Curajul de a porni în business la 20 de ani
Reading Time: 7 minuteSunt tineri, dar asta nu îi împiedică să investească și să crească de la zero un business ori să aibă o viziune și planuri foarte clare pentru următorii cinci ani. Antreprenoriatul nu este ușor nici pentru oameni de afaceri cu experiență de peste zece ani, însă pentru tineri de 20 de ani provocările sunt cu atât mai multe: de la dificultatea de a obține finanțare la neîncrederea clienților în experiența lor. Ce înseamnă să ai propriul tău business la o vârstă la care alții se gândesc numai la distracție și care sunt provocările unui antreprenor tânăr?
Eleganța antreprenoriatului
Ana-Maria Pitic și Oana Corcodel, două tinere de 20 de ani, au pus bazele Fustițe cu Luminițe, o mică afacere vestimentară, care a primit de curând o investiție de 45.000 de euro la Imperiul Leilor, o emisiune cu antreprenori de la ProTV.
Dacă cei care au sărit de 30 de ani au crescut cu hitul Voltaj “Ca la 20 de ani”, care vorbea despre o tinerețe “fără griji și fără bani”, actuala generație din jurul vârstei de 20 de ani pare să aibă cu totul alte planuri. Ana-Maria Pitic și Oana Corcodel, fondatoarele Fustițe cu Luminițe, sunt două tinere care, deși au 20 de ani, se pot lăuda cu o experiență bogată în antreprenoriat, job despre știm cu toții că numai lipsit de griji (și de bani) nu este.
“Părinții mei sunt pasionați de antreprenoriat. Asta înseamnă că toată copilăria am trăit în acest mediu: printre vânzătoare, distribuitori, rafturi și aprovizionare. La vârsta de patru ani, am vrut să îmi deschid singură afacerea mea, așa că am «furat» cartofii și nucile părinților și le-am scos la poartă să le vând. Părinții, văzându-mi pasiunea, mi‑au deschis mai târziu propria mea florărie. Am umplut curțile vecinilor cu flori. Apoi am ales The Entrepreneurship Academy. Prima afacere pe care mi-am deschis‑o aici a fost AER Tradițional, un magazin cu haine tradiționale. Ulterior am deschis Fustițe cu Luminițe, acest business plin de copilărie și bucurie”, spune Oana Corcodel, cofondatoarea Fustițe cu Luminițe.
De curând Ana-Maria și Oana au participat la Imperiul Leilor, emisiune de antreprenoriat difuzată de ProTV, unde au primit o finanțare de 45.000 de euro pentru dezvoltarea businessului Fustițe cu Luminițe. Mica lor afacere a avut prima lansare de produs în magazinul Noriel din Mega Mall, unde a participat și Cristian Onețiu, fondatorul Life Care și unul dintre investitorii de la Imperiul Leilor. Cele două antreprenoare plănuiesc o lansare și în Brand’s War, cel mai mare outlet din București, al lui Mohammad Murad, cel de-al doilea antreprenor de la emisiunea TV, care a investit în afacerea Fustițe cu Luminițe.
În contextul actual al situației de urgență, planurile celor două tinere pentru Fustițe cu Luminițe au suferit câteva modificări: pentru că lucrurile sunt pe pauză din cauza epidemiei de COVID-19, Ana-Maria și Oana s-au hotărât să schimbe abordarea și să intre într-un proces de transformare a businessului, dintr-un produs într-un serviciu, care să vină în ajutorul mămicilor care lucrează de acasă și au nevoie de activități interactive și educative. “Este o provocare pentru noi, mai ales că trebuie să lucrăm de la distanță, însă iubim provocările și suntem sigure că o să găsim niște idei creative și pline de bucurie, în aceste momente în care avem nevoie să auzim și de bine”, spune Ana-Maria Pitic, care adaugă că în vară vor face campanii pentru festivaluri și vor aborda segmentul adolescentelor care participă la astfel de evenimente muzicale și, în plus vor deschide atelierul Fustițe cu Luminițe în lanțul hotelier Phoenicia al lui Mohammad Murad de pe litoral, unde fetițele își vor putea crea propriile fustițe personalizate. Pe viitor, pe agenda celor două antreprenorare se află și aducerea conceptului de fashion tech în România și dezvoltarea unor produse care îmbină tehnologia cu hainele și care se adresează unei varietăți de segmente.
O afacere cu lipici
Cu o investiție de 6.000 de euro, Iulia Petrescu, o tânără de 23 de ani, a lansat Ez Stick, o mică afacere care produce un accesoriu inovator, care le permite utilizatorilor să lipească temporar telefonul pe aproape orice suprafață.
Când era întrebată, în copilărie, ce vrea să se facă când va fi mare, Iulia Petrescu nu avea un răspuns ca ceilalți copii, care de cele mai multe ori visau să devină doctorițe sau piloți de avioane. Era speriată de gândul că ar putea lucra toată viața într-un singur domeniu. Pe măsură ce a crescut, tânăra a realizat că antreprenoriatul i se poate potrivi mănușă, pentru că numai așa poate acumula abilități necesare conducerii unui business din mai multe domenii. “Tatăl meu fiind antreprenor, am crescut în acest mediu și, de-a lungul anilor, lumea businessului a început să mă fascineze. În clasa a șaptea, văzând că sunt interesată de domeniul afacerilor, tatăl meu mi-a dat să citesc «Tată bogat, tată sărac» de Robert Kiyosaki. Această carte m-a făcut să înțeleg, la 13 ani, cum ar trebui să gândesc dacă vreau să devin o antreprenoare. De atunci am început să am grijă de banii mei de buzunar, să economisesc pentru o eventuală afacere sau investiție, să nu urmez pattern-urile de cheltuială pe care le vedeam la colegi și am învățat treptat să văd oportunitățile de business din jurul meu”, spune Iulia Petrescu, fondatoarea Ez Stick și studentă la The Entrepreneurship Academy.
Așa se face că, anul trecut, pe când urmărea un review la un telefon pe YouTube, Iulia a observat în clipul video că dispozitivul mobil avea lipit pe spate un accesoriu care i-a atras instant atenția. De aici și până la găsirea unor fabrici care să producă un accesoriu după specificațiile ei de funcționare, cu alt design și ambalaj, nu a fost decât un pas. Așa a luat naștere Ez Stick, un suport de telefon pe care utilizatorii îl pot lipi de suprafețe din plastic, sticlă, oglindă, mobilă sau pe bordul mașinii. Investiția inițială s-a ridicat la 6.000 de euro, cu care antreprenoarea a produs, personalizat și ambalat prima serie de produse. Dintre acestea, jumătate au venit în România pentru a fi comercializate pe siteul ezstick.ro, în timp ce cealaltă jumătate a fost trimisă în depozitele Amazon din SUA, de unde pot fi comandate de oriunde din lume.
Viziunea Iuliei pentru următoarea perioadă de timp este să facă din Ez Stick un accesoriu care nu mai are nevoie de prezentare în rândul adolescenților și tinerilor și chiar dacă recunoaște că mai are de învățat foarte multe despre antreprenoriat, este convinsă că își va continua cariera tot pe drumul antreprenoriatului, mai ales că mai are câteva idei de business pe care ar dori să le pună în practică.
“Nu aș putea spune că am niște greutăți semnificative, în plus față de orice alt antreprenor, sau cel puțin nu le simt. Au fost câteva momente când vârsta a fost într-adevăr un dezavantaj și am fost privită de sus. Deși mă bucur să spun că foarte des oamenii sunt chiar impresionați și deschiși să lucreze cu mine știind că am doar 20 și ceva de ani, mulți s-au arătat dornici să contribuie la formarea noii generații de antreprenori. Acum am 23 de ani și mă ocup, alături de partenerul meu Alexandru Andrieș, de Ez Stick în România și SUA. Deși Ez Stick nu este încă la nivelul la care ne dorim să ajungă, sunt mândră de mine și de toate lecțiile acumulate de-a lungul anilor ca tânără antreprenorare”, spune Iulia Petrescu, fondatoarea Ez Stick.
Când pasiunea devine business
Pasionat de vizual și de programare, Alin Obaciu a transformat cele două pasiuni într-un business cu realitate augmentată: Think AR, o companie care în aceste zile, prin experiențe de realitate augmentată, aduce în sufrageriile românilor prezentările și evenimentele care s-au anulat din cauza coronavirusului.
Alin Obaciu a descoperit pasiunea pentru informatică pe când era în clasa a șasea. Pe atunci, visul lui era să se angajeze ca intern la Microsoft după terminarea liceului, de unde să se dezvolte și să avanseze în carieră. În paralel, studia și fotografia, iar în clasa a zecea a descoperit că poate face și bani din această pasiune. Văzând că prin fotografie poate face ceva nou în fiecare zi și că are libertatea să își organizeze timpul după propriul plac, tânărul a decis să renunțe la programare și la viața de angajat, în favoarea fotografiei. Așa a luat naștere New Perspective Studio, un proiect de care Alin s-a ocupat în timpul liceului și în primul an de facultate. Tot din dorința de a lucra în jurul pasiunii, tânărul a deschis și MemoBox Photo Booth, un serviciu autonom, fără mari cheltuieli, care îi permitea tânărului să se dedice și altor activități, dar și să câștige ceva bani. Fiind atras de domeniul vizual, în primii ani de facultate Alin a căutat idei de business care să fie în zona acestei pasiuni, dar totodată să fie scalabile.
“În timpul cursului de design thinking, a fost mențional un exemplu despre un mall din Rusia care a folosit realitatea virtuală să prezinte articole vestimentare din diferite magazine sub formă de catwalk”, spune Alin Obaciu, fondatorul Think AR. “Mi s-a părut foarte cool idea și împreună cu Daria Balea, colega mea, am început să facem research pe domeniu și în același timp să trimitem e‑mail‑uri către potențiali clienți. În perioada aceea am descoperit că rezonăm mai mult cu realitatea augmentată și am început să dezvoltăm
concepte pentru branduri care într-un final s-au concretizat”, adaugă Alin Obaciu.
Așa a luat naștere Think AR, o companie care are ca misiune să devină partener tehnologic pentru activările de brand. Think AR nu face doar aplicații de realitate augmentată, ci se ocupă și de producția și amenajarea spațiilor în care va avea loc activarea, astfel că ajută companiile să se diferențieze. De curând, Think AR a dezvoltat, împreună cu Marcom Hub, prima aplicație din România pe care brandurile o pot închiria pentru propriile evenimente. Startup-ul celor doi tineri și-a propus, pentru următoarea perioadă, să găsească alternative la prezentările și evenimentele care s-au anulat din cauza coronavirusului, prin experiențe de realitate augmentată, din confortul casei fiecăruia, folosind doar propriul telefon și o conexiune la internet. Pe agenda antreprenorului se mai află și extinderea portofoliului de servicii prin experiențe conexe componentei de realitate augmentată.
“Principala provocare de care m-am lovit a fost câștigarea încrederii primilor potențiali clienți. Am întâlnit destul de multe persoane care, auzind că am 20 de ani și sunt student, deveneau sceptice în legătură cu abilitățile mele”, spune Alin. “Am reușit să trec peste acest lucru în timp, printr-un portofoliu de clienți importanți ce au avut încredere în noi și printr-un proces bine pus la punct de identificare a problemelor potențialilor clienți, pentru a le prezenta conceptele care chiar îi ajută”, adaugă fondatorul Think AR.
Foto: © Undrey | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz