Featured

Dacia lansează Bigster. Cum arată și ce oferă noul model al mărcii românești

Reading Time: 13 minute

Dacia a lansat noul model Bigster, primul din segmentul C-SUV al mărcii românești. Noul Bigster aduce un plus în materie de design, cu un stil concentrat pe ceea ce este esențial, robustețe și spațiu interior generos.

Bigster a fost anunțat în ianuarie 2021, printr-un concept SUV, cu ocazia prezentării planului strategic Renaulution de către grupul francez Renault. Modelul lansat marchează intrarea Dacia, marcă lider în segmentul B la nivel european, pe segmentul C, unde creșterea prețurilor reprezintă o problemă pentru mulți posesori de vehicule din segmentul C-SUV care vor o mașină nouă fără a renunța la confortul, performanțele și spațiul interior specifice acestui segment.

„De la lansarea Renaulution în 2021, am reinventat complet brandul și am introdus noua identitate de marcă: culori noi, logo nou, showroom-uri noi. Rămânând fideli valorilor noastre, am făcut Dacia mai atrăgătoare și mai aspirațională ca niciodată, oferind în continuare cel mai bun raport calitate-preț. Astăzi, cu Bigster, Dacia răspunde mai mult ca oricând așteptărilor clienților din segmentul C.”

Denis Le Vot, CEO Dacia

Design fidel conceptului Bigster

Dacia Bigster respectă multe dintre promisiunile conceptului din 2021, care ilustra voința Dacia de a evolua spre un nou orizont, cel al segmentului C-SUV.

„Cu Bigster, am reușit să respectăm în mod fidel intențiile manifestate cu ocazia prezentării Conceptului Bigster. Modelul de serie exprimă deplin toate valorile Dacia și constituie de acum vârful de gamă al mărcii.”

David Durand, Director de Design Dacia

Designul modelului Bigster scoate în evidență caracterul său robust și aptitudinile sale de a răspunde unor utilizări diverse, atât ca vehicul pentru deplasările profesionale zilnice al clienților, cât și pentru activitățile cu familia sau pentru ieșirile în timpul liber. Dimensiunile sale generoase sunt subliniate de forme și de volume simple, geometrice, bine demarcate, care evocă ideea de esențial.

Pasajele impozante care protejează roțile, precum și poziționarea farurilor și a blocurilor optice spate în extremitățile caroseriei, contribuie la aspectul robust al vehiculului.

Senzația de robustețe este accentuată de aspectul masiv și de verticalitatea părții frontale, caracteristică modelelor SUV. Partea din față este totodată fidelă designului Dacia, cu o grilă lată, de culoare negru lucios, având în centru sigla „Dacia link”. Capota orizontală, sculptată, a fost proiectată pentru a oferi șoferului o vedere cât mai bună asupra șoselei.

Ornamentele amplasate pe grilă, în partea superioară a portierelor față și deasupra plăcuței de înmatriculare de pe hayon aduc o notă discretă de eleganță. Toate aceste elemente sunt colorate într-un mix de negru lucios și mat.

Culoarea scuturilor de protecție față și spate este impregnată în masa materialului. Protecțiile laterale, cele de la nivelul pasajelor roților și cele din partea inferioară a barelor față și spate, sunt realizate din Starkle®. Dacia folosește acest material creat de inginerii săi și care este realizat parțial din plastic reciclat, în forma sa brută, nevopsită.

Noua Dacia Bigster este echipată în serie cu jante din aliaj de 17 sau 18 țoli, în timp ce pe nivelul superior, Journey, sunt disponibile opțional jante de 19 țoli, cu design specific. Pe nivelele superioare de echipare, clienții pot opta pentru o caroserie vopsită în două nuanțe (pavilion de culoare neagră), o premieră pentru un model Dacia de serie mare.

Este disponibilă totodată o nouă culoare de caroserie: Indigo Blue. Această nuanță metalizată aduce o tușă de eleganță, sugerând un caracter statutar, dar nesofisticat.

Interior modern și spațios

Pentru interior, echipa de designeri s-a concentrat pe ceea ce este esențial: spațiu, ergonomie și confort. Planșa de bord verticală și plasată la înălțime mărește spațiul disponibil pentru ocupanții locurilor din față.

Pentru simplitate și eficiență, toate informațiile legate de conducere sunt reunite în tabloul de bord digital de 7 sau de 10,1 inci (în funcție de nivelul de echipare) iar toate informațiile legate de sistemul multimedia se regăsesc pe ecranul central tactil de 10,1 inci (în serie pe toate versiunile Bigster). O linie elegantă de culoare verde leagă cele două ecrane, integrându-le vizual în ansamblul planșei de bord.

„În ceea ce privește designul interior, am dorit să subliniem unul dintre atuurile majore ale modelului Bigster: spațiul său interior excepțional. Am optat pentru simplitate, cu linii geometrice care sunt o reflectare a celor din exterior, oferind în același timp calitatea așteptată de clienții din segmentul C-SUV.”

David Durand, Director de Design Dacia

În funcție de nivelul de echipare, Bigster propune trei tipuri de consolă centrală pentru locurile din față: joasă, intermediară sau, în premieră pe un model Dacia, o consolă înaltă integrând o cotieră (cu compartiment frigorific), un încărcător cu inducție și un spațiu de depozitare spațios.

Un accent deosebit a fost acordat selecției materialelor folosite pentru tapițeria scaunelor. În funcție de nivelul de echipare, accentul este pus pe simplitate și atractivitate (Essential și Expression), pe durabilitate și curățare ușoară (Extreme) sau pe un confort superior (Journey).

Noul Bigster beneficiază de platforma CMF-B, aflată în inima strategiei industriale a Dacia. Caracteristicile vehiculului au fost concepute pentru a satisface cerințele clienților din segmentul C-SUV, în ceea ce privește: acustica (parbriz acustic, geamuri mai groase, antifonarea motorului), finisarea (mochetă nouă, LED Touch) și confortul scaunelor (reglaj lombar pentru scaunul pasagerului din față, spătarul banchetei din spate), sistem de aer condiționat cu două zone pentru locurile din față și cu aeratoare separate pentru locurile din spate.

Noul Bigster oferă unul din cele mai generoase spații interioare din segmentul C-SUV, asigurând condiții de călătorie confortabile pentru 5 persoane împreună cu bagajele lor. Dacia Bigster este „Best in class” la nivel de segment în ceea ce privește spațiul disponibil la nivelul capului (distanța până la plafon) atât pentru ocupanții locurilor din față, cât și pentru cei ai locurilor din spate. Pasagerii din spate beneficiază de cea mai bună distanță la nivelul picioarelor din segment, un atu major pentru călătoriile pe distanțe mari.

Noul Bigster are și cel mai încăpător portbagaj din segment, cu un volum de până la 667 litri (conform normei VDA) sub nivelul planșei separatoare de habitaclu.

Bancheta spate este fracționabilă 40/20/40, ceea ce permite transportarea unor obiecte lungi fără a afecta confortul pasagerilor. Când pe bancheta din spate iau loc doar doi pasageri, aceștia pot beneficia de un confort superior prin rabatarea părții centrale a spătarului, care se transformă într-o cotieră cu spațiu de depozitare pentru două pahare și un suport pentru smartphone. Cu spătarele rabatate, Bigster oferă un planșeu de portbagaj plat și o lungime maximă de încărcare de 2,7 metri.

Funcția Easy Fold permite rabatarea cu ușurință a spătarelor din spate din portbagaj, cu ajutorul a două manete situate de o parte și de alta a spațiului de încărcare.

Un covoraș de cauciuc, robust și ușor de curățat, oferă o protecție pentru planșeul portbagajului. Atunci când nu este utilizat, acest covoraș poate fi rulat, pentru a ocupa mai puțin spațiu. Covorașul este disponibil în serie pe nivelul de echipare Extreme și ca accesoriu pe celelalte versiuni.

Noul sistem de accesorii YouClip de la Dacia este disponibil și pe noul Bigster. Acesta permite fixarea a numeroase accesorii în zone cheie din habitaclu. Bigster este echipat în serie cu 5 puncte de fixare YouClip (pe planșa de bord, în partea laterală a consolei, accesibil de către pasagerul din față, unul în spatele consolei centrale, în portbagaj și pe fața interioară a hayonului). Alte două puncte de fixare pot fi amplasate în spatele tetierelor scaunelor din față.

Pe aceste puncte de fixare YouClip pot fi atașate: un suport de tabletă, o geantă mică de depozitare, un suport de smartphone cu sau fără încărcător cu inducție, un umeraș sau un ingenios dispozitiv « 3 în 1 » care combină un suport de pahare, un cârlig de ancorare pentru o plasă de cumpărături și o lanternă. Acest sistem „3 în 1” este disponibil în serie pe versiunea Bigster Extreme. Toate aceste accesorii compatibile YouClip sunt disponibile în rețeaua de dealeri Dacia.

Echipamente utile pentru viața de zi cu zi

În materie de echipamente, noul Bigster pune accentul pe confort și pe ușurința de utilizare, oferind o gamă largă de dotări, opționale sau standard, în funcție de versiune.

Accesul la vehicul este facilitat de cardul mâini libere și de hayonul cu acționare electrică. Acesta din urmă, disponibil în serie pe Bigster Journey și opțional pe versiunea Extreme, poate fi acționat în trei moduri: din exterior, cu ajutorul butonului situat pe hayon, din interior, cu ajutorul butonului situat pe planșa de bord sau cu ajutorul telecomenzii de pe cartela mâini libere.

Ecranul central tactil de 10,1 inci este disponibil pe toate nivelele de echipare ale modelului Bigster. Versiunile Bigster Essential și Expression dispun de sistemul multimedia Media Display cu 4 difuzoare și conectivitate wireless Apple CarPlay / Android Auto.

Bigster Extreme și Journey dispun de sistemul multimedia Media Nav Live, care oferă în plus navigație conectată integrând informații în timp real despre condițiile de circulație și o cartografie actualizată timp de 8 ani. Media Nav Live dispune de un sistem audio Arkamys 3D Sound System cu 6 difuzoare.

Noul Bigster este echipat în serie cu un tablou de bord digital de 7 inci (pe nivelurile Essential și Expression) sau 10,1 inci (pe Extreme și Journey). Ecranul color poate fi personalizat, permițând șoferului să afișeze în mod ideal informațiile pe care le consideră cele mai utile.

Sistemul de aer condiționat are două zone pentru locurile din față și aeratoare separate pentru pasagerii din spate. Bigster mai oferă pavilion panoramic cu trapă, încărcător cu inducție pentru smartphone. Toate aceste echipamente sunt disponibile opțional sau în serie, în funcție de versiune.

Pe versiunea Journey, scaunul șoferului dispune în serie de comenzi electrice pentru reglarea înălțimii și pentru înclinarea spătarului, precum și de suport lombar cu reglare manuală. Versiunile Bigster Journey și Extreme dispun totodată în serie de Adaptive Cruise Control (ACC) pe versiunile Hybrid, ceea ce răspunde așteptărilor clienților în cazul traseelor lungi.

Noul Bigster răspunde celei mai recente norme europene de siguranță, GSR2, și integrează în serie, pe toate versiunile, frânarea automată de urgență (urban/peri-urban cu detectarea vehiculelor, pietonilor, bicicliștilor și motocicliștilor), recunoașterea panourilor de semnalizare cu alertă de depășire a vitezei legale, asistență la parcarea cu spatele, semnal pentru oprirea de urgență, alertă la schimbarea benzii de circulație, asistență la menținerea benzii de circulație, sistem de supraveghere a atenției șoferului și apel de urgență (eCall).

Pentru a ușura viața clienților săi, Dacia introduce butonul „My Safety” care permite un acces rapid la configurația preferată de sisteme de asistență la conducere.

Motorizări 100% electrificate

Noul Bigster inaugurează noi motorizări Dacia care sunt toate electrificate și care asigură o eficiență la cel mai bun nivel din segment, și folosește mai multe materiale durabile.

Bigster HYBRID 155

Dacia Bigster este primul model din cadrul Renault Group care beneficiază de noua motorizare HYBRID 155. Ea se compune dintr-un motor cu 4 cilindri pe benzină de 107 CP, din două motoare electrice (un motor de 50 CP și un demaror/generator de înaltă tensiune), o baterie de 1,2 kWh (230 V) și o cutie de viteze automată electrificată. Aceasta dispune de 4 trepte dedicate motorului termic și alte două alocate motorului electric. Această tehnologie combinată este posibilă datorită absenței ambreiajului.

Motorizarea HYBRID 155 vine în completarea ofertei HYBRID 140 care echipează modelul Jogger și Noul Duster. Ea oferă un plus de putere (+15 CP), de cuplu (170 Nm doar pentru motorul cu combustie, adică + 20 Nm) și o capacitate de remorcare superioară (+250 kg, pentru un total de circa 1 tonă). Eficiența este de asemenea îmbunătățită, nivelul consumului și cel al emisiilor fiind mai scăzut cu 6 %, în special ca urmare a unui management optimizat al regimului motor.

Frânarea recuperativă, asociată cu capacitatea înaltă de recuperare a energiei de către baterie și cu randamentul cutiei automate permite ca în traficul urban până la 80% din timpul de rulare să se efectueze în mod 100% electric. La rândul ei, pornirea de pe loc are loc sistematic în mod 100 % electric.

Bigster TCe 140

Propus pentru prima oară în gama Dacia la acest nivel de putere, acest motor este derivat din propulsorul TCe 130 disponibil pe Noul Duster. Acest prim nivel de electrificare combină un motor pe benzină cu 3 cilindri de 1,2 l turbo de nouă generație bazat pe ciclul Miller (randament optimizat și pierderi mai reduse prin pompare) cu un sistem mild hybrid de 48V și o cutie de viteze manuală cu 6 trepte.

Sistemul mild-hybrid susține motorul termic în fazele de demaraj și accelerație, permițând diminuarea cu circa 10 % a consumului mediu (5,6 l/100 km) și a emisiilor de CO2 (129 g/km) față de un motor termic de putere echivalentă. Frânarea regenerativă permite încărcarea bateriei cu 0,8 kWh într-un mod total transparent pentru șofer.

Bigster ECO-G 140

Dacia este singurul constructor care propune, sub emblema ECO-G, motorizări cu carburație mixtă benzină și GPL pe ansamblul gamei sale de modele. Dacia Bigster propune în premieră o motorizare care asociază carburația mixtă și un sistem mild-hybrid de 48 V. Acesta din urmă susține motorul cu 3 cilindri de 1,2 l turbo, indiferent dacă funcționează pe benzină sau pe GPL, în fazele de demaraj și accelerație, optimizând plăcerea de a conduce și eficiența motorului. Frânarea regenerativă permite încărcarea bateriei cu 0,8 kWh într-un mod total transparent pentru șofer.

Atunci când funcționează pe GPL, Noul Bigster ECO-G 140 emite în medie cu 10 % mai puțin CO2 decât o motorizare pe benzină ne-hibridă echivalentă. Autonomia poate ajunge la 1.450 km datorită celor două rezervoare cu o capacitate totală de 99 litri de carburant (50 litri de benzină și 49 litri de GPL). Instalat sub planșeul portbagajului, rezervorul de GPL nu diminuează volumul de încărcare al acestuia. Trecerea de la un carburant la altul se face instantaneu cu ajutorul unui comutator perfect integrat în tabloul de bord.

Bigster TCe 130 4×4

Noul Bigster este adaptat pentru offroad datorită transmisiei sale integrale asociate cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte și un sistem mild-hybrid de 48 V.

Acesta din urmă susține motorul cu 3 cilindri de 1,2 l turbo, în fazele de demaraj și accelerație, optimizând plăcerea de a conduce și eficiența motorului. Frânarea regenerativă permite încărcarea bateriei cu 0,8 kWh într-un mod total transparent pentru șofer.

Noul Bigster TCe 130 4×4 dispune de transmisia 4×4 Terrain Control cu 5 moduri de conducere :

  • AUTO : transmisia repartizează automat puterea între puntea față și cea spate în funcție de aderență și de viteză.
  • SNOW : optimizează traiectoriile pe roțile care alunecă datorită unor reglaje specifice ale sistemelor ESC și anti-patinaj.
  • MUD/SAND : pentru rularea pe suprafețe noroioase sau nisipoase.
  • OFF-ROAD : oferă cele mai bune capacități de trecere în off-road sau pe drumuri dificile. Este apropiat ca performanță de modul 4×4 Lock al actualei generații a modelului Duster, dar merge mai departe, distribuind automat și într-o manieră optimă cuplul între puntea față și cea spate în funcție de condițiile de aderență și de viteza vehiculului.
  • ECO : permite optimizarea consumului de carburant acționând asupra sistemului de aer condiționat și a performanțelor vehiculului. Optimizează distribuția cuplului între puntea față și cea spate pentru a limita consumul de carburant, adaptându-se la condițiile de aderență ale drumului.

Sistemul de control al vitezei la coborâre (Downhill speed control) este disponibil în serie pe versiunea Bigster Extreme. Acest sistem este deosebit de util în off-road sau la coborârea unor pante abrupte, acționând asupra sistemului de frânare pentru a menține sub control viteza vehiculului (în funcție de solicitarea șoferului) între 0 și 30 km/h. Sistemul acționează asupra tuturor treptelor cutiei de viteze, inclusiv cea de marșarier. Șoferul nu trebuie să se preocupe de acționarea pedalelor de accelerație și de frână, ci doar de manevrarea volanului.

Materiale durabile

Noul Bigster este un exemplu al abordării Eco Smart de la Dacia, prin utilizarea extinsă a materialelor durabile. Pe ansamblu, aproape 20% din materialele plastice utilizate pe Bigster sunt reciclate, procent superior celui mediu înregistrat în industria de automobile.

Noul Bigster utilizează Starkle, material inventat de inginerii Dacia și introdus în premieră pe Noul Duster. Starkle conține până la 20% polipropilenă reciclată și este utilizat în formă brută, fără a fi vopsit, reducând astfel amprenta de carbon asociată procesului de fabricație. Protecțiile laterale și cele ale pasajelor roților, precum și unele părți ale barelor față și spate sunt realizate din Starkle®, ușor de recunoscut datorită aspectului său mozaicat.

Culoarea scuturilor de protecție față și spate ale Noului Bigster este impregnată în material, o tehnologie care permite reducerea cantității de vopsea utilizată și care asigură menținerea în timp a aspectului vizual al acestor piese.

Dacia a decis să renunțe la elementele din crom și la pielea de origine animală pe toate modelele sale și să limiteze cantitatea de hârtie folosită. Astfel, manualul de utilizare este de dimensiuni mai mici. O versiune digitală completă este disponibilă prin aplicația My Dacia.

Echipamente și accesorii pentru ieșirile în aer liber

Barele de pavilion modulabile Dacia sunt disponibile în serie pe Noul Bigster Extreme. Dispuse longitudinal în poziție standard, acestea se transformă, printr-o manevră simplă, în bare transversale, scutind clientul de achiziția unor bare de pavilion tradiționale pe care să le monteze și demonteze în funcție de nevoi. Toate celelalte versiuni Bigster sunt echipate în serie cu bare de pavilion longitudinale fixe.

Plafonul panoramic cu deschidere electrică și funcție oscilobatantă reprezintă o premieră pentru Dacia. Acesta are o lungime de 120 cm și se poate fie întredeschide, fie deschide complet pe o distanță de 35 cm. Asigurând o ambianță la bord luminoasă, plafonul panoramic este disponibil în serie pe versiunea Extreme și opțional pe Journey.

Accesoriile Dacia InNature

  • Pack Sleep: simplu, detașabil și accesibil ca preț, accesoriul cuprinde 3 funcții esențiale: un pat pentru două persoane (1,90 metri lungime și până la 1,30 metri lățime) care poate fi instalat în mai puțin de două minute, un suport cu rol de măsuță, și un spațiu de depozitare. Pack Sleep este conceput pentru a se adapta în mod specific dimensiunilor interioare ale modelului Bigster.
  • Portbagajul de pavilion: partener ideal al activităților outdoor, care permite transportarea unei încărcături de până la 80kg. Se fixează pe barele de pavilion modulabile în poziție transversală sau pe barele de pavilion transversale disponibile ca accesoriu post-vânzare.
  • Cortul : conceput pentru a se atașa perfect părții din spate a modelului Bigster, acesta oferă un spațiu deosebit de încăpător.

Noul Bigster propune și alte accesorii inedite.

  • Cotiera detașabilă instalată în poziție centrală pe bancheta din spate se poate transforma în rucsac pe care unul dintre pasageri îl poate lua cu sine atunci când iese din mașină.
  • Organizatorul permite transformarea spătarului scaunului din față într-un spațiu de depozitare ergonomic pentru pasagerul din spate.
  • Cargo Box se atașează la cârligul de remorcare oferind un volum de încărcare suplimentar fără a diminua spațiul disponibil deasupra pavilionului.

Noul Bigster este protejat împotriva zgârieturilor și loviturilor ușoare inerente escapadelor outdoor. Caroseria este protejată de bandouri și scuturi realizate din materiale robuste și durabile. Datorită utilizării Starkle, protecțiile laterale, pasajele roților și unele părți ale barelor de protecție rezistă perfect loviturilor ușoare care apar frecvent pe drumuri neamenajate, eventualele zgârieturi trecând aproape neobservate.

Interiorul Noului Bigster beneficiază de materiale și țesături deosebit de rezistente. Versiunea Extreme este echipată standard cu tapițerie TEP microcloud lavabilă și covorașe din cauciuc pentru locurile din față și din spate, precum și pentru portbagaj. Covorașele din cauciuc includ 20% din materiale reciclate.

Noul Bigster se înscrie în demersul Dacia de a propune game simple, având trei nivele de echipare: Essential, Expression și, la vârf, la preț echivalent, Bigster Extreme, destinat amatorilor outdoor, cu plafonul panoramic cu trapă, barele de pavilion modulabile, sistemul Downhill speed control, covorașele de cauciuc și YouClip 3 în 1 în echiparea de serie, respectiv Bigster Journey pentru clienții interesați de stil și de călătoriile pe distanțe lungi, cu caroseria în două nuanțe (pavilion de culoare neagră), hayon cu acționare electrică și scaun șofer cu reglaje electrice ca echipamente de serie.

Prețurile pentru Dacia Bigster nu au fost încă anunțate oficial, dar este de așteptat ca acestea să pornească de la 25.000 de euro.

Gabriel Barliga

Recent Posts

Emil Muthu, Neurony: Facturarea A.I.

Au lansat pe piață proiecte inovatoare precum Yarooms, ialoc sau jobful, pentru care au obținut finanțări de peste 4,5 milioane…

9 minute ago

Spațiu dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor, deschis în București

În premieră pentru România, Code for Romania inaugurează un spațiu fizic dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor prezidențiale și parlamentare. „Elections…

4 ore ago

O fabrică de baterii se va construi la Oradea cu tehnologie Lockheed Martin

Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…

12 ore ago

„Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al grupului DIGI

Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…

17 ore ago

Jason Silva: Viitorul e cibernetic și psihedelic

Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…

18 ore ago

Românii și-ar cumpăra pompe de căldură dacă statul ar acorda subvenții

Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…

18 ore ago