Marketing

De ce nu poți arde etape în brandingul personal?

Reading Time: 3 minuteBrandingul personal nu e un selfie. Nici un monolog. Nici o oglindire pe gratis. Ce înseamnă totuși acest proces și mai ales de ce nu este bine să arzi etapele?

de Mihaela Rădulescu

Demersul de branding personal este ca un raționament coerent de la premise la concluzii. Dacă accepți premisele, nu ai cum să nu accepți concluziile, iar dacă nu setezi premisele, n-ai ce concluzii să tragi. Pre­misele stau în interiorul persoanei, în suma de competențe, atitudini, aptitudini, dispoziții și proiecții personale și de business, iar concluziile în ceea ce se dorește a fi proiectat în exterior, către audiența brandului. Dacă brandingul rămâne fidel autenticității persoanei și-i exploatează fertil și estetic acest autentic, atunci avem un brand de succes.

Există o ordine firească a pașilor și această ordine nu poate fi încălcată. Foarte mulți se grăbesc să catalogheze bran­dingul personal drept un proces de promovare în esență a unei persoane în spațiul pu­blic. Insist asupra a trei principii care se regăsesc în practica mea personală:

Brandingul personal nu ține doar de a ieși în lume: nu e un cadou făcut egoului și, cu siguranță, nu e un selfie. E o chestiune de exprimare a unei identități umane care are ceva de spus relevant pentru urechile unei audiențe, sustenabil pe termen lung ca promisiune și cu un strop de diferențiere, dacă se poate, dar nu e neapărat.

Brandul personal nu e un mo­no­log, e o conversație deschisă și empatică. Brandul e relație construită pe termen lung și cu răbdare. Nu e doar o proiecție de moment, ci un demers coerent și asumat cu disciplină.

Oamenii de business se află în slujba proiectelor lor. Nu există brand personal în afara unui proiect, nu are sens să construiești un brand fără un scop lucrativ, fără să ai în vedere un profit pecuniar sau reputațional. Brandingul nu e o oglindire pe gratis.

Ca proces, pașii unui demers de branding sunt, în mare, următorii:

Sondarea în profunzime. Consultantul este cel care pune întrebări de anvergură și a­dânci totodată, întrebări pe care oamenii nu și le pun prea des în sinea lor și pentru care de obicei nici nu au răspunsuri pregătite. Unele îi iau prin surprindere, altele necesită gândire îndelung. Întrebări care țin de identitatea personală, de autentic, de valoarea pe care sunt dispuși s-o pună în lume odată cu proiectul de business. Auditul acesta este un proces de autocunoaștere, completat adesea și după caz de teste de personalitate.

Articularea platformei de brand: viziune, manifest, va­lori, personalitate de brand, tonul vocii, promisiunea (sloganul). Ordinea acestor pași este, din nou, logică și nu poți începe prin a formula un descriptor de business, o semnătură externă dacă nu ți-e clar ce te mână în luptă pe interior ca om. Pentru a transforma o persoană într-un brand personal, consultantul trebuie să poată rezuma întreaga complexitate a unei personalități umane la două cuvinte, esența brandului. La esență se ajunge greu și niciodată nu am întâlnit pe cineva care să poată răspunde în două cuvinte și oarecum spontan la întreba­rea despre sine însuși “what are you about?”. Platforma de brand este un ADN strategic al brandului care pornește de la “de ce”-ul fundamental (de ce vreau, de fapt, un business al cărui purtător de imagine sunt?), trece prin formularea misiunii sau manifestului propriu (cum anume fac lucrurile în felul meu?), inventariază valorile pe care se bazează și‑și proiectează promisiunea externă către publicul său.

Designul brandului: identitatea vizuală vine să completeze firesc o identitate strategică și retorică, fie că businessul se articulează în jurul numelui fondatorului, fie că numele entității de business e diferit – caz în care mai intervine etapa complexă și delicată, numită naming – unul dintre capitolele de branding care necesită o cunoaștere lingvistică și nu numai cu totul specială.

Strategia de comunicare a brandului este, în sfârșit. ultimul pas: ieșirea în lume, vârful de aisberg, canalele și mesajele principale prin care noua entitate/identitate se promovează: ce spune, unde spune, cât spune?

Brandingul este un demers din interior spre exterior. Deloc întâmplător, Innerout este despre o lume din “inner” care iese “out”, în cea mai bună posibil formă. Niciodată invers, niciodată sărind peste sondare, niciodată arzând etape.

 

Mihaela Rădulescu este consultant de branding, fondator Innerout, companie de branding personal și management de reputație.

Team

Recent Posts

Vom produce drone românești. Protocol semnat între ministere

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, şi cel al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, au semnat, marţi, un…

12 ore ago

Pi2 a fost aleasă agenția de comunicare pentru Freedom24 în România și Ungaria

Agenția independentă de comunicare Pi2, cu birouri și filiale în Europa Centrală și de Est, a fost selectată să gestioneze…

12 ore ago

Utilizatorii plătesc în medie 12 abonamente pentru serviciile online

În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…

18 ore ago

Ce cred angajații despre companii. Care sunt cele mai apreciate firme din 2024

JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…

18 ore ago

Cegeka: Companiile IT trebuie să schimbe mentalitatea și să atragă parteneriate strategice

Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…

19 ore ago

Danone susține centrele E.G.A.L. care oferă mese calde pentru copiii din zone defavorizate

Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…

19 ore ago