Când plasticul devine o problemă globală, ce soluții are o companie care de 60 de ani face produse din plastic? Prodplast a investit în cercetare și inovație pentru a înlocui plasticul cu ambalaje sustenabile, spune Tudor Georgescu, CEO al companiei.
Ce înseamnă să faci produse de plastic în lumea actuală?
Noi credem în conceptul de “smart plastic” și nu suntem împotriva plasticului în general. Plasticul este în acest moment cea mai bună soluție pentru multe aplicații industriale: cabluri electrice, construcții, domeniul medical, transport și multe altele. Are foarte multe calități: este ușor de obținut, durabil și ieftin. Dar tot aceste calități îl fac și indezirabil, iar aici intervenim noi, oamenii. Este greșeala noastră că alegem să utilizăm un material atât de rezistent și de durabil în aplicații de unică folosință. Plasticul este o componentă importantă a societății în care trăim și acest lucru nu se va schimba prea curând. Totuși, trebuie să îl folosim doar în cadrul aplicațiilor potrivite. Soluțiile sunt multiple și complexe și depind de infrastructura din fiecare piață. Noi ne specializăm spre a produce ambalaje din plante, ce integrează resurse/resturi agricole, ce pot fi reciclate/compostate la sfârșitul vieții.
Ce înseamnă asta pentru companie?
Divizia principală a companiei este Prodplast Bio, unde producția este concentrată pe ambalaje sustenabile: regenerabile, compostabile și reciclabile, în funcție de piața căreia ne adresăm. Divizia Bio investește activ în echipamente și materiale de ultimă generație, pentru diverse aplicații, cu scopul de a înlocui plasticul, care era până acum singura soluție pentru respectivele aplicații. Divizia Bio va continua dezvoltarea acestor produse în perioada următoare în direcția ambalajelor flexibile: pungi cu barieră ridicată pentru carne, pungi pentru curierat, pentru ambalarea articolelor de îmbrăcăminte, dar și pentru aplicații cu valoare adăugată ridicată, precum ambalaje pentru cafea, chipsuri, precum și pentru majoritatea articolelor ce se găsesc pe rafturile supermarketurilor. În paralel, Prodplast operează divizia de compounding, unde aplicațiile sunt total diferite, iar clienții noștri sunt producătorii de cabluri electrice. Producem materialele plastice din care se realizează izolațiile cablurilor electrice, unde se pune un accent deosebit pe siguranța cetățenilor și a spațiilor în care sunt utilizate aceste produse. Din păcate, nu există o variantă mai bună pentru izolarea cablurilor din cupru sau aluminiu decât tradiționalii polimeri din plastic, dar suntem în căutări active pentru a găsi soluții cu un consum redus de resurse și cât mai sigure pentru populație.
Vezi aici cum s-a adaptat Prodplast pentru a continua producția în timpul pandemiei de COVID-19
Care sunt principalii clienți ai Prodplast?
În ultimii ani, Prodplast a făcut tranziția către produse B2C, ce ajung să fie folosite de consumatorul final, dar clienții noștri direcți sunt B2B: distribuitori, lanțuri de retail, diverși producători. Portofoliul nostru de produse s-a schimbat radical. În momentul de față aproape 90% din producție o reprezintă produse cu un impact redus asupra mediului, care au la bază resurse regenerabile: saci menajeri, pungi, folii de agricultură, folii de protecție etc. Prin contractul cu distribuitorul Biodeck, unde deținem pachetul majoritar, Prodplast produce în Buftea ambalaje compostabile, pe bază de plante pentru majoritatea lanțurilor de retail din România: Carrefour, Mega Image, Auchan, Cora și nu numai. În același timp, grupul nostru a dezvoltat parteneriate de distribuție în majoritatea țărilor din regiune, dar și în țările scandinave, unde suntem prezenți prin grupul BioBag International din Norvegia.
Către ce direcții ați canalizat inovația?
Majoritatea eforturilor de cercetare și dezvoltare au fost îndreptate către producția de biopolimeri și în proiecte în care putem integra resurse din agricultură, ce pot înlocui combustibilii fosili, resurse ce sunt la îndemâna unei piețe precum Romania. Acest lucru presupune realizarea de ambalaje ce conțin amidon de porumb sau de cartof, materii prime ce au caracteristici foarte bune de biodegradare și de reintegrare în circuitul unei economii circulare. Totodată, am dezvoltat mai multe produse cu caracteristici foarte bune de biodegradabilitate marină, deși nu considerăm că vreun produs ar trebui vreodată să ajungă în mări și oceane. Lucrăm cu institute de cercetare și parteneri de top în domeniu, din Italia, Austria sau Japonia, astfel încât ne place să credem că orice inovație în domeniu va ajunge rapid și în România.
Cum ați asigurat finanțarea?
Finanțarea a fost asigurată atât din sursele proprii ale companiei, cât și din parteneriatele bancare pe care le-am dezvoltat în timp. Compania a fost dintotdeauna solidă, cu active importante în portofoliu. Un factor semnificativ în dezvoltarea noastră este proiectul “Europa Verde – Tehnologii eficiente pentru fabricarea de produse inovatoare și ecologice” de 2,5 milioane de euro, inițiat la sfârșitul anului trecut. Proiectul este realizat în parteneriat cu norvegienii de la BioBag, iar Prodplast a obținut o finanțare de 950.000 de euro, oferită de granturile acordate de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin mecanismele financiare SEE și norvegian 2014-2021, în cadrul programului Creșterea IMM-urilor din România.
Cum a fost anul trecut pentru Prodplast?
Anul 2019 a reprezentat cel mai bun an din istoria de 63 de ani ai companiei, atât din prisma cifrei de afaceri, cât și a profitabilității operaționale. A fost un an cu o curbă de învățare semnificativă pentru toți cei peste 100 de angajați ai companiei. Prin noile proiecte inițiate în ultimii ani, Prodplast a devenit cel mai important producător de produse biodegradabile și compostabile din Europa Centrală și de Est. Ultimii trei ani au fost foarte importanți pentru noi, deoarece am făcut schimbări majore: mutarea sediului în noul spațiu din Buftea, investiții majore în echipamente de producție și laborator, mașini specializate pentru procesarea eficientă a biopolimerilor. Practic în acest moment majoritatea echipamentelor deținute de companie sunt achiziționate în ultimii trei ani. Avem în plan ca până în 2025 să atingem o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro, iar acest lucru va fi posibil prin continuarea investițiilor și prin extinderea capacitaților de producție existente. Ne dorim o creștere organică, prin diversificarea producției curente, dar luăm în calcul și posibile achiziții de active în Europa Centrală și de Est.
Euforia Retreat & Spa a înregistrat în lunile de vară un grad de ocupare în medie de 80%, față de…
După o investiție de 2,5 milioane de euro, Ecletico Villa, un boutique hotel de patru stele, se lansează în centrul…
Edenred, în colaborare cu Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA), lansează “Țara lui Mai Bine”, primul proiect…
Fondatorii ar trebui să se concentreze pe obținerea de venituri, mai degrabă decât pe creșterea cu orice preț și ar…
Agridrone România, un start-up specializat în distribuția și consilierea pentru achiziția dronelor agricole, anunță cu mândrie că a fost desemnat…
Consumatorii români caută din ce în ce mai mult o experiență de cumpărături online mai bogată, personalizată și inovatoare atunci…