De ce se clatina gigantii
Reading Time: 5 minute<p> <strong>Doi colosi din industria tehnica, Nokia si Microsoft, au batut palma pentru productia primelor dispozitive de tip smartphone ale companiei finlandeze cu Windows Phone 7. De cine se tem ei de fapt? Ca sa nu mai ramana repetent si anul acesta pe segmentul smartphone, Nokia, cel mai mare producator de telefoane mobile din lume, a batut palma cu liderul industriei software, Microsoft Corporation, pentru echiparea smartphone-urilor produse de finlandezi cu sistemul de operare Windows Phone 7. Evenimentul a fost o premiera in istoria celor doi giganti, prin amploarea si scopul aliantei. </strong></p> <p> </p> <p> Producatorul de telefoane mobile Nokia va adopta sistemul de operare Windows Phone 7 pentru smartphone-uri, in timp ce sistemul de operare Symbian detinut de Nokia va fi pastrat ca solutie pentru terminalele mai ieftine de 200 de dolari. Cele doua companii vor colabora si in ceea ce priveste strategia de marketing, iar aplicatia Nokia Maps va fi integrata in motorul de cautare Bing si in platform publicitara adCenter. “Parteneriatul anuntat astazi aduce la o scala incredibila o vasta expertiza in inovatia hardware si software si abilitatea de a executa”, spunea in cadrul conferintei de presa sustinute la Londra Steve Ballmer, CEO la Microsoft.</p> <p> </p> <p> Prin imbinarea de tehnologie si software, cele doua companii spera sa surclaseze compania din spatele succesului iPhone, Apple. Dar lupta din comunicatiile mobile nu se da doar in magazine, ci a ajuns si in instanta. In luna octombrie din 2009, Nokia a intentat un proces firmei Apple, prin care acuza compania condusa de Steve Jobs de incalcarea a peste zece patente, printre care unele referitoare la Wi-Fi, tehnologia 3G sau GSM, care se gasesc la toate modelele de iPhone. Nokia a reusit sa vanda licenta pentru aceste tehnologii altor companii si pentru o buna perioada de timp a negociat si cu Apple, dar fara succes. Cateva luni mai tarziu, in decembrie, Apple a chemat la randul sau in fata judecatorilor compania finlandeza, pe care o acuza de incalcarea a 13 patente. In aceeasi luna, Nokia a mai intentat un process impotriva companiei din Silicon Valley, pe care o acuza, de aceasta data, ca incalca sapte patente ale Nokia la fiecare produs lansat.</p> <p> </p> <p> Ulterior, Nokia a intentat cel de-al treilea proces companiei Apple, prin care a cerut interzicerea produselor Apple in SUA, inclusiv celebrul iPhone. Dar, in lupta dura intre producatorii de telefoane de tip smartphone, Nokia nu este singurul nume de pe lista cu prioritati a avocatilor companiei conduse de Steve Jobs. Apple a mai deschis focul anul trecut in luna martie, cand a chemat in boxa acuzatilor producatorul taiwanez de terminale mobile HTC, sub acuzatia de incalcare a 12 patente de la iPhone. Acestea se refereau la interfata si a designul software si hardware al celebrului smartphone. In perioade economice dificile, producatorii folosesc drepturile de proprietate intelectuala ca pe un mijloc de a creste profiturile cand cererea din partea consumatorilor este scazuta. Nokia produce echipamente pentru piata de telecomunicatii inca din anul 1912, iar de-a lungul timpului si-a extins activitatea la productia de telefoane si cabluri electrice.</p> <p> </p> <p> Dintre toate companiile mari care activeaza in telecom, Nokia are de departe cele mai multe patente in ceea ce priveste tehnologia GSM, 3G si Wi-Fi. De exemplu, compania finlandeza are mai multe patente decat Ericsson, Siemens si Motorola la un loc. La polul opus, situatia Apple este diferita. Nu beneficiaza de suficiente standarde ca sa negocieze cu Nokia, dar, cu toate acestea, Steve Jobs nu este doritor sa se aseze la masa negocierilor. Nokia a retrasat recent noile directii ale companiei, care vor viza schimbari ale structurilor operationale si de leadership pentru cresterea vitezei de executie, intr-un mediu tot mai dinamic.</p> <p> </p> <p> Ceea ce inseamna ca pentru organizatia finlandeza 2011 si 2012 vor fi ani de tranzitie, pe masura ce va investi in cladirea “ecosistemului” cu Microsoft. In acelasi timp, compania se asteapta, in acest an la cresterea veniturilor pe piata de dispositive mobile, bazandu-se pe popularizarea terminalelor smartphone. “Nokia considera ca nu este potrivit sa furnizeze estimari anuale pentru 2011 in aceste timpuri incerte”, se arata intr-un comunicat de presa al companiei.</p> <p> </p> <p> </p> <p> <strong>CE ASCUNDE ALIANTA?</strong></p> <p> Lupta pentru dominatia globala pe piata de telefonie mobila a ajuns intr-o noua faza prin alianta dintre cel mai mare producator de dispozitive mobile si liderul industriei software. Symbian, sistemul de operare folosit de Nokia, are o cota de piata de 37% (dar in scadere puternica in ultimii ani), in timp ce Windows Phone 7 copera doar o septime din respectiva valoare (desigur, platforma a fost lansata de numai doi ani). Ambele sunt, insa, amenintate de ascensiunea Google Android si iOS de la Apple. Ce castiga Nokia din alianta in fata unor puteri ca Apple, Research In Motion sau Google?</p> <p> </p> <p> Raspunsul a fost furnizat chiar de Stephen Elop, CEO la compania finlandeza, in cadrul conferintei de presa de la Londra. “Jocul s-a schimbat de la un razboi al dispozitivelor la un razboi al ecosistemelor.” Cel mai insangerat camp de lupta la ora actuala este cel al sistemelor de operare pentru terminalele mobile, mai ales ca in ultimul trimestru al anului trecut au fost vandute mai multe dispozitive de tip smartphone decat calculatoare personale, iar vanzarile acestora din anul 2011 se estimeaza ca vor atinge 120 de miliarde de dolari, fara a se lua in calcul veniturile din publicitate, aplicatii sau servicii. Spre deosebire de piata calculatoarelor personale, unde Microsoft a detinut ani la rand un cvasimonopol prin sistemul de operare Windows, in ceea ce priveste telefonia mobila, situatia este alta: Apple cu iOs si Google cu Android domina piata, iar alti jucatori importanti, ca HP, Microsoft si RIM, vor avea de recuperat.</p> <p> </p> <p> Desi Nokia ramane cel mai important producator de terminale mobile, a scazut puternic din anul 2008, cand avea o cota de piata de 41%, pana la 31 de procente la finele anului trecut. Mai mult, in ceea ce priveste vanzarile de dispozitive de tip smartphone produse de finlandezi, si acestea au inregistrat un drum descendent: numai in anul 2010 au inregistrat scaderi de 10%.</p> <p> </p> <p> De la primele zvonuri referitoare la alianta cu Microsoft, actiunile Nokia au scazut cu 20% si au ajuns la un record negativ atins in urma cu sase luni. Momentan singurul castigator clar al aliantei este Microsoft. “Este o afacere excelenta pentru Microsoft: telefoanele Nokia vor prelua sistemul de operare, motorul de cautare, vor servi reclamele distribuite de Microsoft, iar Nokia va pune la dispozitie Nokia Maps si reteaua de distributie si taxare prin intermediul operatorilor de telefonie, care inseamna oportunitati de vanzare fantastice catre trei patrimi din populatia globului pentru software-ul mobil distribuit de Microsoft”, spune Dan Vartopeanu, General Manager la Voxline Communication, pe blogul personal.</p> <p> </p> <p> “Era ultimul tren pentru Microsoft sa ramana in zona mobile, care a pierdut sprijinul producatorului numarul unu pentru ei, HTC si al altor producatori importanti – Motorola si Sony Ericsson”, continua General Manager-ul de la Voxline Communication. Vorbind despre viitoarea strategie a producatorilor de terminale mobile concurenti de dupa pactul dintre cei doi giganti, articolul mentioneaza faptul ca LG Electronics are o ocazie perfecta sa ia in calcul sistemul de operare Android, in timp ce Samsung are cale libera sa se concentreze pe propriul sistem, Bada. In plus, LG Electronics se pare ca nu va avea o relatie la fel de buna cu Microsoft si anul viitor; “Foarte probabil nu vom mai vedea noi telefoane LG cu Windows Phone 7”, mai spunea Vartopeanu pe blogul personal.</p> <p> </p> <p> ***</p> <p> <strong>PROMO</strong><br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/management360/”>MANAGEMENT360. </a>Conferinta despre strategii si eficienta in management<br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/”>PR AND THE WEB</a>. Forum despre PR2.0 si comunicare digitala<br /> <a href=”http://www.revistabiz.ro/topsocialbrands/”>TOP SOCIAL BRANDS.</a> Strategiile de social media ale marilor branduri</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz