Curious, in ritm de Jazz
Reading Time: 3 minutePraslea cel voinic al agentiilor din Romania, cum ii place sa se descrie, Jazz incepe anul 2015 cu o noua divizie. La trei ani de la infiintare, in parteneriat cu Lucian Marin, fondatorii Jazz laseaza Curious, o divizie de shopper marketing cu ambitii mari. Despre noua divizie si instrumentele de cercetare pe care le dezvolta, am discutat cu Irina Pencea, Partner Jazz & Curious.
In ce context lansati noua divizie de shopper marketing?
Odata cu experienta acumulata, am observat ca majoritatea clientilor nostri si a celor pe care ii vizam au nevoie sa fie mai buni in promovarea catre cumparatori, in canalele de vanzare. Advertisingul nu mai da roade de unul singur si degeaba comunici in media daca la punctul de vanzare competitia este mai convingatoare decat tine. In ultimii ani, peisajul de retail a devenit mult mai complex si este nevoie de mai multa gandire strategica, creativitate si precizie in comunicare pentru a atinge obiective de business cu resurse limitate. De asemenea, se simte nevoia valorii adaugate, intr-un domeniu care a fost tratat prea mult timp la coada listei de livrabile dintr-un brief de comunicare.
Ce va aduce nou pe piata aceasta divizie?
Curious este un model nou de business, un partener de marketing care se adreseaza atat echipelor de marketing cat si celor de vanzari/comercial si care raspunde ambelor tipuri de obiective: de vanzari si de brand prin solutii strategice si tactice manifestate in retail. Aceasta viziune este rezultatul asocierii noastre cu Lucian Marin, care are 22 ani de experienta comerciala, marketing, trade marketing, key account management si field sales, cu pozitii de top management in Coca-Cola Hellenic, Danone, L’Oreal si Connex, in Romania, Franta, Italia. Impreuna adunam competentele strategice si creative de brand building cu cele comerciale si putem oferi servicii integrate la nivel strategic si tactic. Strategiile de shopper marketing pleaca de la insighturi pe care le culegem prin instrumente proprii de intelegere a cumparatorilor si inglobeaza recomandari de route-to-market, iar pe baza lor definim conceptele si executiile creative pe care le punem in practica prin echipa de project management dedicata.
Ce instrumente noi de cercetare ati dezvoltat?
Primul instrument de cercetare este Shopper Assisted Trip. Nu este un studiu clasic, ci mai degraba o solutie pentru ca oamenii de marketing si comercial sa fie mai aproape de deciziile cumparatorilor, sa simta prin propriile simturi cum gandesc si se comporta ei. Este o vizita la care participa reprezentantii companiei alaturi de cumparatori si care incepe acasa la cumparatori, continua in magazine si se termina inapoi acasa. Asa pot sa culeaga insighturi la prima mana. Shopper Assisted Trip poate completa un studiu formal de comportament si perceptie a cumparatorilor, facut de o agentie de research, sau poate fi principala sursa de insighturi. Important este ca insighturile descoperite sunt foarte valoroase si garantat vor suprinde. La ultima noastra vizita am fost impresionati de barbatul care petrecea la fiecare doua zile cate doua ore cautand promotii la diverse magazine si alte doua ore in vizita la magazine, alaturi de familia sa de patru persoane. Shoppingul pentru ei era un mod de viata si de petrecere a timpului liber.
Cine se va ocupa de coordonarea acestei divizii? Ce echipa aveti?
Partea strategica este asigurata de mine alaturi de Diana Benko si Lucian Marin. Exista si o echipa dedicata de implementare a proiectelor. In masura in care briefurile o cer, implicam si echipe de creatie din Jazz.
Ce gen de clienti vizati pe noul segment de servicii?
Predominant clientii care folosesc retailul modern FMCG, dar avem expertiza si in comunicare in HORECA, farmacii, electronice&electrocasnice. Dintr-o alta perspectiva, cautam parteneriate cu retaileri care vor sa ofere mai mult cumparatorilor lor, dar si care vor sa maximizeze potentialul relatiei cu producatorii.
Care este obiectivul pe care vi l-ati stabilit pentru primul an de functionare?
Sa ne conturam un portofoliu de proiecte strategice si inovatoare in categorii cat mai diverse. Vrem sa aratam cum se amplifica shopper marketingul prin gandire strategica si creativitate.
Cum ati caracteriza piata romaneasca a serviciilor de shopper marketing? In ce zone ale acesteia considerati ca mai este loc de crestere?
Insetata de expertiza strategica si creativitate. Exista deja suficiente agentii de implementare in teren (care asigura resurse umane implicate in merchandising si promoting) sau de productie, care fac o treaba buna. Insa, in restul agentiilor sunt prea putini oameni care sa inteleaga cu adevarat motivatiile si specificul retailului, iar majoritatea creativilor fug de acest teritoriu, poate pentru ca nu reprezinta o prioritate de business in agentiile integrate.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz