Cum se vede viitorul tehnologiei și inovația din Spania
Reading Time: 6 minuteCât de mult inovează spaniolii și cum se vede viitorul din Spania? Este o piața mai conectată la tehnologiile viitorului, comparativ cu cea românească? Unul dintre cei mai potriviți să răspundă este un român care cunoaște ambele piețe. Adrian Posteucă este Creative Technologist și Consultant în Inovație. A început un business în tehnologie imersivă în urma cu aprope 10 ani, dupa ce a trecut prin toate televiziunile importante din România, fiind astfel conectat la tendințe și informație. După ce a conceput proiecte cu Realitatea Augmentată, Inteligență Artificială (AI) , Realitate Virtuală (VR) și Holograme pentru branduri internaționale și artisti renumiți din România, el a făcut pasul către Spania. Nu înainte de o oprire la Londra, unde a fost Senior Experince Designer si Head of Office pentru o companie de experințe pentru marketing și parcuri de distractii.
Biz l-a întâlnit la Barcelona pe Adrian Posteucă și caută să afle, cu ajutorul lui, cum arată inovația în Spania și cum se vede din peninsula Iberică viitorul tehnologiei.
De ce ai ales să lucrezi din Barcelona?
Explorez posibilitatea de a-mi extinde activitatea companiei în Spania, în special în Barcelona, care în ultimii ani a devenit un extraordinar hub de tehnologie.
Nu este ușor să deschizi o nouă piață internațională și în același timp să păstrezi activitatea din România la un nivel maxim, dar sunt încrezător că acest domeniu permite „conectarea” ambelor piețe.
Mă simt ca un „conchistador digital”! Maturizarea companiei Digital Concept Factory, care în acest an implinește un deceniu pe piața din România, îmi permite explorarea de noi teritorii, fizice și digitale.
În ambele țări, piețele sunt efervescente și necesită multă atenție și implicare, dar tocmai din acest motiv văd posibilitatea de a le conecta. Deși fizic se află la mii de kilometri distanță, conceptual granițele se micșorează sau chiar dispar prin intermediul tehnologiei. Dacă în România exista o apetență pentru tehnologie, dar o mai mică implicare a instituțiilor, în Barcelona simți dorința, implicarea și transparența instituțiilor publice de a sprijini dezvoltatorii de tehnologie și a facilita publicului accesul la aceste tehnologii noi.
Dacă în România multe idei creative rămân la stadiul de concept, în Barcelona proiectele sunt discutate pragmatic cu un plan de implementare real și cu bugetul „pe masă”. Acest lucru mă face încrezător să propun și să implementez multe proiecte inovative care să prindă viață.
Cât de deschiși sunt spaniolii față de noile tehnologii comparativ cu românii?
Sunt două răspunsuri la această întrebare! Orice societate este complexă și multistratificată. Evident, sunt mulți spanioli care înca nu știu ce înseamnă tehnologia, dar sunt expuși zilnic la tot tot felul de activări în spațiul public.
Pe de-o parte autoritățile sunt deschise și încurajează prin diverse programe alfabetizarea digitală: în educație, cultură, artă, evenimente publice, medicină, etc. Există o platformă a autorităților locale care afișeaza inițiative de digitalizatare (uneori cu AR, VR și alte tehnologii avansate); pun la dispoziție fonduri pentru a fi accesate de companii private.
Pe de altă parte, există o alta zonă a micilor companii care au nevoie de digitalizare, dar pentru care acest proces este încă dificil. Din acest motiv, autoritățile oferă finanțări consistente pentru prezența digitală.
Spaniolii sunt într-un proces de familiarizare cu aceste noii tehnologii și sunt foarte dornici și deschiși să le experimenteze. Am văzut oameni de toate vârstele, în special în etate, curioși și dornici să testeze activări virtuale: de la experiențe imersive cu ochelari VR, la AR sau projection mapping.
Cât de mult sunt folosite azi AR și VR în Spania? Ne poți oferi exemple?
În Barcelona, în orice casă istorică și muzeu deschis publicului există o experiență digitală. Sagrada Famiglia folosește tehnologia AR pentru a oferi informații și a reconstrui anumite elemente ale edificiului. Casa Batllo este un landmark al Barcelonei, dar și un canvas digital pentru artiști de renume mondial care creează show-uri de projection mapping. Unul dintre cei mai cunoscuți artiști care au creat o experiență digitală este Refik Anadol. De curând, zeci de mii de oameni au asistat pe Paseig de Gracia la proiecția artistului digital argentinian Sofia Crespo.
Casa Amatller are un spațiu digital special creat care găzduiește diferite expoziții de artă digitală. De exemplu, o călătorie în lumea artei pictorului impresionist Sorolla. În Barcelona există de câțiva ani, în districtul Poble Nou, un spațiu destinat proiectelor de „immersive art”. În acest fel, aceste spații culturale rămân vii, iar vizitatorii sunt stimulați să le viziteze repetitiv și în același timp să ia contact și cu aceste tehnologii de ultimă generație.
Spre ce tehnologii crezi că se vor îndrepta brandurile în perioada următoare?
Va fi o schimbare de direcție, ce va însemna conexiunea dintre fizic și digital. Vor exista din ce în ce mai multe instalații interactive, ajutate de tehnologia imersivă. Există un trend global de folosire a deep fake-ului în zona comercială pentru a produce diverse campanii de marketing. Un alt trend este „fake digital outdoor” care înseamnă crearea de experiențe incredibile cu ajutorul post-procesării și răspândirea lor pe social media ca experiențe reale. De exemplu: poți vedea o geantă de lux agățată de Tour Eiffel.
Tehnologia Augmented Reality va deveni din ce în ce mai prezentă în viața noastră cu ajutorul coordonatelor GPS. De exemplu, doar în Piața Victoriei vei putea urmări virtual lansarea unui nou produs de frumusețe. Din punct de vedere hardwear, vom vedea o efervescență pe piața de „wearable”: ochelari care vor adăuga un extra layer de informație lumii din jurul tău. Să nu uităm de multitudinea de dezvoltări în zona AI-ului care vor permite proiecte ludice și inovative.
Cum crezi că va influența obiceiurile de consum lansarea Apple Vision Pro? Crezi într-o nouă revoluție comparativă cu apariția iPhone?
Intrarea în piața de AR și VR a companiei Apple este un pas important în validarea și maturizarea acestor tehnologii. Cu siguranță, viitorul va fi augmentat, iar straturile de informații digitale vor deveni lucruri comune și banale în viața noastră. Apple Vision Pro este un produs de design extraordinar cu un hardwear bine construit, dar căruia îi lipsește un ecosistem de aplicații care să îi dea greutate. Nu aduce nimic nou, ci doar închide un cerc al companiilor care au lansat pe piață produse digitale. Compania Apple are un marketing foarte bun, dar să nu uităm că în trecut au existat multe alte companii care au lansat produse similare, fără a se bucura de aceași popularitate, fără ca oamenii de rând să fie preocupați de existența lor.
Viralitatea unor videouri ale utilizatorilor de Apple Pro care utilizează ochelarii în anumite situații din viața de zi cu zi face ca tehnologia să devină un produs de masă. Totuși, dintr-o anumită perspectivă, cred că Apple Vision Pro este un produs inovator: este vârful de Iceberg al cercetării și dezvoltării în acest domeniu, în acest moment!
Care crezi că va fi evoluția Metaversului în anii următori?
Metaverse-ul a fost un termen de care s-a facut abuz în prima parte a anului trecut, dar care a picat în derizoriu de foarte multe ori. Metraverse-ul se referă la Internet-ul din jurul nostru, pe care și Apple, Meta și Google îl promit. Există chiar și azi dezvoltari în zona de Metaverse/Digital Twin în domenii precum auto, jocuri, industrial, entertainment care folosesc Metaverse-ul în scopuri precise de creștere a productivității și engagement-ului. De exemplu, un faimos brand de mașini, folosește o replică digitală a fabricii pentru a monitoriza și experimenta divrse operațiuni fără a afecta direct lanțul de producție. În zona de entertainment, de curând Disney a semnat cu Fortnite un parteneriat de dezvoltare al unui univers de joc. Trebuie înțeles ca Metaverse-ul este mai mult decât jocurile multi-user și interacțiunile on-line. Metaverse-ul înseamnă conexiunea între AI, Blockchain, AR și VR, cloud-computing și este departe de a fi un gimmick.
Ce ți-ai propus prin Future Technologies și cum crezi că va evolua comunicarea prin intermediul grupurilor de WhatsApp comparativ cu alte canale?
Mi-am propus să creez un canal prin care sa popularizez tehnologia și cele mai noi concepte create pe piață, să arăt exemple de bune practici în domeniul Tehnologiilor Creative. Încerc să găsesc diverse canale de a promova AR, AI, VR și de a face oamenii conștienți de amploarea și impactul pe care aceste tehnologii le au și le vor avea în viețile noastre viitoare. De curând, am tras un semnal de alarmă pe canalele de social media asupra Deep Fake-ului, generând în zece minute o reclamă în care apăream alături de Robert de Niro, suprapunând chipul meu peste cel al unui actor.
Cred că cea mai bună modalitate de educare a oamenilor asupra pericolelor tehnologiei este introducerea în conștiința publică a impactului pe care îl vor avea toate aceste tehnologii în viitorul apropiat. Ținând cont că urmează alegeri atât în România, cât și în toată lumea, oamenii trebuie să înțeleagă riscul de a se expune la conținut fals și de a-l digera fără să își pună problema autenticității. De exemplu, de curând mai mulți oameni publici și politici au apărut în campanii publicitare promovând produse financiare false.
Revenind la What’s Up, acesta a devenit dintr-un instrument de comunicare personal o adevărată de platformă în care, atât persoane, cât si companii pot genera conținut pentru a-și fideliza un public care ulterior va deveni o comunitate. Trăim într-o eră a informației în care informația înseamnă putere, iar acest canal este o modalitate foarte simplă de a primi aceste informații de la formatorii de opinie pe care în prealabil i-ai validat.
Biz Spania este un proiect powered by Sesderma
Parteneri: Garanti BBVA, Glovo, Aqua Carpatica, Samsung, Valor, DIGI, Eximtur
Susținut de Turisme de Barcelona
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz