Dezvoltatorii programează, pentru a doua jumătate a anului în curs, să livreze spații comerciale în mai multe orașe din țară, care se întind pe o suprafață cumulată de 150.000 metri pătrați, se arată în raportul H1 Romania Retail MarketBeat, realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
În Capitală, noile livrări de spații însumează 35.000 metri pătrați, cuprinzând cel de-al doilea magazin IKEA din România, magazin care ocupă o suprafață de apoximativ 37.000 metri pătrați, fiind cel mai mare din Europa de Sud- Est. De asemenea, primul semestru din 2019 a marcat finalizarea a două extensii ale unor centre comerciale existente, Sibiu Shopping City și Tom Shopping Center din Constanța.
3.7 milioane metri pătrați sunt în total în stocul de spații de retail modern de la noi din țară, raportați la densitatea României de 192 mp/1.000 locuitori. În București, suprafața mallurilor, parcurilor de retail și galeriilor comerciale, atinge 1.19 milioane metri pătrați, cu o densitate de 651 mp/1.000 locuitori, de 3,5 ori mai mare față de media națională.
În planul de dezvoltare de centre comerciale ale acestui an este inclus Festival Centrum din Sibiu, centrul comercial dezvoltat de NEPI Rockcastle care va dispune de o suprafață închiriabilă de 42.000 metri pătrați. Extensia Iulius Mall Timișoara, parte a proiectului mixt Town, dezvoltat în parteneriat cu Iulius Group și Atterbury, este programat a fi livrat în aceeași perioadă.
Astfel, Iulius Mall va deveni cel mai mare proiect de retail din România, cu o suprafață închiriabilă de mai bine de 100.000 metri pătrați. A fost deja inaugurată o pate a extensiei, grupul Inditex preluând spații cu o suprafață de aproximativ 8.000 metri pătrați, într-o aripă nouă a centrului comercial.
În Capitală este așteptat a fi finalizat parcul de retail DN1 Value Center, dezvoltat de Prime Kapital, proiect întins pe 28.500 metri pătrați, care marchează extinderea zonei de retail a orașului spre nord, stocul de retail modern urmând a fi majorat totodată prin finalizarea extensiei Veranda Mall, întinsă pe o suprafață de 7.000 metri pătraţi.
”Vom obseva o atenție sporită din partea dezvoltatorilor pentru a implementa ansambluri mai nișate, pentru a crea destinații aparte, în contextul segmentării pe diverse categorii şi profile de consumatori”, a declarat Bogdan Marcu, Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.
În 2020 este programată extinderea centrului comercial Colosseum care va acomoda noi chiriași din industria de fashion precum: New Yorker, Colin’s sau CCC.
Sunt așteptate a beneficia de noi spații moderne de retail și alte orașe din țară precum Zalău, unde Prime Kapital va livra proiectul Zalău Value Center. În Satu Mare se așteaptă extinderea proiectului dezvoltat de Auchan iar în Buzău este așteptată extinderea Buzău Shopping City, fostul Aurora Mall.
Costurile cu chiria unui spațiu comercial de 100 metri pătrați , situat într-un centru comercial dominant al Bucureștiului, se ridică la 80- 100 euro/mp/lună. Pentru proiecte asemănătoare din principalele orașe regionale precum Timișoara, Iași sau Cluj, se plătește o chirie de 37- 42 euro/mp/lună, respectiv 28- 33 euro/mp/lună în situația acelorași spații din orașe secundare.
Foto: © Antares614 | Dreamstime.com
Cum a reușit Mitsuharu Tsumura să facă din Maido unul dintre cele mai bune cinci restaurante din lume cu propriul…
Doar una din șase (16%) dintre cele mai mari companii din lume este, în prezent, pe drumul corect pentru a…
Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…
Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…
O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…
După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…