De ce se implică tinerii în antreprenoriat social
Reading Time: 5 minuteLa începutul lunii octombrie, 15 echipe își pun amprenta pe harta afacerilor și inițiativelor sociale din România.
La finala ediției cu numărul 9 a Social Impact Award în România, un program ce are misiunea de a promova educația și punerea în practică a ideilor de afaceri sociale, tinerii antreprenori își vor prezenta afacerile în fața juriului format din Marta Ușurelu (Revista Biz), Mircea Marza (Enel România), Diana Certan (Organizația Umanitară CONCORDIA), Alexandru Ghiță (Grupul EDUCATIVA), Irina Ciocan Stănescu (Graffiti PR) și Ciprian Stănescu (Social Innovation Solutions).
Ce-i leagă pe antreprenorii din competiția Social Impact Award?
Fiecare echipă vine la pachet cu viziuni, aspirații comune și dorințe de schimbare în sectorul ales. Din primul webinar împreună, finaliștii au știut că ce-i leagă este impactul social pe care vor să-l aibă în comunități. De ce se implică tinerii în comunitate și care este motivația lor să lucrează zilnic pentru a aduce o schimbare?
Sarah Harvat, pasionată de reciclare, inovare și schimbări sociale, afirmă că resursele necesare pentru a crea noi articole de îmbrăcăminte sunt limitate din punct de vedere al disponibilității, se folosesc în cantități mari, iar industria textilelor este a doua cea mai poluantă din lume după cea petroliera. Dorința sa este ca soluția lor să vină în sprijinul acestor provocări.
Absorbante reutilizabile iele-sânziene
Ioana Ciuhan, pasionată de educație și sustenabilitate, crede cu tărie că educația incluzivă și accesibilă este unul dintre cei mai importanți pași către o lume mai bună. În 2019 a petrecut 6 luni în Tanzania, unde a dezvoltat și implementat un proiect de educație menstruală pentru adolescente, în cadrul căruia a distribuit și absorbante reutilizabile. A ajuns la concluzia că nevoia de educație menstruală și produse sănătoase este la fel de mare și în România, în special în zona rurală. Așa a apărut organizația iele-sânziene.
Artiz – Compania de teatru și arte vizuale
Iza Porumbu, o artistă pasionată de teatru și educație, s-a întors în țară cu visul de a îmbunătăți cultura, educația și turismul și, din acest motiv, a înființat Artiz. În domeniul educației și al culturii Iza și echipa ei doresc să promoveze educația non-formală. Ea crede cu tărie în importanța autocunoașterii și dezvoltării personale pentru a avea o viață personală și profesională de succes. Artiz dorește să dea viață orașelor și atracțiilor turistice prin actori live și personaje medievale care prind viață și prezintă istoria prin viu grai.
Alexandru Pascu, un tânăr cu zvâc antreprenorial, dorește ca împreună cu echipa sa numeroasă să construiască o comunitate de artiști care alături de ei încearcă să educe oamenii pasionați de domeniul artei murale prin workshop-uri și ateliere. În viitor, BuchARTest va contribui la regenerarea urbană a orașelor.
Miruna Toader, o adolescentă cu ambiția de a contribui la o lume fără judecăți, stereotipuri, ilegalități și abuzuri, crede că tinerii din generația sa se luptă zilnic cu dificultăți cauzate de sentimente, emoții, gânduri, societate, cultură și toate acestea au un impact puternic. Ele sunt greu de gestionat de unul singur și din păcate nu e foarte ușor să găsești ajutor. BuddyUp reprezintă un ”safe space” ce încurajează și susține fiecare utilizator în dezvoltarea sa.
Teodor Tănase, un om pasionat de educație, digitalizare și impact pozitiv în societate, pornește de la nevoia de a pune accentul pe dezvoltarea tinerilor. În orice tip de proiect în care el și echipa sa se implică, prima întrebare este: Cu ce descoperiri pleacă acasă participanții? Ei vor să schimbe cu pași mărunți mediul de învățare pentru a fi unul diferit, care să motiveze și să facă ca participanții să-și dorească să afle mai multe.
Iulian Tănașcu, un tânăr perseverent și ambițios să schimbe turismul românesc, spune că României îi lipsește un un brand de țară, care să cuprindă importanța patrimoniului cultural și protecția sa. Astfel, el și colegii lui lucrează în diverse proiecte pentru a schimba imaginea României.
Daniel Tila, un tânăr tehnic și pasionat să ajute oamenii să-și îndeplinească obiectivele, consideră că jocurile video sunt un instrument puternic în comunicarea cu copiii și un mediu puternic în care aceștia se simt în siguranță. Pentru a-i atrage să citească cât mai mult, combinația dintre tehnologie și educație poate fi un start bun pentru a le capta atenția.
Mihaela Pascari este o creatoare de content care face pași către o mai bună variantă a sa. Ea și sora ei au descoperit nevoia de o schimbare în domeniul sănătății mentale din provocările lor personale, dar și din cifrele din România care au confirmat necesitatea unui grad ridicat de conștientizare și dezvoltare în această zonă. Ele construiesc un instrument prin care educă și promovează o stare de sănătate emoțională bună.
Ana Maria Toader, travelling-winemaker de peste 4 ani, în care a vizitat mai multe țări și a degustat câteva mii de vinuri, dorește ca imaginea vinurilor românești și podgoriilor României să se ridice la standardele internaționale, iar pentru asta lucrează din greu la promovarea patrimoniului vitivinicol.
Alexandru Cristian, programator și artist în timpul liber, vrea să pună o cărămidă în educația tech internațională. El crede că educația în tehnologie este viitorul și ajută câți mai mulți tineri din mediile rurale și nu numai să învețe web development pentru un viitor stabil.
Andreea Moldovan, o tânără zâmbitoare și gata de acțiune, crede că individul este rezultatul propriilor experiențe. Deși la nivelul Uniuni Europene, educația continuă reprezintă un pilon de dezvoltare important, în contextul românesc, ea nu este o prioritate pe întreaga perioadă a vieții. De aceea, ea și echipa sa vor, prin dezvoltarea platformei PointEd, să formeze comunități în jurul domeniilor de interes. Educația nu este un raft plin de cărți, ci modul în care citind informația, reușești să privești lumea printr-o lentilă critică. Să ai abilitatea să interpretezi ce se întâmplă în lume, cât și în interiorul tău, combinând informația cu filtrul propriu.
Beatrice Tărăpoanca, o tânără psiholog cu un spirit de observație desăvârșit, consideră că multe persoane ajung să creadă că adolescentul este mult prea mic să ştie ce sunt problemele reale şi, în acelaşi timp, prea mare pentru a se plânge de ceva. Ea crede că e important să vedem şi să recunoaştem nevoile adolescentului, apoi să venim cu instrumente potrivite care să-l ajute să devină un adult sănătos, autonom. Așa s-a născut Psinapsa, un ajutor pentru sănătatea mentală a adolescenților.
Radu Deac, artist în rime, cântăreț și antreprenor crede cu tărie în puterea pe care o are muzica, iar din 2009 colaborează cu sute de artiști din întreaga lume. Pentru el muzica adaugă valoare enormă oricărei societăți, însă a observat că este nevoie de mai multă implicare și de educație concentrată și pe dezvoltarea abilităților conexe. Din 2016 a început să dezvolte diverse proiecte de suport, de informare, de consiliere și de pregatire profesională în domeniul muzicii, iar în acest an a decis că este momentul să facă încă un pas înainte. Mediul digital a devenit scena, iar muzicienii au nevoie de sprijin pentru a se adapta și de a-și duce ‘misiunea’ la bun sfârșit.
Alexandra Irina Pînzariu, iubitoare a provocărilor, scrisului și a gândirii outside the box, este atrasă de subiectul educației alternative – experiențiale încă din liceu. Ea duce o luptă cu ea însăși și apoi cu lumea exterioară, în a oferi tinerilor educația de care au nevoie, cea care îi antrenează #pebune pentru viitor. Ea admite că parte din categoria acelor oameni care consideră că bunăstarea unei societăți, pornește de la educația sa.
Aceștia sunt oamenii din spatele afacerii lor, o mică parte din changemaker-ii care cred în schimbare și transformarea statusului quo.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz