Davide
Reading Time: 4 minuteAneta Bogdan despre Liviu David
Pentru cariera mea in marketing, constructia brandului Connex a insemnat o piatra de hotar, iar campania de imagine de brand “Viitorul suna bine” produsa in 1997 – a insemnat (mai presus de movement-ul ideologic generat pe piata locala de advertising si de impactul aiuritor in constiinta consumatorilor de telefonie mobila) the beginning of a beautiful friendship.
Pe un brief de pionierat in acele timpuri, care cerea abordarea unei strategii culturale in pozitionarea brandului, prin afirmarea spiritului romanesc al brandului Connex si asocierea acestuia cu personalitati marcante ale natiunii noastre, un prea tanar copywriter pentru rezolvarea unui asemenea brief a scris “Daca pui pasiune in ceea ce faci, vei reusi“ etc. si a concluzionat cu memorabilul slogan, devenit cliseu al optimismului sau, dupa caz, al cinismulului romanesc – “Viitorul suna bine”. Tanarul copywriter se numea Liviu David si lucra in “echipa de aur” a publicitatii romanesti, pentru compania FC/DMB&B (devenita D’Arcy, peste cativa ani). Si da, era prea tanar pentru un astfel de brief, dar industria de profil nu avea inca seniori, si mai ales – nici nu constientiza ca ii lipsesc seniorii, atat de mare erau entuziasmul si bucuria de a face advertising in timpurile alea imediat postcomuniste.
A trecut mult timp de atunci si, sincer, nu imi amintesc exact cand si cum Liviu David s-a transformat in Davide pentru mine, si pentru alti, cativa, care am avut sansa sa lucram cu el. Stiu insa sigur ca 1997 a fost un an bun pentru mine, profesional si uman, fiindca l-am intalnit pe Davide. Dupa momentul “Viitorul suna bine”, Davide a devenit cel mai important partener profesional pentru comunicarea brandului Connex, iar din pozitia de creative director al contului Connex a conceptualizat si a scris cam tot ceea ce acest brand si-a propus sa puna in mintea stakeholderilor. Relatia noastra ajunsese atat de “unprofesionally close” incat crizele din businessul emergent al telecomului din anii ’90, de genul “Este ora 2 pm, iar la 3 pm trebuie sa trimitem catre toate ziarele un layout cu anuntarea unui pachet nou de servicii etc.”, se rezolvau direct in biroul meu din Connex, cu Davide care gandea, scria si cateodata – chiar si desena acel layout, care chiar era gata intr-o ora, si mai ales, care chiar era “pe brief”, clar, memorabil, branded si relevant pentru consumator.
Am petrecut mii de ore impreuna cu Davide, in briefinguri, in prezentari, in filmari, in calatorii, in brainstorminguri etc., conversandu-ne, intrebandu-ne, inspirandu-ne, ascultandu-ne, certandu-ne, mirandu-ne, amuzandu-ne, well, dezvoltandu-ne impreuna, si as mai petrece alte mii de ore, daca as mai avea aceasta ocazie, in aceasta viata sau intr-una viitoare.
In ultimii unsprezece ani, de cand fiecare dintre noi si-a urmat visul si a luat-o in propria directie profesionala, am avut inacceptabil de rar ocazia sa ma vad cu el: foarte rar lucram impreuna pentru generarea unor linii de retorica pentru clientii Brandient, rar Davide trece pe la noi si ne aduce mere din livada lui, prea rar bem o cafea impreuna si radem toti trei (Kit are si el o relatie foarte speciala cu Davide si sunt savurosi impreuna, este ca o olimpiada de glume britanice!).
Industria advertisingului atrage ca profil uman oameni inteligenti, articulati si cu talent peste masura, dar in acelasi timp oameni cu abilitati de manipulare emotionala foarte mari. Daca exista un diferentiator pentru Davide, ceva ce te uimeste pur si simplu, este tocmai cat de aiurea trateaza Davide aceasta nevoie de “manipulare emotionala” atunci cand face un act de vanzare a unei idei creative catre un client. O sa o spun mai direct, atat de direct ca mi-e teama ca va suna rau, desi este despre cea mai speciala abilitate a lui Davide: adica inabilitatea lui de a manipula, de face gambling, in fata unui client.
Davide vinde diamante, prin comparatie cu alti directori de creatie (no offence, dears), dar considera ca ideile sale, intotdeauna autentice si de cele mai multe ori – minunate, sunt suficiente ele insele, prin ceea ce sunt ele, si nu au nevoie de efecte de halou create de brandul personal al creatorului. Davide vinde idei unice in advertisingul global, nu local, ca si cum ar vinde best seller-uri sub pseudonim. Si o face cu o gratie absoluta si cu o naivitate emotionala care te marcheaza, daca esti un om cu sufletul nepervertit si cu mintea acasa la tine ca sa poti observa asta.
Davide functioneaza intr-o conditie de onestitate intelectuala si emotionala care arata, cumva, si o alta fateta, frumoasa, eroica si de incredere, a profilului “starului” din industria de advertising. Probabil ca acesta este doar apanajul celor carora le-a dat Doamne-Doamne atat de mult talent, ca ei ar considera o faradelege sa il mai exacerbeze cumva, artificial, prin vreun truc. Calm, profund, educat, autentic si supertalentat, Davide este cel mai non-bullshit director de creatie al industriei locale de advertising si unul dintre cei mai frumosi oameni de caracter pe care i-am dat noi, prima generatie ocupata cu serviciile profesionale creative in Romania.
Impactul pe care alti oameni il lasa in viata noastra ne transforma, in bine sau in mai putin bine. Daca oamenii pe care ii intalnim si cu care traim sunt speciali, sansa noastra sa devenim mai buni, mai performanti, mai increzatori in noi insine, mai speciali, la randul nostru, este mai mare (asta este o lectie greu de inteles pentru cei tineri si mai ales in timpurile astea de obsesie devastatoare pentru “Vai, vai, numarul de fani care ma urmaresc pe social media”, deh!). Cariera mea a fost marcata de performanta profesionala a lui Davide, iar viata mea este mai frumoasa stiindu-l pe Davide parte din ea. Probabil ca pentru cei tineri, digital natives, acest text este de buna seama cam zemos si desuet. Nu am cum sa le explic. Dar ii asigur ca timpul le va arata care este treaba cu astfel de texte, de ce avem nevoie de ele in viata noastra si de ce, la un moment dat, dorim si ne face bine sa le scriem.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz