Cum se extind afacerile românești de tehnologie pe piețele externe
Reading Time: 4 minuteDecizia de a extinde un business pe piețele externe este, de regulă, una atent analizată intern înainte de a fi implementată. În general, poate implica resurse și investiții considerabile, iar rezultatele nu apar imediat. De aceea este văzută de multe ori ca un act de curaj din partea antreprenorilor, care își asumă părăsirea zonei de confort în căutarea creșterii pe termen mediu și lung.
Există însă câteva elemente ce pot fi folosite pentru a facilita acest proces de extindere, iar printre cele mai importante din zona de marketing și vânzări este generarea de lead-uri – în esență de noi potențiali clienți.
Pentru a înțelege de ce generarea de lead-uri este crucială, trebuie să ne oprim asupra definiției și a rolului său. Atunci când vorbim despre lead-uri, vorbim despre potențialii clienți care și-au manifestat interesul pentru produsele sau serviciile unei companii. Într-o piață matură, unde concurența este acerbă și saturarea evidentă, atragerea și conversia acestor potențiali clienți devin vitale pentru menținerea creșterii și competitivității pe termen lung.
Generarea de lead-uri pe piețele noi
Piața foarte dinamică și produsele sau serviciile de bună calitate aduc multe companii, în special din zona de tech, în momentul în care trebuia să ia o decizie: se extind sau nu în afara României. De asemenea, schimbările legislative care au potențialul de a afecta serios o întreagă industrie, așa cum este cazul modificărilor regimului de impozitare din sectorul IT, reprezintă un alt motiv important de a lua în considerare extinderea activității pe alte piețe.
În România, vorbim despre o piață IT a cărei valoare a depășit în 2022 ”borna” de 9 miliarde de euro. Avem, așadar, companii mature, puternice din toate punctele de vedere și experimentate, companii care pot oricând să susțină un proces de dezvoltare pe alte piețe. Iar la capitolul piețe externe atractive pentru business-urile românești, Marea Britanie ocupă în continuare primul loc, în ciuda Brexitului al cărui impact se simte chiar și astăzi.
Piața de tech din UK este una dintre cele mai mari din lume, cu o valoare ce a depășit deja 150 de miliarde de lire sterline, și are în continuare perspective foarte bune de creștere pe termen mediu. Autoritățile de la Londra realizează importanța acestui domeniu și susțin dezvoltarea lui cu diferite măsuri de încurajare a investițiilor, iar acest lucru se vede inclusiv prin numărul de ”unicorni”, companii de tech cu valoare de peste un miliard de euro.
În același timp, Marea Britanie are, în ceea ce privește companiile din România, avantajul geografic. Cea mai mare piață din lume este cea din Statele Unite, însă oricine a colaborat cu parteneri de acolo știe câte dificultăți apar din cauza diferențelor de fus orar, de la modificarea programului de lucru pentru a te plia pe cel al clientului și până la provocările unor întâlniri față în față. Pentru UK, aflată la puțin peste 3 ore de zbor cu avionul și fiind la numai două ore diferență de fus orar, acestea sunt mai ușor de gestionat. Iar folosirea nativă a limbii engleze, limba internațională a mediului de business și a sectorului tech în particular, reprezintă un avantaj semnificativ.
Lead generation în procesul de extindere pe noi piețe
În piețele mature și, de obicei, saturate, creșterea devine din ce în ce mai dificil de realizat din mai multe motive. Pentru a continua să se dezvolte sau pentru a gestiona anumite provocări locale de ordin legislativ, unele business-uri ajung în punctul în care trebuie să se orienteze către noi piețe și să-și extindă orizontul la nivel internațional.
În acest context, o strategie de marketing coerentă și eficientă este un instrument esențial al procesului de extindere deoarece companiile trebuie să găsească noi căi de a atrage clienți și de a-și consolida prezența pe piețele internaționale. Însă tactici precum generarea de lead-uri într-o piață matură reprezintă o provocare complexă. Acestea necesită abordări pe care specialiștii în marketing cu experiență le pot implementa în așa fel încât business-urile să economisească bani și să scurteze orizontul de timp în care apar rezultatele (comparativ cu a gestiona procesul cu resurse umane proprii).
Extinderea într-o nouă țară, așa cum este Marea Britanie, poate fi mai dificil de realizat, fără suportul unor specialiști care să fie la ancorați în realitățile ambelor piețe, cea locală și cea pe care vrei să ajungi. O astfel de agenție care generează soluții de lead generation inclusiv în procesul de extindere pe piețe externe, este eMarketing Stars.
Agenția propune o gamă largă de servicii în cadrul campaniilor de marketing, care pornesc de la analiza pieței, dezvoltarea strategiei de marketing și implementarea acesteia, urmărind în timp real rezultatele pentru a se asigura de eficiența ei, și ajung până la suport pentru participarea la evenimente sau facilitarea de parteneriate pe piețele pe care se încearcă extinderea.
Este de dorit ca partenerii aleși pentru facilitarea procesului de extindere pe o piață cum este cea din Marea Britanie să aibă solide cunoștințe nu doar de limbă engleză, ci de particularități de abordare specifice zonei de business targetată de clienți. Fiecare piață are un anumit mod de a face business, mod care trebuie înțeles foarte bine înainte de a face orice fel de pas concret în extindere.
„În acest moment e greu să discutăm despre o strategie eficientă de vânzări fără sprijinul venit din partea marketingului. Iar atunci când vorbim despre un pas atât de important precum extinderea pe piețele externe, răbdarea și partenerii potriviți reprezintă un element esențial al succesului.
Sunt companii care eșuează în procesul de dezvoltare pentru că se așteaptă la rezultate imediate și nu așteaptă implementarea și maturizarea strategiei de marketing. Rolul nostru este și acela de a explica în detaliu aceste lucruri și de a răsplăti încrederea cu rezultate solide, care se obțin în timp. Cred că este foarte important să îți alegi partenerii potriviți pentru un pas atât de important și curajos precum dezvoltarea pe o nouă piață și mă bucur că pot spune acum că noi, la eMarketing Stars, avem rezultate care vorbesc de la sine obținute alături de parteneri relevanți în industriile lor”, a explicat Raluca Apostol, fondatoare a eMarketing Stars.Generarea de lead-uri a devenit în timp o știință complexă, care necesită expertiză și dedicare. Companiile care își doresc să fie competitive și să se extindă la nivel internațional trebuie să folosească toate avantajele pe care le are această disciplină. Soluția optimă aflată la îndemână este externalizarea acestui serviciu către o agenție care are know-how-ul și resursele necesare unei campanii de succes. Astfel de parteneriate au dus de multe ori la extinderi reușite pe piețe noi chiar și pentru companii de mărime medie, care au profitat de oportunitatea atingerii unei noi zone de potențiali clienți.
Puteți afla mai multe despre cum poate facilita un partener procesul de extindere pe noi piețe descărcând ghidul realizat de eMarketing Star pe această temă.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz