Roxana Tudor: Cum să devii o versiune mai bună a ta
Reading Time: 7 minuteInterviu realizat de Diana Rada-Puiu, colaborator al Institutului de Marketing
Vara aceasta a fost una extrem de frumoasă pentru sportul românesc şi mulţi sportivi s-au aflat în situaţia de a se autodepăşi de nenumărate ori. Cu siguranţă ideea de versiune îmbunătăţită a sinelui nu este limitată la domeniul sportului şi am profitat de această ocazie pentru a discuta despre subiect cu Roxana Tudor, Marketing Manager la unul din cei mari mari furnizori de energie din România şi absolvent al cursului CIM (Chartered Institute of Marketing) – Digital Strategy, prin intermediul Institutului de Marketing.
Roxana a împărtăşit cu noi de ce îi place să lucreze în marketing, instrumentele care o ajută în organizarea activităţii, atracţia faţă de studierea comportamentului consumatorului şi de ce consideră că învăţarea continuă reprezintă cheia succesului.
Ce te-a determinat să alegi un job în marketing?
Pare că am ştiut ce îmi doresc de la viaţă încă din studenţie, pentru că am urmat chiar cursurile Facultăţii de Marketing. La 20 de ani, marketingul mi s-a parut „cool”, pentru că structuri de marketing probabil aveau atunci doar companiile multinaţionale în care visam să lucrez. Acum, în schimb, pot să afirm că am ales sa fac o carieră în marketing pentru că îl asociez cu libertatea de exprimare într-un mod creativ, dinamic, mereu nou şi cu multe provocări.
Dar nu am făcut marketing dintotdeauna. Mi-am început cariera în vânzări, la 22 de ani, într-o multinaţională din domeniul telecomunicaţiilor. Am făcut parte mai întâi din echipa de Sales & Customer Service pentru B2C, unde am fost în top 10 cei mai buni vânzători din ţară. Apoi, am ales să îmi lărgesc orizonturile şi spre segmentul B2B. În cei opt ani în care mi-am desfăşurat activitatea în acea companie de top, am avut şansa să învăţ cum se pot face lucrurile la cel mai înalt nivel, am interacţionat şi am lucrat cu oameni care şi-au pus amprenta asupra dezvoltării mele si m-au determinat să evoluez. Datorită experienţei acumulate, mi-am dat seama ce domeniu mă atrage cel mai mult şi m-am decis să urmez o carieră în marketing. Astfel, am debutat pe o poziţie de Specialist de Marketing la unul dintre cei mai mari furnizori de energie din România, iar de cinci ani sunt managerul departamentului.
Cum îţi organizezi ziua ca Marketing Manager?
Există o rutină pe care o am, cum probabil are fiecare dintre noi în ceea ce priveşte activitatea zilnică. Când sunt la birou şi nu lucrez de acasă, îmi încep ziua cu cafeaua de dimineaţă cu echipa, pentru un vibe bun şi energie pozitivă. Empatizarea pe orice subiect apropie oamenii, iar echipa este mai unită şi mai responsabilă. Ca manager în marketing, am un calendar clar de campanii, cu sarcini, responsabili şi termene definite. Altfel, nu mi-aş putea desfăşura activitatea, fiind responsabilă de crearea şi implementarea strategiei de marketing, online și offline, pentru produsele și serviciile energetice.
Ce instrumente te ajută în activitatea zilnică?
Folosesc foarte mult Trello, un instrument de management de proiecte care m-a ajutat să îmi gestionez mai eficient activităţile, să monitorizez sarcinile şi gradul de realizare a acestora pentru că are un calendar şi etichete pentru fiecare membru. Îmi place că este un instrument vizual şi interactiv, care transmite notificări, reminders şi oferă în plus alte lucruri utile precum, liste noi de activităţi, acces diferenţiat între membri sau posibilitatea de a ataşa documente. Îl consider un lucru bun pe care mi l-a adus pandemia, fiind extrem de util când lucrezi de acasă.
Exclusiv în zona de digital mă ajută Supermetrics, pentru că preia datele din Google Analytics, Google Ads, Facebook, Instagram, YouTube sau alte platforme şi le transportă într-o platformă personalizată de raportare a campaniilor, fiindu-mi astfel mai uşor să monitorizez şi să compar traficul, conversiile sau să analizez comportamente.
Care sunt sursele tale de inspiraţie zilnică?
Îmi place să studiez comportamentul consumatorului, mă fascinează şi mă inspiră totodată. Poate şi pentru că am fost atrasă de latura psihologică, analizez modelele de comportament şi încerc să îmi dau seama ce le-ar putea influenţa deciziile de cumpărare. Echipa mea și oamenii cu care colaborez reprezintă, de asemenea o sursă de inspiraţie pentru mine şi învăţ în permanenţă ceva de la ei, fiind temperamente diferite, cu specializări diverse.
Dacă vorbim de publicaţii, mă inspiră informaţiile de pe https://www.davechaffey.com/ , https://www.wordstream.com/ şi https://www.smartinsights.com/. Sunt un mare fan Dave Chaffey şi revin, de fiecare dată, când am de făcut un proiect, la cărţile lui: „Digital Marketing, Strategy, Implementation and practice” şi „Digital Marketing Excellence, Planning, Optimizing and Integrated Online Marketing”.
A schimbat ceva pandemia în modul în care lucrezi sau te inspiri zilnic? Dacă da, ce anume?
După aproape doi ani de trăit într-o pandemie globală, am evoluat atât în calitate de consumatori, cât şi în calitate de angajaţi ai unei companii, care a fost nevoită să ţină pasul în mod accelerat cu lumea digitală. Este cât se poate de clar că, dacă nu satisfacem noile preferinţe şi nevoi ale consumatorilor, ei vor găsi o alternativă. Am adoptat o abordare omnichannel, încercând să oferim soluţii şi servicii menite să faciliteze comunicarea cu clienţii, să dăm acces la servicii adiacente energiei electrice şi gazelor naturale, simplu, rapid, cu accentul pus pe latura online. De asemenea, avem un interes puternic pentru iniţiativele ecologice şi pentru sustenabilitate. Întregul context ne determină să fim mai atenţi cu mediul, să utilizăm şi să promovăm energia verde, să transmitem recomandări pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice, prin campanii de conştientizare, organizate la nivel naţional, dar şi prin campanii locale în care am ajutat, prin acţiuni concrete, consumatorii vulnerabili. Consumatorul post-pademie are un interes mai mare pentru brandurile prietenoase cu mediu, care dovedesc o grijă reală faţă de societate. Totodată, este mai preocupat de starea sa de bine si, de aceea, trebuie să ne adaptăm la aşteptările sale. Interacţiunile directe sau online cu aceştia au un impact decisiv asupra loialităţii şi încrederii clienţilor în noi.
Care a fost cea mai mare provocare profesională avută în ultimul an? Ce crezi că te-a ajutat să-i faci faţă?
Pe lângă activitatea mea curentă, anul acesta am accepat provocarea de a face parte dintr-o echipa de traineri a unei companii care livrează cursuri pe suport video în diferite arii de business, dedicate tinerilor antreprenori. Eu am acoperit sfera de marketing. Nu am stat pe gânduri, fiind o experienţă extraordinară care mi-a oferit oportunitatea să împărtăşesc din know-how-ul meu şi altora, să vorbesc despre meseria mea, de care sunt pasionată. Ceea ce m-a ajutat să fac faţă a fost determinarea de a mă autodepăşi, pentru că am ieşit din zona de confort şi am luat contact pentru prima dată cu o cameră video. În plus, am simţit o responsabilitate foarte mare în realizarea materialelor de curs, ele fiind în esenţă o carte de vizită. Trebuie să fii coerent şi să te pui în pielea cursanţilor, să vezi dacă limbajul pe care îl foloseşti este sau nu pe înţelesul lor. Cred că putem realiza orice, atât timp cât ne propunem şi ne stabilim ţinte şi obiective şi muncim pentru a le atinge.
Cum integrezi învăţarea în activitatea curentă?
Sunt de părere că marketerii trebuie să înveţe în permanenţă şi să se adapteze la noutăţile pieţei dacă îşi doresc să aibă success. De-a lungul timpului am urmat mai multe programe de training şi am obţinut o certificare internaţională în Digital Strategy, acordată de CIM, cu sprijinul Institutului de Marketing. După această experienţă am reuşit să dezvolt în cadrul organizaţiei, în care îmi desfaşor activitatea, o strategie de marketing digital mai complexă, care ne-a ajutat să ne diferenţiem în piaţă, să construim şi să menţinem relaţia cu clienţii, indiferent de canalul de comunicare agreat de consumatori, exact în momentul în care a debutat pandemia. Până atunci, accentul nu a fost pus pe zona de digital pentru că peste 50% dintre clienţii de energie sunt traditionalişti şi am observat o foarte mare rigiditate în adoptarea canalelor digitale.
Marketingul este un domeniu care evoluează rapid şi chiar dacă nu mi-aş propune să învăţ, m-ar împinge contextul să o fac. Acest mediu dinamic şi provocator mă face să îmi menţin mintea ageră, să fiu la curent cu tendinţele, să studiez consumatorul şi noile metode digitale prin care putem îmbunătăţi experienţa clienţilor.
Ce cursuri ai recomanda unei persoane care îşi doreşte să aprofundeze domeniul marketingului?
Domeniul marketingului este vast, dar cred că, mai întâi, e important să ne decidem care parte a sa ne atrage mai mult. Ȋn cazul meu, am acoperit de-a lungului timpului cam toate ariile de marketing şi mă simt norocoasă că am avut această oportunitate. Recunosc însă că cel mai mult mă atrage digital marketingul, motiv pentru care am şi studiat în profunzime conceptele de strategie digitală. M-au ajutat mult cursurile urmate în colaborare cu Institutul de Marketing, de lungă durată şi în varianta blended learning. Deşi, iniţial, am avut sentimentul că nu voi reuşi să le finalizez, fiind un modul care s-a desfăşurat mai mult în mediul online, faptul că ei mi-au oferit suport permanent şi au fost implicaţi, m-a determinat să acord mai multă atenţie studiului, într-o perioadă aglomerată din punct de vedere profesional. Cursurile au fost practice, cu studii de caz, care m-au făcut să mă documentez pentru că altfel nu aveam cum să finalizez lucrarea de diploma. De aceea, recomand oricărei persoane care doreşte să-şi aprofundeze cunosţintele de marketing, să caute cursuri care au şi o parte practică şi să se gândească totodată, cum ar aplica cele învăţate în activitatea de zi cu zi.
Care sunt principalele 3-5 lucruri care crezi că te-au ajutat în acest domeniu?
Poate nu neapărat în această ordine, dar cred că m-au ajutat: determinarea, perseverenţa, dorinţa de a mă autodepăşi, gestionarea timpului şi disponibilitatea de a învăţa permanent. Consider că secretul unui proiect de succes este să îţi urmăreşti obiectivul final şi să îl vizualizezi îndeplinit. Poziţionându-mă aşa, am hotărârea necesară pentru a-mi dezvolta cunoştinţele şi pentru a gestiona eficient distragerile zilnice, fără să mă las copleşită de diferite piedici care apar în mod inevitabil. Un „To do List” şi o orientare către soluţii mă ajută să fiu eficientă şi să respect termenele. E important, de asemenea, să ne cunoaştem şi să fim obiectivi, să ne analizăm reuşitele sau eşecurile, să tragem concluzii şi să luăm măsuri de îmbunătăţire. Când suntem competitivi cu noi înşine, evoluăm. Cunoscându-ne minusurile, ştim în ce zonă e nevoie să aprofundăm.
Care au fost provocările/lecţiile din care ai învăţat cel mai mult?
Cel mai mult am învăţat din situaţiile profesionale noi, neprevăzute generate de context. Acestea sunt cele mai bune lecţii pentru mine, cele care mă provoacă să devin o versiune mai bună a mea. Pot da exemplu o situaţie recentă, în care am fost nevoită să studiez concepte de user interface sau user experience, acesta din urmă oscilând cumva între marketing, design, project management şi psihologie, pentru a face faţă unui nou proiect pe care îl pregătim pentru consumatori, în care am rolul de Project Manager.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz