RetuRO lansează pe 30 noiembrie Sistemul Garanție-Returnare în România. Doar ambalajele care au însemnul RetuRO pot lua parte la schema de plată pentru returnarea la comercianți.
Începând cu 30 noiembrie 2023, românii vor plăti o garanție de 0,50 RON pentru fiecare băutură cumpărată în ambalaje din sticlă, plastic sau metal, cu volume între 0,1 și 3 litri. Aceste ambalaje vor fi marcate cu sigla „Ambalaj cu garanție”, indicând eligibilitatea lor pentru sistem.
Ca mod de funcționare, automatele scanează și recunosc ambalajele de băuturi care intră în Sistemul Garanție-Returnare, de la 0,1 litri la 3 litri și care vor avea pe etichetă logo-ul și codul de bare SGR. RetuRO încurajează consumatorii să returneze recipientele de băuturi complet goale de lichid și cu eticheta intactă. RVM-urile vor emite bonuri sau vouchere care pot fi folosite pentru recuperarea garanției de către consumator.
Totodată, RetuRO precizează că pentru organizarea unui punct de colectare nu este obligatorie dotarea cu un automat de preluare a ambalajelor de băuturi și recomandă comercianților înscriși în Sistemul Garanție-Returnare să își facă propria evaluare în ceea ce privește necesitatea și eficiența achiziționării unui RVM. Colectarea ambalajelor de la consumatori/cetățeni poate fi făcută atât automat, cât și manual.
Produsele care fac parte din SGR vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, într-o perioadă de câteva luni după lansarea Sistemului de pe 30 noiembrie, în funcție de stocurile de produse în ambalaje non-SGR existente în piață. Așadar, RetuRO recomandă tuturor românilor să nu își facă provizii de ambalaje înainte de lansarea SGR. Acestea nu vor fi acceptate în punctele de returnare, nefiind marcare cu logo-ul ce atestă că sunt purtătoare de garanție. Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată și până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiționale.
De asemenea, este esențial de menționat că ambalajele non-SGR existente în stocurile producătorilor sau comercianților vor putea fi comercializate până la data de 30 iunie 2024. După această dată, toate produsele eligibile pentru SGR vor trebui să fie marcate corespunzător cu logo-ul și codul de bare specific.
Procesul de înregistrare în Sistemul Garanție-Retrurnare rămâne deschis în continuare agenților economici care se încadrează în Sistemul Garanție-Returnare. Până în prezent, peste 60.000 de operatori economici s-au înregistrat în platforma SGR. Companiile vizate să se înregistreze sunt producătorii și importatorii de băuturi, dar și comercianții care comercializează băuturi către consumatorii finali, inclusiv magazinele online, operatorii care vând prin intermediul automatelor, industria HoReCa sau cei care comercializează aceste produse ca și gamă complementară (ex. librării, magazine de electrocasnice și electronice etc).
Înregistrarea în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare și semnarea contractelor cu administratorul sistemului reprezintă o obligație legală, conform Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021.
Pentru a finaliza procesul, comercianții trebuie să înregistreze în platformă adresele exacte ale punctelor de vânzare, care vor deveni puncte de returnare pentru ambalajele SGR și să înscrie datele referitoare la produsele vândute în anul 2022, precum și estimarea pentru anul în curs, apoi să semneze Formularul Standard de Înregistrare, care marchează finalizarea procedurii de înregistrare.
Sistemul Garanție-Returnare nu poate funcționa fără implicarea operatorilor economici care comercializează băuturi în scop SGR. Orice planificare privind colectarea și returnarea ambalajelor în Sistemul Garanție-Returnare depinde de implicarea acestora.
Operatorii economici vizați de SGR care au nevoie de mai multe informații cu privire la sistem, pot accesa cu ușurință canalele de informare puse la dispoziție de RetuRO:
• Ghidul complet de înregistrare poate fi consultat la adresa www.returosgr.ro/info-comercianti.
• Call center-ul este disponibil pe toată perioada înscrierii, la numărul de telefon: 021 207 00 09. Accesul la un operator este disponibil de luni până vineri între orele 09:00 – 18:00, cu excepția sărbătorilor legale.
• Sesiunile SGR, o serie de webinarii pentru producătorii, importatorii, comercianții de băuturi și reprezentanții Horeca din România sunt disponibile gratuit pe platforma https://returosgr.ro/#webinars și pot fi consultate în continuare, pentru o informare completă asupra sistemului, obligațiilor legale, a beneficiilor și a pașilor următori pentru înscriere.
Cum a reușit Mitsuharu Tsumura să facă din Maido unul dintre cele mai bune cinci restaurante din lume cu propriul…
Doar una din șase (16%) dintre cele mai mari companii din lume este, în prezent, pe drumul corect pentru a…
Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…
Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…
O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…
După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…