Cum vrea Airbus să construiască avioane cu zero emisii până în 2035
Reading Time: 3 minuteAirbus și-a propus să construiască, până în 2035, primele avioane comerciale cu zero emisii, folosind hidrogenul drept combustibil. Așa a apărut conceptul ZEROe.
Compania europeană a prezentat trei avioane concept, dintre care primele două nu par foarte diferite de cele actuale: primul seamănă cu avioanele clasice cu motor cu reacție, cu excepția aripilor mai lungi și mai flexibile, al doilea este similar aeronavelor dotate cu motoare cu elice de tip turboprop. Al treilea concept aduce o nouă abordare, în care aripa și fuzelajul devin corp comun.
Schimbarea vine însă din faptul că aceste aeronave beneficiază de propulsie cu hidrogen, o tehnologie care acum cinci ani nici măcar nu era luată în considerare de constructorii de avioane care căutau soluții pentru a reduce emisiile avioanelor. „Dar date convingătoare din alte sectoare de transport au schimbat rapid asta. Astăzi, suntem entuziasmați de potențialul incredibil al hidrogenului pentru reducerea emisiilor în industria aviatică”, a declarat Glenn Llewellyn, vicepreședinte Airbus care se ocupă de proiectul Zero-Emission Aircraft.
Airbus estimează că folosirea hidrogenului pe post de combustibil pentru aeronave poate reduce emisiile de CO2 ale industriei aviatice cu până la 50%. Prin urmare, este un candidat important pentru proiectul companiei de a produce primul avion comercial cu zero emisii până în 2035.
Trei concepte pentru viitorul aviației
În aviație, există două tipuri principale de propulsie pe bază de hidrogen: cu combustie sau prin pile de combustie (fuel cells). Cele trei concepte ZEROe ale Airbus au propulsie hibridă cu hidrogen, adică folosesc motoare cu turbine modificate să folosească hidrogenul lichid pe post de combustibil, dar în același timp folosesc pile de combustie cu hidrogen pentru propulsie electrică suplimentară.
Fiecare dintre cele trei modele abordează diferit felul în care stochează hidrogenul lichid și cum îl distribuie. „Hidrogenul are o densitate diferită de a kerosenului, deci trebuie să analizăm alte opțiuni de stocare și alte arhitecturi ale aeronavelor. Prin urmare, aspectul exterior al viitoarelor avioane cu zero emisii se va schimba. Cele trei concepte prezentate sunt opțiuni care merită explorate”, spune Jean-Brice Dumont, vicepreședinte executiv Airbus pe zona de inginerie.
Turbofan: Două motoare hibrid cu hidrogen asigură propulsia, sistemul de stocare și distribuție al hidrogenului fiind amplasat în spatele peretelui de etanșare din coada avionului.
Turboprop: La fel ca la conceptul Turbofan, sistemul de stocare și distribuție al hidrogenului fiind amplasat în spatele peretelui de etanșare din coada avionului, propulsia fiind asigurată de două motoare turboprop hibride cu hidrogen.
Blended-Wing Body (BWB): Această configurație oferă un spațiu interior foarte larg, cu variante multiple de stocare și distribuție a hidrogenului. În conceptul prezentat, rezervoarele de hidrogen lichid sunt plasate sub aripi, propulsia fiind asigurată de două motoare hibrid cu hidrogen.
Pentru a atinge ținta din 2035, Airbus trebuie să pornească oficial programul ZEROe până în 2025. Prin urmare, inginerii companiei au la dispoziție mai puțin de cinci ani ca să perfecționeze tehnologiile de propulsie pe bază de hidrogen. Airbur estimează că un prototip funcțional la scară normală va fi gata la sfârșitul acestui deceniu.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz