Opinii

Cum să te înțelegi cu șeful

10 apr. 2018 5 min

Cum să te înțelegi cu șeful

Reading Time: 5 minute

În opinia mea, relația cu șeful poate fi plăcută sau poate fi un coșmar. Nu există cale de mij­loc. Cu alte cuvinte, îți poate aduce mulțumire deplină sau te poate scoate din minți. Iar într-o zi totul poate fi bine, pentru ca a doua zi să îți dorești să nu-l fi cunoscut. Relația ta cu șeful îți poate îngreuna munca din toate punctele de vedere, deci cum faci ca activitatea ta să fie totuși eficientă și suportabilă?

Dacă te-a angajat un șef, iar recent ai observat o modificare în comportamentul acestuia, poate fi vorba de factori externi, asupra cărora nu ai niciun fel de control, ceea ce înseamnă că șeful nu are nimic cu tine și că e doar ceva trecător. Dacă însă te-ai ales cu un șef îngrozitor, care este incompetent, inconsecvent, agresiv, autoritar, nu știe să comunice, nu te ascultă, te face să te simți dat la o parte și incompatibil cu el – atunci e posibil să fie mai complicat. Totuși, nici măcar în acest caz, nu te grăbi să-ți scoți CV‑ul de la naftalină. Voi expune mai jos câteva idei despre cum să te înțelegi cu un șef dificil, cum să îl poți transforma din inamic în aliatul tău.

  1. Ascultă și ia aminte

Oricine începe lucrul ca șef într-o companie are nevoie de cel puțin trei luni pentru a putea începe să fie eficient. E posibil ca el să fi fost cooptat întrucât organizația avea o problemă, avea nevoie să fie puțin trezită la viață sau, pur și simplu, îi trebuia o nouă direcție. Nu poți afla care dintre acestea este motivul adevărat dacă nu îți faci timp să îl asculți, în loc să te impui în conversația cu el pentru a-i arăta că ești inteligent, competent și loial. Nu te ambala, ascultă-l, lasă-l să vorbească și încearcă să prinzi inclusiv ce nu spune direct. Este, de altfel, o ocazie perfectă pentru a-ți exersa abilitatea de a asculta, iar ca bonus e posibil să vezi că într‑o zi îți va cere opinia cu privire la o problemă.

  1. Învață să te bizui pe propriile tale forțe

Un manager care nu îți pune mereu la dispoziție resursele sau indicațiile necesare poate fi un lucru bun pentru tine; e posibil să fie șansa pe care o așteptai pentru a sta pe picioarele tale. Învață de la colegii tăi cum s-au descurcat cu el și ține cont pe mai departe. La prima discuție doar în doi cu șeful, menționează că ai rezolvat problema X în modul Y. Așteaptă reacția lui și analizeaz-o. E posibil ca reacția lui să fie: “Aha, foarte bine”, “Data viitoare să discutăm totuși dinainte” sau “Să nu mai decizi în privința asta fără să îmi spui și mie înainte”. Evi­dent, prima variantă e ideală.

Dacă ai făcut o greșeală, nu ezita să-i spui asta și să afirmi că a fost o scăpare, care nu se va mai întâmpla. Cere-ți scuze chiar dacă nu îți vine să faci asta. Și apoi, nu ai cum să nu iei decizii de unul singur pe termen lung. Poate riști une­ori, dar altfel nu poți înainta.

Dacă șeful nu îți recunoaște sau apreciază eforturile, nu e sfârșitul lumii. Tu știi în sinea ta dacă ceea ce ai făcut e bine sau nu. Le spun mereu clienților mei să nu ia lucrurile personal. Sunt afaceri, trebuie să te deprinzi să mai înduri și critici. Pe măsură ce ai mai multă experiență și treci prin mai multe furtuni, vei căpăta tot mai multă detașare.

  1. Îmbunătățește-ți încrederea de sine în comunicare

Treaba mea de coach este să ajut oamenii să-și îmbunătățească performanțele. Am avut într‑o singură săptămână două exem­ple de șef și subordonat direct care se evitau reciproc. Astfel de situații sunt nocive. Pe amândoi îi stânjenea tensiunea atât de mult, încât evitau să poarte o discuție deschisă cu privire la ceea ce trebuia, în mod evident, să fie rezolvat. “E un elefant în cameră, dar nu vreau să fiu eu ăla care să aducă vorba despre elefant.” În mod paradoxal, tu îl aștepți pe șef să deschidă discuția, iar el tatonează terenul pentru a vedea dacă ai curaj să aduci tu vorba. Practic, ambele părți risipesc energie care putea fi folosită în alte scopuri.

Abordează tu subiectele delicate; vorbește despre rezultatele slabe; implică-te deschis când doi colegi se contrează într-o ședință. Dacă îți găsești curajul de a vorbi despre aspecte delicate, scapi de sentimentul de stânjeneală și îi arăți șefului că ai inițiativa și maturitatea pe care jobul tău le presupune. Apoi, nu uita că unii șefi au fost angajați datorită priceperii lor pe partea tehnică, de profesie, și ca atare nu sunt întotdeauna comunicatori abili, mai au încă de lucru la acest aspect.

  1. Învață să fii selectiv și să nu răspunzi la toate provocările

Când ai un șef dificil, orice conversație pare o adevărată bătălie: și când îi ceri informații, și când îți aperi o decizie, și când îi explici de ce crezi că e bine ca tine. Ba chiar e posibil îți răspundă cu cinism sau direct rece, dacă nu ambele. Fă din aceste momente oportunități de a învăța lucruri noi: când să ridici o problemă și când nu, când să răspunzi la un atac și când nu, când să renunți și când nu. Un șef bun îți va testa discret lo­gica și judecata, dar și cât ești de flexibil, tu sau în raport cu echipa. Dacă în urma testului apari ca fiind prea delicat, ai pierdut bătălia, deoarece șeful va considera că nu ești suficient de rezistent în situații dificile. El nu stă să numere de câte ori ai câștigat tu în fața lui; fă și tu la fel. Să ai o cone­xiune cu șeful e mai important decât să ții scorul, să vezi cine e în avantaj.

  1. Mici amabilități – relaționează cu șeful

Este poate mai greu de făcut, dar nu imposibil. Poate chiar să crezi că nu ai cum să rela­ționezi cu șeful sau că nu merită, ori pur și simplu să nu știi cum să faci asta. În această din urmă situație, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să încerci să găsiți un interes comun; stai de vorbă cu oameni care îl cunosc pe șef, poate, cine știe, descoperi o pasiune comună cu acesta. Că e fotbalul, iahtingul sau aveți copii de aceeași vârstă, nu contează. Ideea este să fie ceva comun. Uite un pont: unii oameni își pun în birou fotografii cu familia sau legate de hobby-urile lor. Data viitoare când te vei afla în biroul șefului, uită-te la aceste fotografii și pune-i întrebări. Dacă îți va răspunde, ai scăpat de discuția pentru care te aflai de fapt acolo. Dacă îți vorbește despre interesele sale, ai o ocazie excelentă de a-l cunoaște mai bine. Poate că are probleme legate de un copil care are aceeași vârstă cu al tău. Oferă-i o soluție, fără să fii însă intruziv. După această discuție, e posibil ca șeful să nu ți se mai pară dificil, și aceasta datorită faptului că ai făcut un mic gest de amabilitate, cu ajutorul căruia ai stabilit o punte între tine și el. Și, bineînțeles, nu te opri aici, ci cultivă relația, deoarece face minuni în ceea ce privește încrederea dintre voi.

Acestea sunt doar cinci modalități de a te înțelege cu șeful. Ca în orice alt aspect care privește activitatea ta la serviciu, trebuie să te adaptezi, cu alte cuvinte să fii flexibil. Aplică pentru început aceste cinci sugestii; în materie de aptitudini de relaționare cu oamenii, cu toții devenim mai buni numai în timp.

Paul Renaud este Certified Executive Coach (ICF), specialist în networking și speaker la TEDx. El se concentrează pe consilierea managerilor în orice etapă a carierei pentru optimizarea oportunităților de succes. Pentru mai multe detalii, vizitați www.paul-renaud.com

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 320 (aprilie 2018). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: