Cum îți deschizi un magazin online. Cât durează și cât te costă?
Reading Time: 4 minuteÎn primele luni ale anului, numărul de magazine noi activate pe platforma Gomag a crescut cu peste 200%, ajungând la aproape 1500 de magazine active. De asemenea, s-a dublat numărul antreprenorilor din offline care au decis să lanseze rapid magazine online. Cât durează și cât costă să deschizi un magzin online și ar fi bine să știi înainte să pornești la drum, ne explică Cosmin Dărăban, CEO & Co-fondator al platformei Gomag.
”Pandemia a forțat creșterea pieței de eCommerce cu o viteză greu de imaginat în anii anteriori. Mereu au existat creșteri, însă acestea erau constante și aproximativ facil de prevăzut. Totodată, perioada prin care trecem a schimbat comportamentul de cumpărare al românilor, orientându-l spre online”, spune Cosmin Dărăban.
În toate aceste luni în care am stat acasă, pandemia a avut un impact și mai puternic decât sezonalitatea, fapt observabil în perioada sărbătorilor pascale, când raportat la anul trecut, pe lângă produsele alimentare, primau articolele outdoor. Anul acesta vânzările online au explodat, în special pentru produsele folosite în interior. Mulți români au făcut acum achiziții online pentru prima dată. Deși din iunie volumele au revenit aproape la normal față de anul trecut, acest trend va continua datorită noului confort descoperit, dar și a lipsei alternativelor cu care ne-am obișnuit.
Avem de-a face cu un proces accelerat de digitalizare a business-urilor din România. Noua normalitate include afaceri offline, unele locale, care au pivotat către online. Chiar dacă nu au propriu-zis experiență în eCommerce, acestea au din start un atu; pentru că sunt deja familiarizate cu ceea ce înseamnă vânzarea și relația cu clienții. Rămâne de văzut cum vor folosi online-ul în avantajul lor, pe termen lung.
TOP 3 LUCRURI DE ȘTIUT PENTRU CEI CARE VOR SĂ DESCHIDĂ UN MAGAZIN ONLINE
Oricine vrea să dezvolte acum un magazin online are oportunități la care cei care au început acum câțiva ani doar visau. Cert e că acesta este un moment extrem de favorabil, pentru că intrăm într-o zonă de maturizare a pieței de eCommerce. Practic, antreprenorii noi vor intra pe o piață dinamică, care în condiții normale crește cu un miliard de euro de la un an la altul. Date fiind împrejurările actuale, crește și mai mult, mai repede. Tehnologia a evoluat și este foarte accesibilă, iar bariera de intrare e foarte joasă.
Un al doilea lucru, când vrei să intri pe piața de eCommerce este să fii conștient că există câteva task-uri repetitive pe care se bazează un business, pe lângă lucrurile creative și atragătoare (cum e marketing-ul). Acestea sunt operațiuni de bază de care te vei lovi imediat după prima comandă: gestionarea comenzilor, împachetarea, facturarea, logistica, relația cu clienții. Aici există posibilități de optimizare și automatizare.
Un alt treilea lucru, care reprezintă și unul dintre principalele avantaje ale vânzărilor online, sunt canalele de marketing. În ziua de azi, acestea sunt extrem de abordabile, chiar și fără cunoștințe sau experiență. De asemenea, oferă acces la date detaliate, multe în timp real, pe care prin tehnici tradiționale nu ai avea posibilitatea să le cuantifici și monitorizezi. Marketing-ul online te ajută să mergi țintit pe grupuri de audiență și interese specifice pentru produsele vândute.
CÂT DUREAZĂ LANSAREA UNUI MAGAZIN ONLINE
La modul general, între 3 și 10 zile. Pentru ca această perioadă să fie cât mai scurtă este nevoie de organizare: să fie stabilit portofoliul de produse, să existe contracte cu firmele de curierat și plățile online și să fie aleasă deja o formă juridică (recomandat SRL). Odată planificate aspectele legate de design, mod de abordare a clienților și strategia de lansare a magazinului, obținerea primelor vânzări chiar din prima săptămână de lansare este relativ garantată.
CÂT COSTĂ LANSAREA UNUI MAGAZIN ONLINE
Pe platforma Gomag, abonamentele disponibile încep de la 27 euro lunar. Pe lângă soluția eCommerce, se impune achiziționarea unui domeniu și hosting (care costă aproximativ 10 – 12 euro anual).
Apoi, apar anumite costuri legate de promovarea magazinului. Acestea pot fi costuri strict financiare sau de timp: implicarea în crearea de conținut pentru website și marketing (text, vizual, audio), strategia Social Media marketing, trimiterea newsletter-elor, primele campanii de reclamă plătită, colaborarea cu afiliați ș.a.m.d.
Costurile variază, de asemenea, dacă vorbim de situații ”one-man show”, când antreprenorul se ocupă de tot ceea ce înseamnă afacerea lui online sau dacă are o echipă internă, dacă externalizează anumite aspecte ale business-ului (fulfillment, marketing, asistență clienți) sau dacă face dropshipping.
PIAȚA DE ECOMMERCE
Statisticile obișnuite pentru piața de eCommerce se vor dubla în acest an. De la începutul perioadei de urgență am observat creșteri spectaculoase, în special în industria echipamentelor sportive online – am avut clienți cu creșteri de peste 500%, industria magazinelor cu articole pentru casă și grădină, magazinele cu jocuri și jucării, produse alimentare (aproximativ 400%) și articole de îngrijire personală (250%).
Aceste industrii s-au clasat în top datorită contextului, dar și a breșei create între obiceiurile și comportamentul de cumpărare al românilor înaintea pandemiei versus în timpul acesteia. Dovadă este faptul că, deși nu au înregistrat evoluții la fel de spectaculoase, majoritatea industriilor au crescut în online. Inclusiv fashion, chiar dacă mulți ne închipuiam că va urma o perioadă în care se vor cumpăra doar pijamale.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz