Interviuri Antreprenoriat by BT

Daniela Bololoi, Help Autism: Ce înseamnă prima franciză socială lansată de un ONG în România

12 nov. 2024 8 min

Daniela Bololoi, Help Autism: Ce înseamnă prima franciză socială lansată de un ONG în România

Reading Time: 8 minute

Organizația nonguvernamentală Help Autism a lansat prima franciză socială din România, un model de business social inovator, care asigură atât impactul social, cât și sustenabilitatea financiară. Am discutat cu Daniela Bololoi, președinte Help Autism și al rețelei RO TSA cu peste 160 de ONG-uri dedicate cauzei, despre ce aduce acest nou model de business.

De ce era nevoie de o franciză socială pentru persoanele cu autism?

Tulburarea de spectru autist este cea mai răspândită tulburare a copilăriei. Autismul este un diagnostic pe viață, iar terapia este esențială pentru recuperarea acestor persoane. Costurile pentru ședințele de terapie pot ajunge până la 5.000 de lei pe lună, un efort uriaș care pune încă o povară pe familiile care se confruntă deja cu provocările acestui diagnostic.

Și nu sunt puține. În România, trăiesc peste 45.000 de persoane cu autism, deși în evidențele statului figurează aproximativ 23.000 deoarece, pe lângă aceste persoane cu certificat de handicap, mai sunt o mulțime fără diagnostic, ori cu un diagnostic de la spitale sau centre private, care nu figurează în evidențele autorităților.

Anual, 3.000 de copii sunt diagnosticați cu autism. 1 copil cu autism din 4 nu merge la școală sau grădiniță deși are vârsta potrivită. Sub 1% dintre adulții cu autism cu diagnosticdin România au un job, față de Europa, unde rata deangajabilitate este de 10%. Nevoile lor sunt acoperite în mare parte de familie și de asociațiile non-profit. Pentru că nu au mijloacele să devină autonomi, aceștia sunt predispuși la depresie și anxietate, ceea ce le scade calitatea vieții. Iar pentru că nu beneficiază de servicii sociale și medicale adaptate, mor cu 16 ani mai devreme decât persoanele tipice. Așadar, statisticile din țara noastră sunt îngrijorătoare.

În octombrie 2023, după un demers de mai bine de 10 ani alături de asociațiile membre RO TSA și FEDRA, serviciile de terapie și logopedie pentru persoanele cu autism au fost incluse în pachetul de servicii decontate prin Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) prin Subprogramul Național de Sănătate pentru Persoanele Diagnosticate cu Tulburare de Spectru Autist (TSA). În realitate, nevoia de servicii de terapie este incomparabil mai mare decât numărul de prestatori de servicii autorizați care pot contracta și oferi servicii gratuite, decontate prin CNAS. Ministerul Sănătății a alocat 146 milioane de euro pentru acoperirea costurilor a 2 ședințe de terapie pe zi pentru 16.131 de copii, tineri și adulți aflați în evidențele oficiale în anul 2023. Astfel, activitatea centrelor de terapie devenea sustenabilă din punct de vedere financiar, oferind predictibilitate și stabilitate. Următorul pas în absorbirea fondurilor puse la dispoziție este creșterea numărului de centre de terapie acreditate, astfel încât terapia să devină accesibilă pentru cât mai multe persoane cu autism.

După 1 an de decontare a serviciilor de recuperare si reabilitare a persoanelor cu TSA, realitatea ne arătă că doar 113 organizații nonguvernamentale si CIP-uri (cabinete individuale de psihologie) au reușit să se descurce în hățișul birocratic laborios de acreditare și contractare prin CNAS. De la începutul acestui an și până la finalul lunii august, 1510 persoane au beneficiat de servicii de terapie decontate, dintre care 34 sunt adulți, iar restul tineri și copii.

Observăm o creșterea a numărului de cabinete și CIP-uri care se acreditează și intră în procesul de decontare, precum și o creștere a numărului de persoane ce beneficiază de servicii de terapie gratuite, însă este în continuare foarte mult loc de creștere. În tot acest timp, noi am continuat să organizăm întâlniri online periodice prin care oferim îndrumare și consultanță tuturor celor care vor să devină furnizori de servicii medicale conexe și să sprijine persoanele cu TSA.

De asemenea, am creat și diseminat un Ghid de decontare ce conține pașii pe care trebuie să îi parcurgă un furnizor pentru a intra în decontare, suportul legislativ și modele de documente și, în plus, am făcut grupuri de discuții și sprijin pentru toți cei interesați de acest proces. În primul an, din octombrie până decembrie, când au fost acreditate primele centre din program, din cele 146 milioane euro s-au consumat doar 0,01%. În 2024, bugetul a scăzut cu 100 milioane de euro, la 46 milioane de euro, însă rămâne un potențial imens de fonduri de accesat, care poate schimba viețile beneficiarilor în mod semnificativ. La finalul lunii august, nivelul de decontare ajunsese la 8%, iar până la sfârșitul anului, ne propunem să ajungem la un grad de absorbție de 10% din fondurile puse la dispoziție prin Subprogramul Național pe TSA.

Cum funcționează o franciză socială? Ce pași trebuie să parcurgă francizații?

Franciza socială este un model de afaceri în care o organizație non-profit își extinde impactul prin replicarea unui concept social de succes, folosind structura unei francize comerciale. Pe scurt, programul de franciză socială Help Autism înseamnă multiplicarea unei activități cu un puternic impact social – centrele de terapie, activitate care este în același timp sustenabilă din punct de vedere financiar.

Prin programul de franciză socială Help Autism, viitorii francizați beneficiază de sprijin pentru înființarea propriului ONG, daca este cazul, precum și de training și transfer de expertiză pe toate domeniile de activitate, pornind de la alegerea spațiului pentru viitorul centru de terapie, amenajarea acestuia, recrutarea de personal și formarea specialiștilor, până la supervizarea permanentă a activității în scopul creșterii calității serviciilor oferite și acreditarea centrului în vederea decontării terapiei.

Aceștia pot desfășura o activitate generatoare de venituri predictibile – cum este terapia decontată, iar în paralel să-și dezvolte activitatea de fundraising prin care să implementeze campanii de conștientizare care să contribuie la creșterea nivelului de înțelegere și acceptare a tulburării de spectru autist și să ofere servicii gratuite sub formă de programe suplimentare de recuperare (de exemplu: grupuri de socializare, excursii, tabere și orice acțiuni desfășurate în afara cabinetului de terapie), urmărind creșterea abilităților de relaționare și socializare a copiilor și adolescen­ților, integrarea lor în sistemul școlar de masă și apoi în câmpul muncii. Astfel, pot spune că gestionează un centru de terapie francizat Help Autism, funcțional la capacitate de 100%, cu un program de la 08:00-20:00.

Problema sistemică pe care Help Autism dorește să o rezolve este facilitarea accesului real la servicii de terapie oricărui copil și familii în comunitatea în care trăiește. Pentru a atinge acest obiectiv, ne propunem deschiderea de noi centre de terapie marca Help Autism, avizate ca prestatori de servicii medicale conexe care să presteze servicii de recuperare a persoanelor cu TSA și să deconteze prin contract cu CNAS. În acest fel, tot mai mulți copii, tineri și adulți cu TSA pot beneficia de servicii de terapie și logopedie gratuite, ușurând în același timp presiunea financiară a părinților și familiilor lor.

Avantajele deschiderii francizei sociale sunt multiple. Francizații beneficiază de notorietatea brandului Help Autism recunoscut la nivel național și internațional, un model de afacere socială, sustenabilă, validată, cu venituri garantate. De asemenea, facem transfer de knowhow acumulat în peste 14 ani de experiență cu ajutorul unei echipe de peste 100 de specialiști și terapeuți, la care se adaugă personalul administrativ Help Autism, o echipă dedicată ce oferă asistență pentru toate departamentele noului centru francizat pe întreaga durată a colaborării. Standardul nostru de franciză oferă accesul la o rețea de parteneri externi care asigură succesul tuturor activităților și proceselor din centru și pune la dispoziția viitorilor francizați un ghid complet cu proceduri de lucru documentate, de la aspectele administrative, de amenajare a spațiilor, resurse umane și training, până la derularea de campanii de marketing și comunicare și asistență juridică și financiară permanentă.

Primul pas în contractarea francizei sociale Help Autism îl reprezintă completarea unui Chestionarul de calificare pe care viitorul francizat îl găsește pe site-ul nostru. Ulterior, vom stabili o întâlnire la care vor participa specialiștii Help Autism și consultanții noștri, Franchwise, alături de care am construit proiectul de franciză. În cadrul acestei întâlniri, francizatul va avea acces la mai multe informații despre procesul de deschidere și operare a unui centru de terapie Help Autism, inclusiv proiecțiile bugetare pe primii 5 ani de activitate, precum și impactul social pe care îl va avea în comunitate, atât prin accesibilizarea serviciilor de terapie pentru copiii și tinerii cu autism, cât și prin crearea de oportunități de angajare pentru specialiști în domeniu din regiunea respectivă. Procesul de francizare poate dura între 3-6 luni de la semnarea precontractului de parteneriat până la deschiderea centrului.

Care au fost provocările implementării acestui proiect?

Provocările și piedicile au fost mari. Am început să lucrăm la proiectul de franciză socială Help Autism încă din anul 2020. Pandemia globală ne-a obligat să punem proiectul pe pauză timp de 2 ani. Prioritățile unei lumi întregi s-au schimbat, iar noi nu am făcut excepție. Orice provocare poate oferi oportunități dacă ești suficient de atent și curajos să le observi. Astfel, în condițiile impuse de izolare și mobilitate redusă, am digitalizat dosarele de terapie ale copiilor, oferind acces în timp real 24/7 atât terapeuților și supervizorilor, cât și părinților la întregul istoric al copilului, care cuprinde planul de intervenții și recomandările terapeutice.

O altă provocare majoră a proiectului de franciză a reprezentat-o chiar momentul de începere a decontării serviciilor de terapie pentru persoanele cu autism. Bugetul era alocat de Ministerul Sănătății încă din anul 2021, însă instituțiile publice decidente au avut nevoie de mai mult timp decât am anticipat pentru definirea unui set complet de norme și proceduri care să permită demararea decontării în bune condiții. Astfel, am făcut echipă cu instituțiile publice și am muncit cot la cot, contribuind cu expertiză noastră acumulată în 14 ani de experiență practică pentru a găsi soluții funcționale pentru toți stakeholderii implicați, copiii și tinerii cu autism, familiile lor, cabinetele individuale de psihologie (CIP) și organizațiile care oferă servicii de terapie, precum și pentru Casa Națională de Asigurări de Sănătate și Ministerul Sănătății.

Proiectul de franciză socială Help Autism este o misiune personală pentru noi și s-a născut din dorința de a asigura fiecărui copil acces egal la sprijinul de care are nevoie pentru a-și atinge potențialul maxim. Știu din experiență cât de importantă este intervenția timpurie și intensivă în parcursul fiecărui copil cu autism. Cu toate acestea, am văzut prea mulți părinți care se luptă să găsească resursele necesare ca să ajungă la specialistul potrivit. Acest lucru nu ar trebui să se întâmple și, iată, facem un pas curajos pentru a schimba această realitate. Este un demers de schimbare sistemică și de mentalități, care pune pe primul loc umanitatea, compasiunea și dreptul fiecărei persoane la o viață demnă și împlinită.

Ca orice proiect nou, provocările au continuat inclusiv în documentarea tuturor proceselor interne din cadrul asociației, care să fie ulterior înțelese de stakeholderii cheie: potențiali francizați sau bănci care ar putea finanța acest tip de business social. Am documentat, inclusiv cu cifre, know-how-ul acumulat în 14 ani de activitate. În general, privim provocările ca pe niște situații care nu se întâmplă împotriva noastră, ci pentru noi. Întotdeauna ne întrebăm ce am avut de învățat dintr-o situație, așa că privim cu încredere desfășurarea proiectului de franciză socială și luăm provocările ca pe lecții din care continuăm să învățăm.

Ce așteptări aveți privind extinderea francizelor sociale? Câți francizați estimați că veți atrage?

Obiectivul nostru este să avem cel puțin un centru de terapie Help Autism în fiecare județ, să ajungem în cât mai multe comunități care au nevoie de astfel de servicii sociale, pentru a le oferi copiilor, tinerilor și adulților cu autism șansa la recuperare și la o viață demnă.

Ne propunem să deservim comunitățile pe o rază de 50 km în jurul centrelor pe care urmează să le deschidem. Suntem optimiști că anul acesta vom demara procesul de francizare cu doi antreprenori sociali cu care suntem deja în discuții. Sperăm ca anul viitor să deschidem între 4 și 6 francize, iar în 2026, încă 8.

Ca orice proces nou, știm că începutul este mai greu. Însă, pe măsură ce vom deschide tot mai multe centre de terapie marca Help Autism, vom optimiza procesul cât de mult se poate. Căutăm oameni curajoși, interesați nu doar de independența financiară pe care ți-o aduce o inițiativă antreprenorială, cât și de impactul social pe care îl produc acțiunile lor.

Trăim într-o lume în care oamenii sunt din ce în ce mai atenți la partenerii lor de afaceri, în care sustenabilitatea este un criteriu puternic de selecție, ceea ce ne face încrezători că vom găsi antreprenorii sociali potriviți, care își doresc să contribuie la creșterea nivelului de trai al comunității în care trăiesc și care vor să lase ceva consistent în urma lor, de care să fie mândri atât ei, cât și urmașii lor. Lor le promitem că eforturile noastre comune vor merita și că nu vor rămâne neobservate.

Ce beneficii are sistemul pe care l-ați gândit pentru persoanele cu autism și pentru familiile acestora?

Sănătatea mintală este un drept fundamental. Și când spunem acest lucru ne gândim atât la persoanele cu autism, cât și la părinții și familiile lor. Proiectul de franciză socială Help Autism oferă o șansă fiecărei persoane cu autism să beneficieze de servicii gratuite de terapie în comunitatea în care trăiește, asigurându-i-se oportunități reale de a-și atinge potențialul maxim, de a se integra în sistemul școlar și în muncă și de a deveni un adulț independent și autonom.

De asemenea, accesul la servicii de terapie gratuite ușurează presiunea financiară pe care o resimt familiile, oferindu-le asistență și consiliere permanentă de-a lungul procesului terapeutic prin serviciile personalizate de stewardship ale departamentului Help Family. Acest lucru înseamnă o relație de 1-la-1 între un consilier Help Autism și fiecare familie. Colegii noștri din departamentul Help Family sunt ei înșiși părinți de copii cu TSA și cei mai mulți dintre ei au pregătirea formală de asistenți sociali.

Noi suntem în punctul în care acum punem bazele unei schimbări sistemice. Știm că va fi un proces pe termen lung și că nu-l vom putea face singuri. De aceea lansăm un apel public către toți antreprenorii curajoși din România să ni se alăture. Peste câțiva ani vom privi cu mândrie înapoi și vom avea încredere că le lăsăm copiilor noștri o lume puțin mai bună decât cea pe care am găsit-o noi. Iar asta înseamnă că ne-am îndeplinit misiunea. Împreună!

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 388 (16 noiembrie – 16 decembrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: