Cum faci un POS să vorbească?
Reading Time: 4 minuteFondat de doi veterani ai industriei de plăți electronice din România, fintech-ul SymphoPay a atras până acum investiții de aproximativ 1,5 milioane de euro și pregătește extinderea pe piețe internaționale oferind un POS inteligent.
Când biografia ta profesională afișează poziții precum CTO ePayment și Avangate sau CEO al PayU România și Europa de Sud-Est, se poate spune că piața de plăți electronice nu mai are niciun secret. Și totuși, Daniel Nicolescu, cofondator și managing partner la SymphoPay, a identificat un teritoriu încă neexploatat și vine cu o soluție inovatoare pe piață: transformarea POS‑ului dintr‑un simplu cititor de carduri într-un instrument inteligent de marketing. Prin integrarea flotei de POS‑uri cu casele de marcat și sistemele tip CRM ale companiei, SymphoPay oferă o infrastructură pentru conturarea mesajelor și a ofertelor potrivite oricărui tip de client. “Promisiunea noastră la comerciant este că poate transforma momentul plății într-o oportunitate de new business. Când ești la terminal, este singurul punct în care banca, retailerul și consumatorul se întâlnesc. Noi vrem să-i dăm ceva viață acelui moment, să-l punem în producție”, spune Daniel Nicolescu, cofondator al SymphoPay. De exemplu, dacă vizitezi pentru prima dată un retailer, el trebuie să își dea seama de acest fapt și să poată să spună “Salut, bine ai venit la noi. Dacă mai vii săptămâna asta, ai un discount de 10% la următoarea cumpărătură”. Iar POS-ul îți dă acest mesaj pe chitanță și îți emite și un voucher valabil într-o perioadă aleasă de comerciant. Controlul asupra POS‑ului este al comerciantului.
În momentul de față există 3.000 de POS-uri în funcțiune, startup-ul având deja încheiate parteneriate cu trei bănci. Primul client a fost FAN Courier, prima bancă parteneră – Banca Transilvania, iar prin intermediul Alpha Bank, platforma SymphoPay va pătrunde pe piețe internaționale. Potrivit lui Daniel Nicolescu, nu trebuie doar să integrezi terminale de plată, trebui să ai și abilitatea de a orchestra diverse sisteme peste tranzacțiile financiare și aici începe să apară valoarea SymphoPay. Compania poate integra mai multe sisteme în timp real cu platforma comerciantului, poate să ajute atât comerciantul, cât și banca să integreze apoi platforma de loialitate, de CRM, de ERP, analytics, customer management. “Pentru noi, valoarea vine în momentul în care retailerul și/sau banca își doresc să utilizeze tranzacția ca pe un mijloc de a crește engagement-ul clientului. Practic, folosești acel moment când clientul este cu portofelul deschis, într-o zonă de confort (are încredere în magazinul respectiv și în produsul/serviciul pe care îl cumpără) iar tu ești în poziția de a-i mai propune ceva și utilizezi componenta de plăți ca un generator de business”, explică cofondatorul SymphoPay. La fiecare tranzacție, SymphoPay primește un procent atât de la comerciant, cât și de la bancă. Integrarea soluției SymphoPay nu este complicat de efectuat pentru comercianți, compania oferind protocoale API pentru sistemele de operare Windows și Android. Pentru bănci, integrarea presupune setarea unui canal securizat tip VPN, platforma fiind capabilă să emuleze în totalitate protocoalele de comunicare existente ale băncii.
Dincolo de orizont
Pentru a transforma ideea în business, Daniel Nicolescu a pornit la drum alături de un fost coleg de facultate, Sebastian Ioniță. În toamna lui 2015, SymphoPay l-a convins pe Radu Georgescu să susțină proiectul, GECAD Group investind atunci 550.000 de euro. ”Primii doi ani au fost mai ușori din perspectiva faptului că am construit produsul și echipa, am integrat, am certificat. În 2018 am avut o presiune foarte mare pe vânzări. Și asta pentru că nu ne-am mișcat așa cum am anticipat”, spune fondatorul SymphoPay. Provocarea este că SymphoPay încearcă să miște atât sistemul de retail, cât mai ales sistemul bancar, care reacționează în urma unor decizii foarte elaborate. “În orice caz, din punctul de vedere al cifrelor am crescut de 5 ori: dacă în 2017 am avut o cifră de afaceri de 37.000 euro, în 2018 am ajuns la 200.000 de euro”, spune Daniel Nicolescu. Pentru 2019, planurile fintech-ului vizează mai multe obiective. “Lucrăm să aducem oameni cheie în cadrul echipei, dorim să mărim puterea de vânzare și de promovare a soluției. De asemenea, pe partea de inginerie investim în POS-uri și dezvoltarea platformei ca să susținem dezvoltările pe care le avem în plan. Vizăm și proiecte de integrare a mai multor bănci cu sisteme de loialitate la retailer, primul astfel de proiect fiind eMAG. Și, nu în ultimul rând, țintim în 2019 o creștere a tranzacțiilor, câteva sute de mii de tranzacții pe lună. Momentan nu am ajuns la 100.000 de tranzacții/lună”, arată Daniel Nicolescu.
În prezent echipa SymphoPay este formată din 7 oameni, planurile pentru 2019 fiind de mărire a echipei până la 12 persoane. La începutul lunii martie, SymphoPay a anunțat o nouă rundă de finanțare în valoare de 650.000 euro condusă de fondul Early Game Ventures. La rundă au participat GECAD Ventures, Sparking Capital și business angels. “Viziunea SymphoPay este să devenim un lider global în administrarea și integrarea plăților la terminale de plată. Asta nu poți să o faci singur. Când ai în fața ta o oportunitate atât de mare, scopul tău este să înțelegi nevoia sau unde va fi piața și să-ți iei oamenii care te pot ajuta să te ducă acolo. Important este să ai un om care te ajută în validarea unor idei, în aducerea unor idei pe masă”, explică Daniel Nicolescu.
Cum găsești un investitor?
Toată lumea are idei, dar cum reușești să transformi o idee inovatoare într‑un business? “Trebuie să mergi la un investitor cu o idee cât mai validată. În cazul nostru, veniturile au apărut după doi ani de dezvoltare. Trebuie să dovedești investitorului că ideea ta este și vandabilă, iar tu, ca echipă, ești în stare să o execuți”, explică Daniel Nicolescu. Acesta adaugă că, în primul rând, trebuie să te convingi pe tine că ești în stare să duci această luptă. “Antreprenoriatul este o luptă. Tu ești pe un ocean, într‑o barcă, iar rândul de vâsle variază de la business la business. Dar sentimentul e același: când cazi de pe un val, când te pregătești pentru un val mare, apoi mare lină, mai prinzi un peștișor, apoi altă furtună… Ăsta e antreprenoriatul. Dacă tu nu ai convingerea că poți duce acel proiect, nu ai cum să reușești. La fel gândește și un investitor. A durat câteva luni de zile până să punem la punct o decizie educată și matură”, explică antreprenorul.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz