Stiri Interviuri

Cum să-ţi descoperi şi să-ţi atingi potențialul în industria farma

8 mart. 2022 6 min

Cum să-ţi descoperi şi să-ţi atingi potențialul în industria farma

Reading Time: 6 minute

Interviu realizat de Diana Rada-Puiu, colaborator al Institutului de Marketing

Andreea Apostol visează unde vrea să ajungă în viaţa profesională şi abordează drumul precum personajul Dorothy din „Vrăjitorul din Oz”: plină de curiozitate, deschisă la îmbunătăţire personală şi răbdătoare până la ivirea momentului oportun. Andreea este Global Packaging Lead (COVID-19 Vaccine & Antiviral) şi Women in Leadership Strategy, Operations Lead (Diversity and Inclusion Council Europe) la Pfizer, Global Deputy Chair (Ambassador Program) la Healthcare Businesswomen’s Association (HBA), şi, nu în ultimul rând, fondatoarea Unlock Your Career & Business – un network unde, din poziţia de coach, ajută membrii în dezvoltarea lor profesională şi creşterea business-ului în industria farma. Ea a urmat şi cursurile Chartered Institute of Marketing (CIM) prin intermediul Institutului de Marketing, partenerul local al Oxford College of Marketing.

Am provocat-o pe Andreea să ne povestească experienţa ei şi să împărtăşească principalele lucruri care au ajutat-o să parcurgă cu succes drumul.

Ce te-a determinat să alegi un job în farma?

Atunci când eram mică îmi plăcea foarte mult să amestec tot felul de lucruri şi îmi imaginam că prepar medicamente ca să ajut oamenii bolnavi. Apoi, mai târziu, pe vremea când mergeam la meditaţii la limba română, soţia domnului profesor avea o farmacie lângă casă, iar când tata mă ducea la el, mă lăsau să mă joc în farmacie. Mi se părea fascinant să mă aflu printre atâtea cutii, totul era extrem de curat, şi intrau mulţi oameni care mă salutau. Soţia domnului profesor servea clienţii cu medicamente, iar aceştia se bucurau că le va fi mai bine şi îi mulţumeau – mi se părea ceva incredibil să pot sa ajut atât de mulţi oameni făcând ceva ce îmi place foarte mult.

Cum îţi organizezi ziua în cadrul Pfizer, având în vedere că porţi 2 pălării?

De fapt, port mai multe pălării: pe cele de la Pfizer, pe cea de la HBA si pe cea de coach (printre altele). Ca să pot face tot ce îmi propun, este nevoie să fiu extrem de organizată şi concentrată. Ȋmi planific anul, lunile, zilele cât mai detaliat, altfel am senzaţia că mă duc într-o direcţie oarecare. Totodată, sunt flexibilă şi încerc să arunc planul în aer si să rescriu totul în funcţie de ce mă inspiră într-un anumit moment sau dacă văd că ceva nu merge. Ȋntotdeauna, încerc să provoc planul punându-mi întrebarea: „Cum să obţin în 6 luni ce vreau să realizez în 10 ani?” De la unul din mentorii mei am reţinut că trebuie să fac cele mai rapide şi simple lucruri care au cel mai mare impact şi totodată să fac lucrurile cât de repede pot şi să nu tărăgănez prea mult. Cam aşa îmi ghidez tot ceea ce fac pe toate planurile.

Cum se completează reciproc activitatea din Pfizer cu cea de la Healthcare Businesswomen’s Association?

Pfizer este sponsor HBA, iar implicarea mea în organizaţie a însemnat, de-a lungul timpului, o colaborare cu managerii mei astfel încât tranziţiile în carieră să fie susţinute de dezvoltarea pe care o am în HBA. De exemplu, am vrut o tranziţie în zona de business pe care am făcut-o dezvoltând mai întâi abilităţi în această arie în cadrul HBA, pe care apoi le-am prezentat la interviu. Ȋmi doresc să conduc o echipă – similar, conduc în HBA echipe alcătuite din 14 până la 100 voluntari care m-au ajutat să îmi definesc un stil de leadership şi să înţeleg cum să construiesc o strategie de organizaţie pe care să o execut creând o echipă motivată, care să livreze peste aşteptări. Timp de 4 ani, în Anglia, echipa coordonată de mine a înregistrat cele mai bune rezultate din Europa si este pe locul 2 la nivel global în ceea ce priveşte numărul de membri şi profitul obţinut din evenimentele pe care le-am organizat.

Ce instrumente te ajută în activitatea zilnică?

Mă bazez pe One Note, unde am tot ce îmi este necesar şi unde visez cât de mult pot. Am un telefon, un caiet, un pix şi un calendar. Cam atât. Consider că păstrând lucrurile simple pot să execut mai repede şi mai mult. Complexitatea, din punctul meu de vedere, este inamicul execuţiei.

Care sunt sursele tale de inspiraţie zilnică?

Citesc foarte mult (sau mai bine zis ascult cărţi pe Audible – 60-110  cărţi pe an). Mi se pare că noi, ca indivizi, ca să creştem în identitatea pe care o avem, ne putem inspira de la noi înşine în momentele cheie, dar şi de la alţii. Pentru mine este imporant să aud informaţie diversă din care să preiau lucruri pe care le pot implementa – dacă dintr-o carte rămân cu un lucru pe care îl folosesc ulterior, consider ca a fost o lectură eficientă. Totodată, sunt mare fan Tom & Lisa Bilyeu, Stefan James, Tony Robbins, Brian Tracy şi mulţi alţii, ascult podcasturi sau mă uit pe YouTube. Şi de 1-2 ani mă documentez, cât de mult pot, de peste tot despre cum să mă antrenez şi cum să mănânc – de la antrenorii mei sau de la alţi sportivi de performanta şi medici. Toată această informare, plus experienţa profesională şi de voluntariat, m-au condus către zona de coaching, unde sunt specializată pe dezvoltare in cariera si creşteri de business.

A schimbat ceva pandemia în modul în care lucrezi sau te inspiri zilnic? Dacă da, ce anume?

Absolut. Ȋnainte de pandemie mergeam zilnic la birou şi credeam că nu am timp pentru mine – mă trezeam şi direct în birou. Azi, lucrurile stau altfel, iar dimineaţa este momentul cheie din zi care mă ajută să îmi construiesc energia pentru tot ce am de făcut: mă trezesc la 5:00 dimineaţa, îmi fac o cafea, apoi „visez” şi îmi organizez ziua/luna/anul, meditez, fac un antrenament la sală sau mă plimb prin parc sau prin pădure, socializez, apoi mă apuc de lucru acasă sau într-o cafenea. Ȋn ceea ce priveşte inspiraţia, timpul pe care l-am petrecut în natură şi la sală m-au ajutat să înţeleg cât de important este să mă mişc pentru că de regulă în acelaşi timp ascult cărţi şi îmi vin tot felul de idei – acela este momentul de maximă creativitate al zilei.

Care a fost cea mai mare provocare profesională avută în ultimul an? Ce crezi ca te-a ajutat să-i faci faţă?

Nu ştiu cât de mult este profesională, cât mai degrabă este personală, este vorba despre toată partea de interacţiune cu colegii din birou pe care nu am mai avut-o şi care mi se pare esenţială în ceea ce priveşte crearea de încredere, generare de noi oportunităţi şi colaborare mai bună. Ȋnsă, pe de altă parte, am putut oricând să stabilesc întâlniri virtuale şi am încercat pe cât de mult posibil să păstrez partea de socializare în birou ca să înţeleg cum au oamenii nevoie de mine.

Cum integrezi învăţarea în activitatea curentă?

Cred că, de obicei, merge în două direcţii. Fie citesc lucruri care nu au legătura cu ce fac care îmi aduc o perspectivă nouă şi mă ajută să mă uit cu alţi ochi la ceea ce fac, să mă gândesc ce am de sărbătorit şi ce anume trebuie să îmbunătăţesc. Sau, mă uit la ce fac şi văd pe unde nu ştiu sau pe unde mi-ar plăcea să mă dezvolt şi mă duc în direcţia respectivă. După aceea învăţat, aleg maxim 1-2 lucruri pe care vreau sa le implementez, dar adunate de-a lungul timpului, devin destul de multe şi diverse.

Ce cursuri ai recomanda unei persoane care îşi doreşte să aprofundeze domeniul marketingului specific sectorului farmaceutic?

Ȋn primul rând CIM pentru că îţi oferă o bază teoretică foarte bună, iar comunitatea este minunată. Cea mai utilă pentru mine a fost partea din curs care adresează cum anume să monitorizăm rezultatele de marketing – cursul a stat la baza iniţiativei de construire a măsurătorilor pentru HBA. Alte cursuri potrivite sunt la universităţi şi pot fi module mai scurte sau mai lungi, în funcţie de ce anume caută fiecare să dezvolte – sunt o mulţime la Oxford, Imperial College London, LSE şi aşa mai departe.

Care sunt principalele 3-5 lucruri care crezi ca te-au ajutat în acest domeniu?

Unu dintre lucrurile, care m-au ajutat cel mai mult, este dorinţa de a învăţa mereu ceva nou, lucru care este extrem de util atunci când faci tranziţii între roluri sau între departamente diferite pentru că în faza iniţială este mult de înţeles, apoi se reglează. Alt lucru este că îmi place foarte mult să cunosc lume nouă, să înţeleg ce fac alţi oameni în organizaţia în care lucrez, dar şi din altele, iar aceştia mi-au adus foarte multe proiecte şi sfaturi care m-au ajutat mult în carieră. Alt lucru este că de fiecare dată când mi se propun lucruri, pe care nu le-am mai făcut, spun întotdeauna da, şi am capacitatea să trec peste teama de nou care ne poate ţine pe loc.

Care au fost provocările/lecţiile din care ai învăţat cel mai mult?

Cred că cel mai greu mi-a fost în trecut când am aplicat pe diverse roluri şi am fost respinsă. Aveam senzaţia că este ceva în neregulă cu mine, că trebuie să învăţ mai mult, că trebuie sa aplic mai bine, să cunosc mai multe persoane care sunt acolo unde vreau eu să ajung şi să lucrez mai mult – orice, ca să mă „repar”. Ȋn timp, însă, am înţeles că oportunităţile care sunt ale noastre vin întotdeauna la momentul potrivit şi sunt aliniate cu ce ştim să facem şi cu ce trebuie să învăţăm – adică rolul şi contextul vor fi potrivite pentru persoana potrivită.

Cum ţi-ai construit echipa? Cum îi menţii motivaţi?

De obicei, mă uit după tipologii diferite de persoane, deoarece caut să am diversitate în gândire în echipele pe care le construiesc – de exemplu, a existat la început de drum tendinţa să aleg oameni care sunt la fel ca mine pentru că mi se părea că fac totul repede. Doar că uneori repede nu e bine.  Caut oameni care să îmi spună unde greşesc, oameni care să aibă curajul să menţioneze ce nu merge în organizaţie ca să putem schimba împreună.

Nimeni nu poate motiva o altă persoană dacă aceasta nu doreşte. Eu cred că motivaţia constă în a asculta ce îşi doresc oamenii respectivi să obţină din experienţa în organizaţia pe care o conduci şi în a crea roluri care corespund aşteptărilor acestora – la fel ca în marketing: nevoie şi ofertă. Apoi, pe măsură ce au rezultate, îi încurajez în discuţii unu la unu, dar şi în faţa echipei şi în public. Totodată, lucrez cu ei ca să înţeleg care este planul lor pe termen lung şi să văd cum pot să creez spaţiu în rolul respectiv ca să-i ajut să facă tranziţia către următorul rol sau experienţa pe care şi-o doresc.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: