Stiri

De ce nu mai ies românii la restaurant

Reading Time: 3 minute

Conform Institutului Național de Statistică, rata anuală a inflației în luna octombrie 2022 comparativ cu luna octombrie 2021, calculată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum, este 13,5%. În spatele datelor oficiale, impactul real e semnificativ mai mare când vine vorba de cum resimt românii scumpirile actuale. Cele mai mari diferențe s-au înregistrat la prețurile alimentelor (>20%), ceea ce impactează nu numai listele de cumpărături, ci și ieșirile la restaurant. 

Iar acest lucru e valabil și dacă trecem granițele României. Un sondaj realizat de SIAL Paris arată că și celelalte țări din Europa se adaptează în consecință. 78% dintre respondenți au afirmat că prețurile în restaurante au crescut semnificativ față de anul trecut și 55% recunosc că aceste scumpiri influențează frecvența ieșirilor în oraș. În contextul inflației, ne-am propus să analizăm cum percep românii prețurile la restaurant în 2022 și cum le influențează asta ieșitul în oraș.

Acum, 1 din 2 români iese la restaurant rar sau foarte rar; o schimbare evidentă față de obiceiurile dinaintea pandemiei când majoritatea (53%) ieșeau mai des

Scumpirile afectează semnificativ stilul de viață al românilor, iar asta se reflectă inclusiv în felul în care își petrec timpul liber. Datele arată că 27% dintre români ies foarte rar la restaurant (o dată pe lună sau nici măcar), în timp ce 21% spun că ies de 2-3 ori pe lună. 

Întrebați cât de des mergeau la restaurant înainte de pandemie, majoritatea participanților la studiu (53%) au declarat că ieșeau mai des decât acum. Totuși, pentru 27% nu s-a schimbat nimic, în timp ce 19% au afirmat că ies mai des acum decât înainte de pandemie.

94% dintre români consideră că prețurile din restaurante au crescut

Majoritatea văd aceste creșteri drept semnificative (55%), pe când alții le percep ca fiind mici (39%). Totuși, există și români care consideră că nu s-a schimbat nimic (6%).  

Ca să aflăm ce înseamnă pentru români “creșteri semnificative” și “creșteri mici”, am rugat respondenții să evalueze noile prețuri din restaurante. Cei mai mulți dintre respondenți (32%) au impresia că acestea sunt cu 20% mai mari decât înainte de izbucnirea pandemiei și creșterea inflației. 31% dintre participanții la studiu cred că prețurile au crescut și mai mult de atât – cu 25%. 23% percep o creștere de 15%, iar 14% văd o creștere de 10%.  

Când vine vorba de fiecare regiune în parte, cei mai mulți respondenți din Muntenia (40%) și Moldova (44%) consideră că prețurile au crescut cu 20%. În schimb, în Transilvania, creșterile se resimt mai puternic. Cei mai mulți dintre participanți din acea regiune a țării (37%) evaluează că prețurile ar fi crescut chiar de fapt cu 25%.

35% dintre români aleg preparatele mai ieftine din meniu ca să reducă nota de plată

Cei care vor totuși să iasă în oraș și să facă și economie, găsesc diferite metode. Întrebați ce fac pentru a reduce costul consumației, cei mai mulți dintre respondenți (35%) au spus că se orientează după produsele din meniu care au prețuri mai accesibile. Unii români renunță la desert (23%), împart un fel de mâncare cu altcineva (12%), sau nu mai comandă și de mâncare, ci doar de băut (3%).

Datele arată că sunt și români care nu-și propun să reducă nota de plată. 15% dintre respondenți au afirmat că nu s-a modificat nimic în comportamentul lor la restaurant.

Metodologie

În acest material, echipa Bookingham și-a propus să analizeze modul în care inflația afectează ieșitul românilor la restaurant și cum percep ei noile prețuri. Studiul se bazează pe un chestionar la care au răspuns peste 500 de persoane.

Cristi Dorombach

Recent Posts

Spațiu dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor, deschis în București

În premieră pentru România, Code for Romania inaugurează un spațiu fizic dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor prezidențiale și parlamentare. „Elections…

2 ore ago

O fabrică de baterii se va construi la Oradea cu tehnologie Lockheed Martin

Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…

10 ore ago

„Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al grupului DIGI

Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…

16 ore ago

Jason Silva: Viitorul e cibernetic și psihedelic

Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…

17 ore ago

Românii și-ar cumpăra pompe de căldură dacă statul ar acorda subvenții

Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…

17 ore ago

Cifră de afaceri de 3,57 mld. $ pentru Rompetrol Rafinare în primele nouă luni din 2024

Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…

17 ore ago