De ce a devenit criptarea o problemă pentru WhatsApp în criza coronavirusului
Reading Time: 2 minuteÎn plină pandemie de COVID-19, autoritățile luptă cu o amenințare serioasă la adresa eforturilor de informare a publicului: răspândirea de informații medicale false prin intermediul WhatsApp.
Iar problema principală vine tocmai dintr-o caracteristică a aplicației menită să protejeze utilizatorii: criptarea mesajelor, astfel încât să poată fi văzute doar de către cel care a trimis mesajul și cel care l-a primit. Din acest motiv, informațiile false se răspândesc fără a putea fi verificate de platformă, cum se întâmplă în cazul Facebook, Instagram sau Twitter, care au luat deja măsuri contra fenomenului fake news, relatează CNN.
Pe WhatsApp au început să circule mesaje care amestecă informații corecte, cum ar fi faptul că trebuie să ne spălăm pe mâini, cu informații false, cum ar fi faptul că noul coronavirus poate fi combătut dacă bei apă caldă la intervale de 15 minute. Alt mesaj fals afirmă că noul coronavirus stă patru zile în gât înainte să ajungă la plămâni și, dacă ai dureri de gât, ar putea fi combătut cu gargară cu apă caldă amestecată cu sare și oțet.
Pe 19 martie, Ministerul Apărării Naționale din România a dezmințit pe Facebook o informație care circula pe WhatsApp privind faptul că elicopterele militare ar fi urmat să pulverizeze deasupra Bucureștiului substanțe dezinfectante.
„Este clar că multe informații false continuă să apară în zona publică. Trebuie să înțelegem mai bine, în particular, riscurile legate de serviciile care au criptare end-to-end. WhatsApp a informat Comisia Europeană despre unele măsuri luate pentru limitarea răspândirii de informații false, dar conținutul cel mai periculos este cel generat de utilizatori”, a spus săptămâna trecută într-o declarație vicepreședintele Comisiei Europene Vera Jourova, care coordonează lupta UE contra dezinformării.
WhatsApp, aplicație deținută de Facebook, a recunoscut că există probleme și afimă că a luat măsuri pentru a împiedica răspândirea de informații false. Compania face donații către grupuri care verifică informațiile și utilizatorii pot să trimită mesajele primite pentru verificare către conturi speciale care se ocupă de acest lucru. Miercurea trecută, WhatsApp a anunțat o donație de 1 milion de dolari către International Fact-Checking Network (IFCN), care se ocupă de verificarea informațiilor răspândite pe rețelele sociale.
„Există numeroase organizații locale care verifică acuratețea informaților și vrem să le oferim posibilitatea de a face mai mult pentru identificarea și contracararea zvonurilor”, a spus pe Twitter săptămâna trecută Will Cathcart, care conduce WhatsApp în cadrul Facebook.
Problema cu aceste măsuri este că sunt mult mai ineficiente decât cele implementate pe Facebook sau Instagram contra informațiilor false. Pe WhatsApp mesajele nu pot fi filtrate sau moderate în funcție de conținut tocmai pentru că sunt criptate. Există posibilitatea de a avertiza în legătură cu link-uri suspecte și WhatsApp a implementat deja acest lucru, dar majoritatea informațiilor false sunt sub formă de text sau poze.
În 2019, WhatsApp a introdus limite pentru numărul de retransmiteri ale unui mesaj către doar cinci chat-uri, iar grupurile nu mai pot depăși 256 de membri. Măsura a fost luată după ce, în 2018, mesaje false răspânite pe WhatsApp au dus în India la linșarea a zeci persoane.
Foto: Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz