Cum să dezvolți un business „tonic”
Reading Time: 5 minuteCând tot mai mulți români sunt interesați de experiențe noi, o mână de antreprenori din țară le propun ginurile artizanale pe care le produc în propriile distilerii. Iar succesul de care se bucură pune bazele unei piețe care crește.
Sunt șanse mari ca următorul Negroni sau Tom Collins pe care îl comandați în acest concediu să fie făcut cu un gin artizanal românesc. Vă asigur că nu este o greșeală și că ați citit bine. Cum tot mai mulți români încep să aprecieze cocktailurile pe bază de gin, o serie de antreprenori și-au luat inima în dinți și au răspuns pozitiv provocării, iar astăzi produc ginuri, după rețete inovatoare, cu care se pregătesc să ia cu asalt întreaga Românie.
Unul dintre aceștia este James Turnbull, un scoțian puțin trecut de 70 de ani care produce gin din flori de soc într-un mic sat din Transilvania. A ajuns pentru prima oară în Saschiz, pe la începutul anilor 2000, la invitația unui grup de ecologiști care aveau în plan protejarea zonei, una extrem de bogată în pajiști sălbatice și culturi de soc. Și, de atunci, sătucul românesc a devenit a doua casă pentru scoțian.
Jim a lucrat mai bine de 40 de ani în agribusiness și dezvoltare rurală și știa bine că nu va reuși să impresioneze comunitatea locală doar cu argumente de mediu. Așa că scoțianul le-a „promovat” potențialul economic și beneficiile financiare ce pot fi obținute ca urmare a proiectului de mediu. Și, ca să le arate cum, a pus bazele unei mici afaceri sociale, cu accent pe sustenabilitate, care producea gemuri după rețete tradiționale. Doi ani mai târziu, micuțul business și-a extins portofoliul de produse cu o gamă de zacuscă și concentrat din flori de soc. Deși marea majoritate era exportat în Marea Britanie, unde era achiziționat de un producător de băuturi, din ce rămânea, compania producea un șnaps din soc. Dar, cum nu era din prune, bărbații din zonă se pare că nu se dădeau în vânt după băutura scoțianului, iar doamnele, deși îi apreciau gustul, nu generau suficiente vânzări.
Așa că Jim a schimbat macazul și a pariat pe gin. Pe atunci, consumul de gin artizanal tocmai „explodase” în Marea Britanie și Jim știa că va fi doar o chestiune de timp până când România se va alinia noului trend. Au trecut mai bine de trei ani până când scoțianul a reușit să obțină o licență pentru deschiderea unei microdistilerii, timp în care foarte multă lume l-a sfătuit să renunțe, însă așteptarea se pare că a meritat.
„Compania noastră are sediul într-o casă reconstruită de familia Kasper în anii 1860, iar pe inscripția de pe fațadă, alături de anul 1888, scrie în limba germană: Răbdarea, înțelepciunea și timpul fac imposibilul posibil”
James Turnbull, fondator și CEO al companiei Food Development Company
Scoțianul a făcut astfel imposibilul posibil lansând Kaspers, un gin din flori de soc, boabe de ienupăr și alte plante aromate cu care surprinde pasionații de cocktailuri. Cum numărul românilor care au călătorit mult și caută să încerce lucruri noi este în creștere, tot mai multe baruri sunt dispuse să le ofere clienților experiențe care mai de care mai inedite, iar asta înseamnă și cocktailuri realizate cu produse de calitate.
Pe gust a mizat și Ștefan Bărbulescu, fondatorul Pușcălupi, un gin artizanal la care a ajuns după doi ani de zile și 49 de rețete. Rețeta antreprenorului este o încununare a ingredientelor cu puternice rădăcini atât în orient, cât și în occident. „Sunt 18 botanice, la fel ca și numărul de stradă al vechii sifonării în care distilez, aflată din punct de vedere geografic în cel mai vestic punct din est și în cel mai estic punct din vest. O parte din botanice sunt achiziționate local, restul printr-o companie specializată în comerțul cu botanice de gin, veche de câteva sute de ani”, spune Ștefan Bărbulescu, fondatorul brandului de gin artizanal Pușcălupi. Brandul creat de antreprenor își ia numele de la primul cabanier al Mălăieștiului, cel care l-a călăuzit pe faimosul botanist J. Roemer în alcătuirea celei mai ample lucrări botanice despre Țara Bârsei.
Vizitele facute cu tatăl său, în copilărie, la târguri specializate în băuturi, procesare de fructe sau distilare din Germania și Austria au contribuit mult la drumul pe care l-au purtat pașii carierei pe Ștefan Bărbulescu. Apoi a fost entuziasmul dezvoltat de antreprenor pentru ginuri și îndrăzneala de a face lucrurile altfel, într-un mediu „ostil”.
Declarația de calitate a ginului produs de antreprenor în Râșnov se regăsește în spatele sintagmei „single shot dry gin” – modul în care a ales să descrie faptul că fiecare lot de Pușcălupi, ce constă în 95 – 100 de sticle numerotate individual, este produs „dintr-un foc”, într-un singur proces, în prezența tuturor ingredientelor. Sintagma „single shot” presupune un interval de cel puțin șase săptămâni pentru ca alcoolul rectificat în prezența botanicelor sau a „produselor vegetale naturale”, așa cum sunt descrise din punct de vedere legislativ, să îndeplinească exigențele calitative autoimpuse de antreprenor. Și, deși este un proces care consumă resurse, antreprenorul a rezonat cu acesta încă din faza de prototip.
„Ne dorim ca prin menținerea abordării extrem de personale cu care am pornit, să reușim să devenim cât mai accesibili și mai prezenți pentru entuziaștii categoriei. Ne vom dezvolta atât de mult cât ne va fi permis fără să facem vreun compromis în declarația inițială asupra calității produsului – gând care îmi amintește cât de important este să «îți permiți» să ai răbdare”
Ștefan Bărbulescu, fondatorul brandului de gin artizanal Pușcălupi
Ginul este din ce în ce mai popular și în România, iar astăzi, un număr tot mai mare de români vor un produs de calitate, ceea ce se traduce și prin dezvoltarea acestei piețe. Cea mai bună dovadă a acestei creșteri exponențiale a cererii pentru ginul produs de antreprenori români este reflectată chiar de obiectivul lui Alexandru Haită. Antreprenorul plănuiește ca Măgura Zamfirei, ginurile artizanale pe care le produce, să fie disponibile în peste 30 de județe din țară. În acest moment, distileria antreprenorului are o capacitate de producție de 20.000 de litri de gin pe an și 20.000 de litri de produse care parcurg procesul de fermentare – whisky, rom, vodcă. Mai mult, antreprenorul va demara în curând lucrările pentru o nouă clădire a distileriei în urma căreia se va mări și capacitatea de producție, distileria ajungând la o capacitate de producție de zece ori mai mare decât în prezent.
„Măgura Zamfirei este un proiect de suflet, născut din dorința de a face altfel de lucruri și de a demonstra că și în România se poate. Nu ne oprim aici, continuăm cu dezvoltarea distileriei, a capacității de producție, vom pune la dispoziție un tur de vizitare și degustare în cadrul distileriei, ceva aparte pentru România, un loc unde cei interesați de producția de gin, rom, whisky să poată vedea și înțelege procesul de producție. Ne dorim să tragem cortina care învăluie în mister acest segment al producției de băuturi spirtoase. Cu privire la produse, suntem în continuă dezvoltare de noi rețete și ne-am propus ca în anul 2027 să punem pe piață primul nostru whisky. Până atunci, vă vom surprinde și cu o vodcă din secară cultivată la noi în fermă”
Alexandru Haită, fondatorul brandului Măgura Zamfirei
Rețetele băuturilor sunt dezvoltate chiar de Alexandru Haită, care a urmat o serie de cursuri de master distiller în Olanda pentru a putea să își pună amprenta pe toate sticlele care ies de pe poarta distileriei din județul Teleorman. Iar rezultatele nu au întârziat să apară. Tânărul a participat la trei concursuri importante, recunoscute internațional, în cadrul cărora băuturile sale au fost premiate cu aur și argint. Rezultatele bune l-au încurajat și l-au motivat pe Alexandru Haită să producă și alte tipuri de gin care să întregească portofoliul brandului Măgura Zamfirei și să pună România pe harta producătorilor de gin.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 375 (16 iulie – 16 septembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz