MarComm Digital Opinii

Cum s-a simțit pentru companii migrarea masivă a consumatorilor în digital

22 iul. 2020 3 min

Cum s-a simțit pentru companii migrarea masivă a consumatorilor în digital

Reading Time: 3 minute

Abia am trecut de jumătatea unui an pe cât de imprevizibil pe atât de transformator. Și din păcate primul din câți vor urma de instabilitate economică. Cred totuși că e loc de curaj și joacă în doze mici, într-o formă care ne poate ajuta pe termen lung.

De Alina Ioana Petrea

Când ne uităm la datele din 2019, penetrarea internetului în România a fost de 80%, cu 41% dintre utilizatori folosind deja motoarele de căutare pentru a găsi informații despre branduri. Odată cu migrarea masivă a oamenilor în digital, pe fondul stării de urgență, cifrele acestea s-au mărit. În consecință, cererea de conținut digital a crescut simțitor.

Alina Ioana Petrea
Alina Ioana Petrea / Foto: Paul Pădurariu

Răspunsul companiilor a apărut mai greu, dar acolo unde deciziile au fost luate rapid, pe o mentalitate flexibilă, s-au câștigat cote de piață.

La modul ideal vorbind, din perspectivă digitală, 2020 a reprezentat o oportunitate pentru business-urile cu potențial de transformare. Am avut un moment zero în care obiectivele de digitalizare pe termen lung au devenit, peste noapte, obiective pe termen scurt. Au avut de câștigat cei care și-au accelerat planurile existente, au reconfigurat bugete în departamente de marketing și au încurajat deciziile rapide. Același lucru se aplică și companiilor care poate fără să fi avut un plan în această direcție, au înțeles ca e important să aloce măcar un buget de test, pe o perioadă determinată, iar apoi să ia în considerare o adaptare a modelului de business.

Pentru agențiile de digital, orice accelerare a acestui trend e o veste bună. La Grapefruit am simțit încă din primele săptămâni cum cererea a crescut pentru servicii de digital marketing si dezvoltare software.

Din păcate, avem și suficiente exemple de migrare pe termen scurt, de business-uri care se vor întoarce rapid la zona de confort din offline sau care au preferat să nu investească în digital. Nu știm cât au avut de pierdut, dar știm sigur că nu vor avea de câștigat pe termen lung.

Unii consumatori au fost întotdeauna timizi în adopția mediului digital până când, forțați de pandemie, nu au mai avut de ales. În acest context, rolul multor business-uri a fost să le redea siguranța că lucrurile se pot întâmpla la fel de bine ca înainte, urmat de educarea spre utilizarea de canale digitale.

Alții au îmbrățișat un stil de viață mai ”tech oriented”, care poate în trecut le lăsa un sentiment de nesiguranță (plata exclusiv cu cardul, cumpărături exclusiv online, discuții cu medicul în online, decizii importante de business luate într-un meet). Sau au intrat pe canale de social media și explorat forme noi de conținut, cu accent pe conținutul video. Conform unui raport publicat de Sensor Tower, TikTok, platforma de socializare ce livrează exclusiv conținut video, a înregistrat în Q1 2020, 315 milioane de downloads, reprezentând un record trimestrial istoric, pentru o aplicație. În România avem peste 2 milioane de utilizatori (comparativ cu februarie 2019 cand aveam peste 170.000).

Sunt două direcții în care majoritatea planurilor de digital vor fi dezvoltate. Prima se referă la creșterea volumului de business prin intermediul digitalului, a doua la strategii specifice unei perioade de recesiune. Românii vor fi mai reticenți în achiziționarea unor produse sau servicii, pe fondul unei crize economice. De exemplu, se poate ca oamenii sa aleagă investiții pe termen lung sau servicii de mentenanță în defavoarea altor produse de tip high-end. Iar în situațiile de acest gen ajungem din nou la nevoia unei mentalități flexibile și decizii luate rapid.

Alina Ioana Petrea este Digital Strategist la Grapefruit. 

Foto header: © Elnur | Dreamstime.com 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: