatorul proiectului.
KRACK este un streetbrand de lifestyle românesc care pune preț pe calitate la fiecare nivel al procesului de creație: design, mesaj și nu în ultimul rând, materialele folosite, atent selecționate, astfel încât KRACK reușește să se diferențieze notabil în ceea ce privește cultura urbană locală.
Prima interacțiune pe care am avut-o cu KRACK a fost în urmă cu câțiva ani, când am descoperit că, deși la început de drum, echipa KRACK oferea echipamente tinerilor practicanți de skateboarding pentru a le susține vocația. De atunci mi-am făcut un obicei în a comanda produsele lor, la rându-mi pentru a susține proiectul.
KRACK înseamnă muzică, atitudine, hip-hop, graffiti, dj-s, b-boys și b-girls, vinyl-uri, skateboarding, biciclete, fashion, distracție, creativitate, libertate și a fost construit sub sloganul ”based on a real story”, dată fiind înclinația timpurie a lui Koma către streetbranduri. ”Pasiunea pentru streetbranduri o am de când eram puștan, începând cu WU Wear, Ecko, sau Mecca și continuând cu cele care sunt acum pe val”, spune Koma.
Așadar, am vrut să aflu mai multe despre KRACK chiar de la fondator:
Când și cum a luat naștere ideea din spatele KRACK și de ce ați ales să puneți bazele unei afaceri streetbrand de lifestyle românesc?
În această vară s-au împlinit șase ani de când brandul KRACK s-a lansat oficial, în iunie 2013. Neoficial, ideea de bază și primele produse KRACK erau deja finalizate încă din iarna lui 2011. KRACK s-a format pur și simplu din dorința de a se planta un brand quality autohton de streetwear pe plan local, cu rădăcini înfipte adânc în cultura urbană (hip-hop, design, sporturi extreme, street fashion), fiind masiv influențați de multe branduri internaționale care împărtășeau o aceeași filosofie cu a noastră.
Ne puteți spune câteva cuvinte despre produsele KRACK? Care sunt materialele pe care le folosiți, care este cel mai vândut produs și dacă plănuiți să aduceți noi modele pe viitor? Pe scurt, ce găsim pe rafturile KRACK?
În primul rând produsele KRACK sunt create de la zero cu toată creația in-house, de la tipare până la alegerea materialelor, culorilor și a cusăturilor folosite la asamblarea produselor. Ca materiale, în funcție de ce item-uri vrem să lansăm, ele pot fi bumbac 100% sau melanj (în diverse grosimi și variații), materiale sintetice, tricot sau materiale impermeabile.
De asemenea, hainele KRACK sunt produse în ediții limitate: restock-urile sunt rare și la intervale de timp de cel putin doi ani. Întotdeauna venim cu alte variații de culori sau de croieli și adăugăm creații noi cu fiecare colecție lansată. De exemplu, jacheta O.S.O.R. (Our Streets Our Rules – creația noastră originală formată din 24 de piese) a disparut rapid din stoc de fiecare dată când a fost disponibilă.
Cine sunt fondatorii afacerii și oamenii cheie din echipa de start și ce vă motivează să perseverați?
Când tot conceptul și creația KRACK au fost gata, Koma, Art Director, fondator și Co-Owner, a apelat la un vechi prieten din copilărie, Radu, Business Manager și Co-Owner, pentru conexiuni și ajutor cu producția propriu-zisă a hainelor. Andreea ne-a ajutat să ne facem mai bine auziți, dându-ne o voce prin comunicare în media și content online.
În primii doi ani de activitate, când încă țineam stocul în balconul apartamentului, trebuie mentionați Vali cunoscut sub numele de Jack, care ne-a ajutat enorm cu logistica și livrarea produselor noastre către clienți, Codin, omul care ne-a ajutat cu lansarea oficială si ne-a oferit primul sediu și Marius, la vremea aceea un adolescent de 19 ani din Timișoara care ne-a codat primul site, site-ul fiind lansat în iarna lui 2013.
În prezent, după ce ne-am așezat la sediul propriu, alături de Radu și Koma îi mai avem în echipă pe Christi (Rider Team Manager/ productie), Denis (foto și Videographer) și Cracklez, un tânăr grafician talentat înca de pe băncile Facultății de Design cu care colaborăm constant.
Câți angajați aveți și cât este de dificil să găsiți un specialist în acest domeniu?
Ca să înțelegi fenomenul de streetwear este esențial să acumulezi în timp un bagaj informațional destul de mare, fiind multe elemente interdependente pecum muzică, filme, rideri, artă sau fashion. Din fericire nu avem nevoie să găsim un specialist în acest domeniu, considerăm că acoperim bine acest aspect, spune Koma cu amuzament.
Cui se adresează conceptul? Intrați în competiție directă cu magazinele de haine? Cum evoluează vânzările pe această piață?
Conceptul se adresează în special celor care apreciază calitatea și nu cantitatea. Piața pe acest segment a început să se dezolte din ce în ce mai bine, de la an la an. Avem în primul rând o competiție cu noi înșine, să ne depășim mereu nivelul. De asemenea, din momentul în care activezi pe piață esti înscris automat, direct sau indirect, în competiție cu alți jucători de profil, vorbim aici și de alte branduri locale sau retaileri de mall fast-fashion.
Doar dacă informația este disponibilă, care a fost investiția inițială KRACK?
KRACK a pornit cu o colectie ce a însumat nouă modele de tricouri și două modele de șepci, investiția inițială ducându-se undeva în jur de 2.000 euro.
Cu ce vine în plus KRACK și care sunt planurile de viitor ale brand-ului?
Ne-am poziționat ca fiind mai mult decât un brand de streetwear. Pe lângă producția de haine, avem în derulare și două emisiuni cu tema muzicală pe Youtube, Krouch și The Process, având în plan să producem alte două.
Avem o echipă tânără de rideri, role agresive, skateboard, freestyle skateboard, scooter, prin care dorim să atragem cât mai mulți copii să practice aceste sporturi. Planurile noastre de viitor se axează pe o și mai mare dezvoltare de producție de haine și accesorii la care se adaugă o comunicare din ce în ce mai bună cu publicul țintă.
Care sunt cele mai frecvente provocări cu care vă confruntați ca antreprenori în acest domeniu?
Cele mai mari provocări apar mereu când vine vorba de producția hainelor. De la început și până în prezent am schimbat câteva fabrici până am ajuns să fim pe deplin multumiți de toate finisajele. Pe lângă acest aspect, trebuie să rămâi conectat non stop la piața de afară și să încerci să rămâi cât mai relevant pe cea locală.
Ce sfaturi ați avea de oferit unui tânăr care dorește să vă urmeze modelul și să pună bazele unui astfel de business? De ce?
Cel mai important sfat ar fi să fii sigur că ești pasionat(ă) de acest domeniu și că nu urmărești profitul în primii ani. Să te încarci cu multă răbdare și să studiezi bine piața până îți găsești filosofia pe baza căreia să-ți construiești brandul. Abia apoi este indicat să începi să te gândești la investiția inițială, cu ce începi și către cine adresezi mesajul. Neapărat trebuie să înveți din toate greșelile pe care le vei face, pentru că inevitabil vor exista. Dar dacă ai pasiunea în tine și crezi cu tărie în conceptul tău, ideea poate să se transforme într-un business palpabil pe care vei avea posibilitatea să-l crești pas cu pas.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz