Cum creează legalizarea canabisului o nouă piață de aproape 100 mld. $
Reading Time: 4 minuteÎn mai puțin de cinci ani, piața globală de canabis legal se va apropia de 100 de miliarde de dolari.
Oportunitățile de business care apar în urma valului de legalizări la nivel internațional au dus și la crearea primului gigant global al canabisului legal.
Astfel, finalul anului 2020 a adus un anunț important pentru cei care urmăresc acest nou domeniu de business: companiile canadiene Tilray și Aphria au anunțat că vor să fuzioneze, în cadrul unei tranzacții de aproape 4 miliarde de dolari.
Noua companie ar urma să devină cea mai mare companie producătoare de marijuana medicinală din lume, cu vânzări combinate de 685 de milioane de dolari în ultimele 12 luni.
Acțiunile companiilor din domeniul canabisului legal au crescut puternic în ultima lună a anului trecut, după ce încă patru state americane, Arizona, Dakota de Sud, Montana și, mai ales, New Jersey, au legalizat prin vot consumul recreațional de marijuana.
Desigur, mai este de așteptat până când americanii vor putea cumpăra efectiv marijuana nemedicinală, dar valul de legalizări arată o tendință greu de stăvilit pe o piață americană de profil estimată la 19 miliarde de dolari.
În acest moment, 47 de state americane au legalizat canabisul, în diverse forme – unele permit doar marijuana medicinală, altele și consumul recreațional, în unele se pot vinde doar produse pe bază de cannabidiol (CBD) sau cele cu conținut redus de THC (ingredientul psihoactiv principal din marijuana).
La nivel global, canabisul este deja o „industrie” estimată la 170 de miliarde de dolari, din care piața de canabis legal reprezintă însă doar 30 de miliarde de dolari.
„Pe măsură ce reglementările în domeniu vor evolua, estimăm că piața legală va ajunge în 2025 să acapareze 40% din vânzările globale de canabis și companiile vor putea să se adreseze bazei deja largi de utilizatori, dar și să atragă noi consumatori adulți„, spune Shane MacGuill, analist în domeniul tutunului și canabisului la Euromonitor International.
Prin urmare, piața de canabis legal ar urma să ajungă la 95 de miliarde de dolari până în 2025, în condițiile în care consumatorii folosesc canabisul pentru relaxare și gestionarea stării psihice, iar tot mai multe țări își modifică legislația de la interdicție către controlul și, mai ales, taxarea produselor din canabis.
SUA, în fruntea valului
Piața din Statele Unite promite cel mai mult, cunoscut fiind apetitul americanilor pentru „iarbă” chiar și când aceasta era ilegală.
Analiștii se așteaptă ca, în următorii cinci ani, să apară legislație la nivel federal care să permită folosirea legală de către adulți a produselor pe bază de canabis nu doar pentru uz medicinal.
Deși unele state vor menține interdicțiile legale, Euromonitor estimează un avans rapid al pieței din SUA, care va crește cu 364% până în 2025, până la nivelul de 53 de miliarde de dolari. Interesant este că, pe măsură ce va crește consumul recreațional legal, va scădea piața de marijuana medicinală, până la doar 2 miliarde de dolari în 2025.
În Canada, mutarea focusului producătorilor către consumatorii recreaționali a dus la probleme de aprovizionare pentru canabisul medicinal, mulți utilizatori preferând să ia marijuana de pe noua piață liberă.
Problema a fost că, imediat după legalizare, în Canada, jucătorii de pe piața ilegală au oferit prețuri mai scăzute și marfă de calitate mai bună.
Însă în 2020 piața legală și-a revenit în forță și va crește într-un ritm anual de 15% în următorii cinci ani, urmând să ajungă la vânzări de 4,7 miliarde de dolari canadieni. La această sumă se vor mai adăuga încă 1,1 miliarde de dolari canadieni în 2025, din vânzările de produse pe bază de CBD.
Europa vine din urmă
Dacă Olanda este deja cunoscută pentru că permite consumul (aproape) legal de canabis de decenii bune, următoarea piață importantă din Uniunea Europeană pentru noua industrie pare a fi Germania.
Până în 2025, vânzările de canabis (legal și ilegal) ar urma să crească în această țară până la 5,8 miliarde de euro. Anul trecut, piața germană de canabis pentru uz medicinal a depășit 190 de milioane de euro, la trei ani de la legalizare.
Principalii producători de canabis medicinal din Germania au avut însă probleme în 2020 din cauza pandemiei, care le-a afectat serios lanțul de furnizori, și încep producția abia de anul acesta. Analiștii estimează că Germania va legaliza consumul recreațional în 2025, dar totul depinde de rezultatul alegerilor din acest an.
O altă piață europeană cu potențial este Marea Britanie, unde anul trecut vânzările de canabis ilegal au depășit 2,8 miliarde de lire sterline, în condițiile în care, deși uzul medicinal este permis din 2018, acesta nu a luat avânt în rândul consumatorilor. Totuși, până în 2025 consumul de canabis medicinal ar putea atinge 123 de milioane de lire sterline.
Strategii comerciale
Euromonitor estimează că, la nivel global, în 2025 canabisul recreațional va reprezenta 67% din totalul pieței legale, iar cel medicinal va scădea de la 23% la 9%, restul urmând să fie ocupat de produsele pe bază de CBD și cele cu conținut redus de THC.
„Noile oportunități de consum și ofertele personalizate vor conduce industria către o evoluție similară celei a bunurilor de larg consum (FMCG). Consumatorul modern de canabis nu numai că va bea mai puțin alcool și va fuma mai puține țigări, dar va dori și diversificarea către alte formate de canabis, în afara de tradiționala floare„, este de părere Spiros Malandrakis, care conduce divizia de băuturi alcoolice din cadrul Euromonitor International.
Formatul legal de canabis pentru consum preferat rămâne floarea, dar acesta va scădea de la 35% în 2020 la 27% în 2025, pe măsură ce tincturile și alimentele pe bază de canabis vor deveni tot mai populare.
Oportunitatea de business va atrage tot mai multe investiții în următorii cinci ani, dar și atenția guvernelor, pentru care noua industrie poate aduce venituri importante la buget, atât prin plata TVA, cât și prin impunerea de accize similare celor pe tutun și alcool.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz