De la cai-putere la software pe roți
Reading Time: 4 minuteIndustria auto trece printr-o schimbare de paradigmă. De la un concept format din componente, mașina devine un vehicul care are în prim-plan funcționalitățile și software-ul. România este parte activă a noii revoluții automotive, atât prin inginerii români de la filiale de multinaționale, cât și prin startup-uri care dezvoltă proiecte inovatoare.
De la giganți auto la startup-uri la început de drum, cu toții sunt de acord că banala mașină devine un super-smartphone pe roți, cu funcții precum aplicațiile drept cap de listă, urmate de un sistem de operare, apoi de 4-5 computere cu o putere ridicată de calcul și abia în cele din urmă cu componentele precum senzorii și actuatorii.
Pe măsură ce funcțiile de conectivitate cresc rapid iar vehiculele devin parte a ecosistemului Internet of Things (IoT), vor fi necesare tot mai multe sisteme pentru a procesa, gestiona și distribui cantitățile mari de date generate. Intel, gigantul tech care a cumpărat furnizorul de software Mobileye, estimează că vehiculele fără șofer (autonome) vor folosi aproximativ 4.000 GB de date pe zi. Comunicarea rapidă și sigură între sistemele electronice încorporate în vehicul, între vehicule și între vehicule și infrastructură sunt părți esențiale ale ecosistemului de conducere asistată și autonomă, arată un raport al firmei britanice de consultanță în domeniu Auto2X.
De asemenea, studiile de piață arată că în prezent, industria de software auto este în creștere cu o medie anuală de 24%, pe măsură ce mașinile moderne au tot mai multe microcontrolere (până la 100 în fiecare mașină) care necesită software specializat.
În acest context, era firesc să apară pe piață tot mai multe parteneriate: în primul rând pentru componentele software și cele electronice care sunt capabile să ofere o diferențiere mai mare a produselor în comparație cu sistemele hardware. Astfel, în loc de cooperarea pe verticală cu furnizori dedicați, OEM-urile optează pentru furnizori de tehnologie parteneri în diverse domenii de dezvoltare, cum ar fi supercomputere, platforme de cloud computing etc., pentru a crea valoare și a pentru a împărți costurile de dezvoltare. Pe de altă parte, companiile de tehnologie caută să coopereze cu OEM-uri și furnizorii de componente, deoarece, în cele mai multe cazuri, nu au nici experiența în construirea de hardware, nici piața de vânzări pentru a oferi o disponibilitate de produs end-to-end comparabilă cu cea oferită pentru consumatorii lor de tehnologie.
Astfel de exemple includ cooperarea Ford cu furnizorul Velodyne Lidar: folosită pe vehicule autonome, tehnologia Lidar ajută la detectarea obstacolelor sau a obiectelor din mediul înconjurător, precum și a persoanelor din apropiere, sporind astfel siguranța automobilelor. Alte exemple ar fi parteneriatele Volvo Cars cu Google, Mercedes cu Nvidia sau giganții asiatici Baidu și Huawei prin colaborările cu mai mulți producători chinezi de mașini.
Revoluția auto de la Timișoara
Alături de francezii de la EasyMille, companie specializată în tehnologii pentru vehicule autonome, inginerii români de la Continental Timișoara au dezvoltat o mașină complet autonomă, bazată pe conectivitate smart, ecosistem Internet of Things, precum și zero emisii de carbon. Tehnologia pentru vehicule autonome, pe care o folosesc cele două companii, este gata pentru producția de serie și este deja utilizată la nivel mondial, în mai multe localități, unde vizează trasee publice, zone delimitate de la sediile companiei, campusuri universitare sau zone de târguri. „Idei inovatoare în direcția conducerii autonome (prin sisteme active și pasive de siguranță), pentru o mobilitate conectată (computere de înaltă performanță, interacțiune om-mașină, vehicule-to-everything ș.a.) prin folosirea inteligenței artificiale, a tehnologiei cloud și atenția acordată securității cibernetice reprezintă tot atâtea preocupări în dezvoltarea și punerea în aplicare a megatrendurilor industriei„, spune Christian von Albrichsfeld, General Manager Continental România.
Este de așteptat ca, în câțiva ani, acest vehicul cu conducere autonomă să devină un plus important la sistemele de mobilitate existente, deoarece vorbim de unități ecologice, flexibile, sigure și, prin urmare, potrivite pentru numeroase sisteme de transport.
„Nu mai putem discuta despre vehicule individuale, ci despre interconectarea lor care merge în direcția unui ecosistem de mobilitate inteligentă, integrând diverse modalități de transport, de la trotinete și biciclete electrice la mașini și chiar sisteme de transport public. Așa cum este chiar robotaxiul prezentat azi. Toate aceste direcții sunt dezvoltate în strânsă conexiune cu megatrendurile industriei: conducerea autonomă, conectivitatea, electrificarea„, adaugă oficialul Continental România, companie cu peste 17.500 de angajați la cele șase unități de producție plus patru centre de inginerie în Timișoara, Sibiu, Carei, Nădab și Iași.
Sistemul de operare românesc
Startup-ul românesc OxidOS a primit o finanțare de 1,2 milioane de euro de la Early Game Ventures pentru a dezvolta un sistem de operare pentru industria auto. Cu ajutorul OxidOS, integratorii de componente auto și companiile de software OEM pentru această industrie vor putea reduce cu până la 50% timpul de dezvoltare software auto certificat și cu 40% costurile de dezvoltare, contribuind totodată la construirea de mașini mai sigure.
„Proiectul nostru își propune să aducă o schimbare majoră în acest context – ce se va traduce în timpi de dezvoltare mult mai rapizi, costuri de dezvoltare reduse pentru producătorii de mașini și contractorii lor direcți, timpi de modificare mai scurți și o siguranță crescută în exploatare (mai puține erori de software) pentru utilizatorii finali. OxidOS este varianta Tock pentru automotive. Folosim o parte din Tock (publicat sub licența Apache 2/MIT), sistem de operare la care echipa noastră a contribuit semnificativ, și schimbăm/adăugăm anumite modele proprietare, specifice pentru domeniul automotive„, spune Alexandru Radovici, CEO al OxidOS și prof. dr. la Politehnica București.
Compania a fost fondată de un grup de cinci specialiști români: Alexandru Radovici (CEO), Bogdan Genis (CTO), Vlad Rădulescu (responsabil cu certificarea software auto), Ioana Culic (R&D) și Daniel Rosner (business development). Sistemul de operare și uneltele puse la dispoziție de echipa OxidOS vor permite dezvoltatorilor să implementeze, verifice și certifice software pentru microcontrolere din cadrul controlerelor electronice din mașini mai rapid și cu un grad de siguranță mai mare.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz