Featured

David Tolo: Fotbalul Espanyol

Reading Time: 5 minute

Fondator al La Liga, în 1929, când aveau deja trofee în vitrină, clubul Espanyol RCD Barcelona este printre cele mai vechi din fotbalul iberic. Am pășit alături de David Tolo, Tour Manager, pe Stage Front Stadium, arena de 40.000 de locuri, aducând  în discuție și ecourile fanilor la reușitele în „blanco y azul”  ale unor jucători precum Răducioiu sau Costel Gâlcă. 

Pe culoarele care duc la vestiare sau la muzeul clubului Espanyol, memoria fotbalistică păstrează, înrămate, și cadre ale gloriilor românești. „Aici, Răducioiu în acțiune, cu fantastica sa viteză de reacție. Iată-l și pe Gâlcă, un coordonator, un veritabil creier al echipei, cu un puternic șut de la distanță.” David Tolo, Tour Manager al Real Club Deportiu Espanyol de Barcelona, ne introduce în istoria clubului, atingem gazonul și luăm pulsul actualului sezon, unul care ar trebui să readucă Espanyol în La Liga. „Avem cel mai mare buget din Secunda Division, undeva la 50-60 de milioane de euro. Sperăm în revenirea în prima ligă spaniolă, bazându-ne pe jucători precum «Javi» Puado, Martin Braithwaite sau Leandro Cabrera”, vorbește, cu pasiune, David Tolo. 

Stadion de 40.000 de locuri

Pășim în arena ultramodernă, cu 40.000 de locuri, o investiție de aproximativ 100 de milioane de euro. A fost inaugurată, în 2009, cu un meci istoric, împotriva celor de la Liverpool. Ne apropiem de centrul terenului. „Noi doi stăm acum pe Estadi Cornellà, iar colegul Marian Timofte pe Estadi El Prat”, spune, râzând, David. La mijlocul terenului, arena se împarte practic între cele două suburbii ale Barcelonei, Cornellà de Llobregat și El Prat de Llobregat. În ceea ce privește numărul de spectatori din tribune, acesta variază între 17.000 și 23.000, în funcție de ziua în care se desfășoară meciurile, „întinzându-se” de vineri până luni. Ca și în alte țări unde televiziunile au un cuvânt greu de spus în programări. 

Pentru că joacă în divizia a II-a, prețul unui bilet variază între 15 și 20 de euro, în timp ce abonamentul pentru un sezon întreg ajunge la 150 de euro. În cazul în care ar reveni în La Liga, prețul unui abonament ar crește la 250-270 de euro, în timp ce prețul unor bilete la meciuri cu FC Barcelona sau Real Madrid ar începe de la 100 de euro. 

Studenții în alb-albastru 

Înființat în 1900, Espanyol RCD Barcelona este unul din cele mai vechi cluburi de fotbal din Spania. Cu un an mai „tânăr” decât FC Barcelona, dar cu doi ani mai „bătrân” decât Real Madrid. Este un club al „studenților”. Al studenților la medicină și inginerie, de la Universitatea din Barcelona, la începutul de secol XX. Spre deosebire de alte cluburi care se formau în acea perioadă, de către străini veniți în Catalonia (cum este cazul  FC Barcelona), Espanyol a fost prima entitate fotbalistică creată doar de către spanioli. 

Când s-a format La Liga, în 1929, Espanyol era printre cele 10 cluburi fondatoare. De altfel, în acel an clubul catalan a câștiga și Copa del Rey, primul astfel de trofeu din vitrină, o finală istorică împotriva lui Real Madrid. 

De două ori a ajuns și în finale de cupe europene, respectiv Cupa UEFA/Liga Europa, în 1988 și 2007. Ambele finale fiind pierdute la penalty-uri, cu Bayer Leverkusen, respectiv FC Sevilla. 

O nouă casă, un nou acționariat 

Primul stadion, Sarria, construit în 1923, a fost arena care a găzduit pe Espanyol până în 1997, fiind aproape de „Camp Nou”, al rivalilor de la FC Barcelona. Este și stadionul de pe care s-au retras din activitate sau din fotbalul spaniol legendarii Ladislau Kubala (jucător pentru Espanyol în sezonul 1963–1964) și Alfredo Di Stefano (1964–1967), cea mai mare personalitate a fotbalului de până la Pelé, „jucătorul total”, după spusele lui Johan Cruyff. 

Din cauza problemelor financiare din cadrul clubului, arena a fost vândută, iar până în 2009 clubul s-a mutat pentru meciurile „de acasă” pe stadionul olimpic (Estadi Olímpic Lluís Companys on Montjuïc). 

Dacă vechiul stadion a găzduit și câteva meciuri de la Campionatul Mondial de Fotbal din 1982, noua arenă, Stage Front Stadium, care ocupă a 10-a poziție în campionatul spaniol după capacitate, speră să fie pe lista de la Campionatul Mondial de Fotbal din 2030. Cel care ar urma să se desfășoare pe trei continente. 

În noiembrie 2015, grupul chinezesc Rastar a anunțat preluarea a peste 50% din acțiunile clubului. Trecerea de la un patronat „de familie”, din Catalonia, la grupulchinezesc a făcut ca organizarea, managementul clubului să se facă pe o structură mult mai profesionistă, explică David Tolo. Veniturile din marketing au fost în sezonul anterior pe poziția a șasea din La Liga, dar pentru acest sezon, în Secunda Division, veniturile au scăzut la jumătate. 

Performanțe românești 

27 mai 2000. Peste 55.000 de spectatori pe  Mestalla valenciană, spectacol total pentru fotbal. Decorul perfect pentru jucătorul român Costel Gâlcă, considerat de presa iberică drept „creierul echipei Espanyol”, pentru a ridica, la finalul meciului, Copa del Rey. Al treilea astfel de trofeu în vitrina clubului și primul în ultimii 60 de ani din istoria echipei. Un sezon fericit pentru jucătorul român, care de altfel, devenea și golgheter al clubului, în acea ediție a Cupei Spaniei, cu 4 reușite. Peste ani, Gâlcă avea să revină la Espanyol, ca antrenor, în sezonul 2015-2016. 

Cu toate acestea, fotbalistul român care încă stârnește vii emoții pentru clubul și fanii lui Espanyol rămâne Florin Răducioiu, care a evoluat pentru culorile alb-albastre în 1994–1996, marcând 14 goluri în 46 de partide. „Cel mai scump transfer pentru club, aproximativ 2,5 milioane de euro”, își amintește David Tolo. Debutul a fost fulminant, fiind considerat și azi între cei buni atacanți din istoria clubului, o accidentare oprindu-l însă pe Răducioiu din forma excelentă cu care debutase la clubul catalan, după performanțele istorice de la Campionatul Mondial de Fotbal din SUA. Răducioiu a revenit la Espanyol în sezonul 1997, după o experiență nefericită la West Ham, sub  formă de împrumut, aducând clubului din Barcelona 5 goluri în doar 10 partide jucate.  

Biz Spania este un proiect unic în lume, powered by Sesderma, realizat alături de partenerii Garanti BBVA, Glovo, Aqua Carpatica, Samsung, ciocolata Valor, DIGI și Eximtur.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 380 (15 februarie – 15 martie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Alex Rădescu

Recent Posts

Ce măsuri a luat TikTok pentru a proteja integritatea alegerilor în România

În contextul alegerilor prezidențiale și parlamentare din România, TikTok își reafirmă angajamentul de a proteja integritatea procesului electoral și de…

20 de ore ago

PPC Renewables construiește trei noi parcuri eoliene în Grecia, cu o capacitate totală de 100 MW

PPC Renewables începe faza de construcție a trei noi parcuri eoliene în Grecia, cu o capacitate totală de aproximativ 100…

20 de ore ago

Xiaomi lansează în România brățările inteligente Xiaomi Smart Band 9 Pro și Xiaomi Smart Band 9 Active

Xiaomi lanseaza în România noile Xiaomi Smart Band 9 Pro și Xiaomi Smart Band 9 Active, dispozitive portabile concepute pentru…

22 de ore ago

AROBS Engineering testează AlertBox, care va conecta Starlink și Iridium la sistemele naționale de management al situațiilor de urgență

AROBS Engineering a început faza de testare a dispozitivelor prototip AlertBox, care conectează două rețele globale de sateliți (Starlink și…

22 de ore ago

Avon deschide propriul concept store în București

Avon, unul dintre principalii jucători globali din industria frumuseții, își continuă angajamentul de a inova și inaugurează propriul concept store,…

22 de ore ago

Fondatorii Revolut anunță pentru 2025 asistent AI, credit ipotecar și rețeaua proprie de ATM-uri

Fondatorii Revolut, Nik Storonsky și Vlad Yatsenko, au făcut cunoscute vineri, pe scena evenimentului The Revolutionaries organizat la Londra, principalele…

23 de ore ago